ВО ОВАА СВЕТСКА ВОЈНА СИТЕ ГУБАТ: Еве што ќе поскапи поради царините на Трамп

Објавено во: Економија 04 Февруари, 2025
Американскиот претседател Доналд Трамп го исполни своето ветување дека ќе воведе високи царини за трите најголеми трговски партнери на Америка - Канада, Кина и Мексико, наведувајќи ја националната вонредна состојба поради протокот на фентанил и недокументирани имигранти во Соединетите држави.
Акцијата, која се очекува да стапи на сила денес, вклучува царина од 25 отсто за целиот увоз од Мексико и за повеќето стоки од Канада (постои ограничување од 10 отсто за артиклите поврзани со енергија, како што е суровата нафта) и дополнителни 10 проценти на процентот на царините за кинески стоки увезени во САД.
Трамп користеше и вети дека ќе ги спроведе тарифите за три основни цели - да ги зголеми приходите, да ја балансира трговијата и да ги доведе ривалските земји на преговарачка маса.
Сепак, економистите предупредуваат дека овие потези негативно влијаат на американските бизниси и потрошувачи, од кои многумина сè уште се опоравуваат од наглиот пораст на инфлацијата во последниве години.
Еве што ќе поскапи поради царините на Трамп за Мексико, Канада и Кина
Американската стопанска комора предупреди дека тарифите нема да ги решат долгогодишните гранични проблеми и наместо тоа, се закануваат да ги „попречат синџирите на снабдување“ и да ги зголемат цените за американските семејства.
– На потрошувачите очигледно ќе им биде полошо. Кога зборувате за царина, тоа е економска војна, а во војна сите губат. Но, се надеваме дека ќе дојдеме до подобри резултати и заклучоци како резултат на болката и страдањето низ кои ќе поминеме - Сунг Вон Сон, професор по финансии и економија на Универзитетот Лојола Меримаунт и главен економист во SS Economics за CNN.
Приближно една третина од увозот во САД доаѓа од трите земји на кои Трамп беше цел во саботата. Нивните производи се меѓу некои од најчестите и најкритичните предмети што ги користат Американците, вклучувајќи овошје и зеленчук, месо, гас, автомобили, електроника, играчки, облека, граѓа, пиво и алкохолни пијалоци.
Храна
Мексико и Канада обезбедуваат значителен дел од неколку клучни категории на храна. На пример, Мексико е најголемиот снабдувач на овошје и зеленчук во САД, додека Канада е водечки во извозот на житарки, добиток и месо, живина и многу повеќе.
Земјоделските производи од Мексико и Канада, особено, би можеле да станат поскапи за потрошувачите, бидејќи трговците со храна работат со помали профитни маржи од повеќето индустрии. Со малку простор да ги апсорбираат повисоките тарифни трошоци, трговците на мало можеби ќе треба да ги пренесат на клиентите.
Иако САД вообичаено извезуваат повеќе земјоделски стоки отколку што увезуваат, вредноста на увозот порасна побрзо од извозот во изминатата деценија, според американското Министерство за земјоделство. Покрај тоа, климатските промени ја зголемија зависноста на САД од земји како Мексико, каде што условите за растење се поповолни.
Минатата година, САД увезле 46 милијарди долари земјоделски производи од Мексико, според податоците на USDA. Ова вклучува свеж зеленчук во вредност од 8,3 милијарди долари, пиво во вредност од 5,9 милијарди долари и дестилирани алкохолни пијалоци во вредност од 5 милијарди долари.
Но, најголемата категорија на земјоделски увоз од Мексико минатата година беше свежото овошје, од кои САД увезоа 9 милијарди долари, а авокадото сочинува 3,1 милијарди долари од тој вкупен износ.
Гориво и енергија
САД минатата година увезоа нафта и гас од Канада во вредност од 97 милијарди долари, што е најголемиот извоз на земјата во САД. Америка стана позависна од канадската нафта по проширувањето на Транспланинскиот гасовод, според Управата за енергетски информации на САД.
Тарифата за канадските енергетски производи е само 10 отсто, а не тарифата од 25 отсто објавена за други канадски извозни производи.
– Ова ќе го ограничи влијанието врз цените на бензинот – рече Том Клоза, глобален шеф на енергетска анализа за OPIS.
Друг фактор е сезоната. Цените на бензинот обично се блиску до најниската точка во годината во февруари поради слабата побарувачка. Ако тарифите останат во сила во текот на летото, влијанието ќе биде поголемо, рече тој.
И додека влијанието не се очекува да се почувствува подеднакво низ целата земја, најверојатно ќе го погоди најсилно американското срце.
Поголемиот дел од канадската нафта се испорачува до рафинериите во Средниот Запад со нафтовод, рече Клоза. Најверојатно ќе бидат погодени државите Ајдахо, Илиноис, Индијана, Ајова, Канзас, Кентаки, Мичиген, Минесота, Мисури, Монтана, Небраска, Северна Дакота, Охајо, Пенсилванија, Јужна Дакота и Висконсин, рече тој.
– Интересно, 12 од тие 16 држави го започнуваат февруари со просечна малопродажна цена на бензинот под три долари за галон. „Тоа веројатно нема да трае“, истакна тој.
Автомобили и автоделови
Соединетите Американски Држави увезле моторни возила во вредност од 87 милијарди долари и делови за возила во вредност од 64 милијарди долари од Мексико минатата година, без декември, двете најголеми стоки увезени од таму таа година, според податоците на Министерството за трговија. (Податоците за трговијата за декември се доспеваат следната недела.)
Моторните возила беа исто така втора по големина стока увезена од САД од Канада минатата година до ноември, со вкупно 34 милијарди долари.
Автомобилскиот сектор веројатно е „апоплектичен“ во врска со новите потенцијални тарифи, рече Мери Лавли, виш соработник во Институтот за меѓународна економија Петерсон. Американските автомобилски компании успеаја да ги намалат трошоците за производство со ангажирање работници со пониски плати, особено во Мексико, каде што голем дел од нивното производство беше префрлен во последните години.
Но, таа заштеда во суштина ќе биде избришана ако има тарифа од 25 отсто, рече таа. Тешко дека производителите на автомобили ќе го преселат своето производство на друго место, со оглед на тоа што направија значителни инвестиции во постојните фабрики во двете земји и дека е тешко да се набават сите суровини за производство на автомобили и нивни делови од друго место
Челик
Иако Соединетите Држави не се економијата фокусирана на производството како некогаш, тие сè уште трошат десетици милиони тони челик годишно, поттикнувајќи ги индустриите како што се производството на автомобили, производството на нафта, градежништвото и инфраструктурата.
Канада и Мексико се најголемите и третите најголеми извозници на челик во САД, соодветно. Во својот прв мандат, претседателот Трамп воведе царини од 25 отсто за увоз на челик од повеќето земји низ светот, почнувајќи од јуни 2018 година. Но, Мексико и Канада, според договорите за слободна трговија со САД, беа ослободени од тие царини.
На Канада сега отпаѓа речиси една четвртина од челикот увезен од американските бизниси по тежина, додека Мексико сочинува околу 12 отсто, според владините податоци обезбедени од Американскиот институт за железо и челик, индустриска трговска групација.
Сепак, постојат емпириски докази кои покажуваат дека тарифите за челик и алуминиум во 2018 година ги зголемиле цените, рече Фон Сон, истакнувајќи ја студијата на Федералните резерви од 2020 година, која откри зголемување на цените на производителите, кои на крајот беа пренесени на потрошувачите.
Пиво и алкохол
Пивото и алкохолните пијалаци можеби се отпорни на рецесија, но секако не се тарифи.
Резултатот би бил строга казна за некои од омилените либации на Америка, вклучително и текилата, која може да се прави само во Мексико, и број еден пивски бренд во земјата, Modelo.
Constellation Brands, која увезува пива Modelo и Corona, како и Casa Noble текила од Мексико, може да забележи скок од 16 отсто според предложениот тариф на Трамп и најверојатно ќе мора да ги зголеми цените за околу 4,5 отсто, изјави Крис Кери, аналитичар на капитал во Wells Fargo. , пишува во ноемвриската белешка.
Според Меѓународната трговска администрација, САД увезле пиво во вредност од 5,69 милијарди долари во 2023 година и 4,81 милијарди долари од Мексико. Кога се комбинираат, овие две категории беа 10-ти најголем увоз од Мексико минатата година и забележаа нагло зголемување од 126 отсто од 2017 година, покажуваат податоците на Меѓународната трговска администрација.
Додека тарифите би можеле да доведат до натамошно зголемување на клучните материјали (како челик, алуминиум и житарки) за американските компании за пиво и алкохолни пијалоци, индустријата исто така се подготвува за потенцијал за одмазда.
Изградба на станови и мебел
Дрвото од иглолистеното дрво, кое потекнува од бор, смрека, ела и други четинари, е ценето поради неговата мала тежина, обработливост и цврстина.
Како таква, неговите апликации се огромни, но таа е критична состојка во американската индустрија за градење домови: обично, скелетот и кожата на домовите - рамката, покривот и обвивката - се составени од меко дрво.
И 30 проценти од она што го користат САД годишно доаѓа од Канада.
Економистите и градежниците предупредуваат дека Америка во моментов нема индустриски капацитет да ја задоволи побарувачката и дека оданочувањето - или уште полошо, елиминирањето - канадскиот увоз на дрва може дополнително да ја влоши тековната криза за достапност на станови.
„Без разлика дали се работи за тарифи за граѓа или тарифи за кој било друг увоз, тие можат да влијаат на синџирот на снабдување“, рече Ник Ериксон, виш директор за станбена политика за Housing First Minnesota, трговска организација која ги застапува градежниците, преуредувачите и другите компании на север Ѕвездена држава.
И тоа не е само граѓа загрозена од тарифите: 71% од увезената вар и гипс во вредност од 456 милиони долари (кои се користат за drywall) дошле од Мексико во 2023 година, според Националното здружение на градежници.
Земајќи ги предвид другите суровини и компоненти увезени од Канада, Мексико, како и Кина (особено челик, алуминиум и апарати за домаќинство кои веќе се предмет на царини), новите царини на Трамп би можеле да ги зголемат трошоците за увезените градежни материјали за 3 милијарди долари до 4 милијарди долари, забележува NAHB.
Електроника, играчки, апарати
Според податоците за федералната трговија, потрошувачката електроника беше меѓу водечките стоки што САД ги увезоа од Кина минатата година. Ова ги вклучува мобилните телефони, телевизори, лаптопи, конзоли за видео игри, монитори и сите компоненти што ги напојуваат.
Кина е исто така главен снабдувач на апарати за домаќинство. Тие, заедно со играчките и обувките, се особено изложени на тарифните закани на Трамп.
Неверојатни 99 проценти од обувките што се продаваат во Соединетите Држави се увезени, според Footwear Distributors & Retailers of America, трговска групација која ги претставува Најк, Стив Маден, Кол Хан и други брендови за обувки.
Повеќе од половина (56 отсто) од обувките што се продаваат во Соединетите Држави се произведени во Кина, соопшти трговската групација.
САД, исто така, се потпираат на Кина за играчки и спортска опрема, вклучувајќи предмети како фудбалски топки, фудбалски топки и бејзболи. САД добиваат 75 отсто од увезените играчки и спортски производи од Кина.
Бизпортал.рсМожеби ќе ве интересира
ВРАЌАЊЕ НА ПАТНИТЕ ТРОШОЦИ ЗА РАБОТНИЦИТЕ: Левица со нов предлог до пратениците, ќе биде ли овој прифатен?

САМО „ПУЦКО ПЕТРОЛ“ ИМА „СТОМАК“ ЗА ЈСП СКОПЈЕ! Зошто никој друг не се јавил на тендерот за набавка на дизел вреден 27 милиони евра?

РУСКИОТ ПАЗАР „ЕКСПЛОДИРАШЕ“ ПО РАЗГОВОРОТ НА ТРАМП И ПУТИН: Геополитичкиот земјотрес веднаш се прошири и во економијата

НЕМА САМО ДРЖАВНА ПЛАТА И СИГУРНОСТ, ЌЕ ИМА И ГОЛЕМА ОДГОВОРНОСТ - кога ќе може да „настрадаат“ административните службеници

Може ли државата со 10 милиони евра за станови да им се спротистави на ненаситните инвеститори?

ДРЖАВНИ СУПЕРМАРКЕТИ КОИ ЌЕ РАБОТАТ СО ФИКСНА МАРЖА ОД 10 ПРОЦЕНТИ: Д-р Беќаровски со интересен предлог за отворање Народни Магазини

DEEP SEEK ИМ ДАВА ПРЕДНОСТ НА КИНЕСКИТЕ ПРОИЗВОДИТЕЛИ НА ЧИПОВИ: Трката за поевтина вештачка интелегенција е реална

Ѓорѓи Петрушев во „Бизнис-клуб“: „Националниот совет за извоз ќе помогне во едукацијата на компаниите и во нивните напори за извоз“

ПО НАЈАВАТА НА ТРАМП ДЕКА ЌЕ СЕ СРЕТНЕ СО ПУТИН: Се зголеми вредноста на еврото
