Оценки за македонските административци: За петка бонус плата, за единица бркање од работа!
Објавено во: Анализа 09 Јануари, 2014
- „особено се истакнува”, доколку има вредност од 4.51 до 5.00;
- „се истакнува”, доколку има вредност од 3.51 до 4.50;
- „задоволува”, доколку има вредност од 2.51 до 3.50;
- „делумно задоволува”, доколку има вредност од 1.51 до 2.50; и
- „не задоволува”, доколку има вредност од 1.00 до 1.50.
За административниот службеник кој при извршувањето на работните задачи има постојан непосреден контакт со граѓани и за кој постои механизам за оценување на неговата работата од страна на граѓаните, во годишната оценка за учинокот како други оценувачи кои не се вработени во институцијата, се сметаат граѓаните. „Со оценка “5”, може да бидат оценети најмногу 5% од вработените административни службеници во институцијата, односно најмногу еден административен службеник за институции со помалку од 20 административни службеници.“ УПОЗ: предлог законот остава простор за манипулации и субјективни оценки Синдикатот на Управата, Правосудните Органи и Здравството овој начин на оценување е врз основа на субјективни критериуми и остава простор за маниупулации.„Годишната оценка на административниот службеник се добива врз основа на оценката на оценувачот, со тежински фактор од 75%, како и од просечната оценка од четири други административни службеници со кои административниот службеник непосредно соработувал и тоа двајца на пониско и двајца на исто ниво, како и двајца оценувачи кои не се вработени во институцијата, а со кои административниот службеник има непосредна соработка, со тежински фактор од 25%. “
Од УПОЗ ја оспоруваат и одредбата според која со оценка “5”,може да бидат оценети најмногу 5% од вработените административни службеници во институцијата, односно најмногу еден административен службеник за институции со помалку од 20 административни службеници.„Во делот на управување со учинокот на административните службеници воведени се новини во оценувањето, но со низа недоречености и можност за притисоци врз административните службеници кои се оценуваат, но и се остава простор за психичко вознемирување-мобинг. Она што е важно е дека недостасува основата на оценувањето, не е пропишана методологијата по која ќе се врши оценувањето. Ваквиот предлог не се заснова врз објективни критериуми кои оценувачите ќе ги раководи во самата постапка за оценување, односно оценувањето би се засновало исклучиво на субјективен критериум. Потребно е да се предвиди и задолжително учество на синдикатот во постапката заоценување, вели претседателот на УПОЗ Пеце Груевски.
Понатаму со предлог-законот предвидено е за административниот службеник кој при извршувањето на работните задачи има постојан непосреден контакт со граѓани да биде оценуван и од граѓаните.„Со ова се дискриминира одредена група на административни службеници кои покажуваат задоволителни резултати, а не се во можност заради ограничувањето во процентот да ја добијат највисоката оцена“, смета Груевски.
За минималниот број "особено истакнати" службеници предвидена е награда од најмногу една плата, но затоа со една оцена незадоволува е предвиден престанок на работниот однос, а пак за работниците кои "делумно задоволуваат" се предвидува намалување на платата во висина до 30% во период од една година. Ако уште еднаш бидат оценети со делумно задоволува им следува отказ.„Ова не претставува критериум на оценување кој исклучиво зависи од извршувањето на неговите работни задачи и обврски на“шалтерскиот службеник”од причина што административниот службеник кој ја завршил работата во дадениот рок може да чека повратно одлука по предметот од организационата единица кој а го работи или доколку е изготвена одлука се чека потпис кај непосерениот раководител или функционер, што не е вина на непосредниот службеник кој работи на шалтер, и експедитивноста по предметите, постапувањето и одлучувањето не зависи исклучиво од административниот службеник“, вели Груевски
Во предлогот на законот не е предвидена дисциплинска постапка при изрекување мерка за дисциплинска неуредност. Односно се предвидува директно изрекување на мерка без спроведена постапка за утврдување на одговорност. Ова остава простор работодавачот да може да казнува без запазување на законита постапка за утврдување на одредена состојба и без утврдување на вина на административниот службеник во постапка утврдена со закон ССМ, Живко Митревски: Прифатени се наши заблешки и работиме на подобрување на законот За разлика од ставот на гранковиот синдикат УПОЗ, лидерот на ССМ Живко Митревски на заедничката прес конференција со министерот за информатичко општество и администрација истакна дека дел од забелешките што тие ги имаат за законите веќе биле прифатени, а доколку имаат нови и тие ќе ги достават до министерството.„По која методологија делумно ќе задоволуваат, а ќе претрпат огромни финансиски импликации. Намалувањето на платата за 30 % на службениците кои делумно задоволуваат не е се’ако истите се најдат последни на ранг листата,ќе им биде намалена платата во износ од најмногу 20% во период од една година. Имено предвидено е дека на последните 2% административни службеници од ранг листата, да им биде намалена платата во износ од најмногу 20% во период од една година. Под претпоставка дека сите во институцијата се одговорни службеници и се истакнуваат во работата, согласно оваа одредба на последните 2% од ранг листата мора да им биде намалена платата, смета Груевски.
Остра дебата во собранието за законите за администрација Предлог законите се во собраниска процедура, во прво читање, но сериозно ја разбрануваа јавноста. За опозицијата, новите закони служат за заплашување на администрацијата.„Она што беше проблематично и што предизвикуваше дилема, го решивме на начин што секаде ги ставме во функција и колективните договори. Имаме и предлог забелешки кои се поврзани со поразработената постапка околу оценувањето и казнувањето. Преговорите околу ваквите забелешки ќе продолжат со цел да утврдиме предлози на закони кои ќе бидат во функција“, истакна Живко Митревски, ССМ.
„Заплашување и тоа токму на онаа администрација која е донесена со партиски книшки од ВМРО-ДПМНЕ. Дали овој закон важи за оние 1500 луѓе што седат дома и земаат плата, тоа не знам. Или ова заплашување со законот оди во прилог на неисполнетото ветување на Груевски веќе 4 или 5 години за 5 % зголемување на платата на јавните службеници. Нема зголемување на платата, ама ќе ќутите затоа што имаме закон со кој што ќе ве истераме од работа“, изјави Јани Макрадули од СДСМ од собраниската говорница.За владејачкото мнозинство, пак овие закони се реформски.
„Носењето на еден ваков закон претставува еден од најреформските потези што може кое било владејачко мнозинство и влада да го направат. Потег којшто не секогаш е популарен и навистина треба да се има и политичка волја и храброст да се преземе ваков чекор, имајќи ја предвид и големината и комоцијата којашто по дефиниција ја чувствува јавната администрација“, вели изјави од собраниската говорница Александар Николовски од ВМРО-ДПМНЕ.