БОИНГ СЕ ИЗЈАСНИ ВИНОВЕН ЗА ИЗМАМА: но ја избегна казната што ја бараат семејствата на жртвите
Објавено во: Свет 09 Јули, 2024
Боинг се согласи да се изјасни за виновен по едно обвинение за заговор за измама на Соединетите држави за нивната улога во двете фатални несреќи на 737 Max, соопшти Министерството за правда на судот.
Тоа претставува уште едно црно око за компанијата по серијата засрамувачки безбедносни грешки, но договорот ги избегнува посериозните последици.
Ќе плати до 487 милиони долари казни - дел од 24,8 милијарди долари што семејствата на жртвите од несреќата сакаа да ги плати производителот на авиони. Семејствата на жртвите на двете фатални несреќи на 737 Max се против договорот, соопштија од одделот.
Изјавата за вина е тежок удар за угледот на Боинг, компанија која некогаш беше позната по квалитетот и безбедноста на своите комерцијални авиони. Покрај фаталните несреќи на авионите 737 Max, компанијата се соочи со низа прашања за безбедноста и квалитетот на нејзините авиони. Во јануари, приклучокот на вратата на авионот 737 Max што го леташе Алјаска ерлајнс избувна рано за време на летот, оставајќи празнина на страната на млазот и дополнително нарушувајќи ја репутацијата на Боинг.
Договорот предвидува дека Боинг ќе мора да работи под надзор на независен монитор - лице што ќе го избере владата - во период од три години. Но, тој превид и паричната казна не ги задоволија семејствата на жртвите, според еден од нивните адвокати, објави Си-Ен-Ен.
„Овој драг договор не признава дека поради заговорот на Боинг, загинаа 346 луѓе“, се вели во изјавата на Пол Касел, професор по право на Универзитетот во Јута, кој застапува многу членови на семејството на несреќата на Лајон Ер во 2018 година и жртвите од несреќата на Етиопија Ер во 2019 година.
„Овој измамен и дарежлив договор очигледно не е во јавен интерес“, додаде тој. Семејствата бараат јавно судење за обвиненијата.
Министерството за правда го брани договорот
Одделот за правда тврди дека казните на кои Боинг се согласил биле најсериозните достапни. Тој тврди дека добил и други подобрувања, вклучувајќи го и надзорот на мониторот и барањето Боинг да троши повеќе за безбедноста и усогласеноста со правилата при изградба на авиони.
„Оваа резолуција ја штити американската јавност“, се вели во соопштението на Министерството за правда. „Ќе се бара од Боинг да направи историски инвестиции за да ги зајакне и интегрира своите програми за усогласеност и безбедност. Оваа кривична пресуда ја покажува посветеноста на одделот да го повика Боинг одговорен за неговото недолично однесување“.
Изјавата, исто така, ја покрена можноста за повеќе правни проблеми пред Боинг и неговите директори. Се вели дека иако ниеден поединец не се соочува со кривична пријава како резултат на овој договор, „МДР решава само со компанијата - и не обезбедува имунитет на ниту еден поединечен вработен, вклучително и корпоративни директори, за какво било однесување“.
„МДР се решава со Боинг само за недолично однесување што претходеше на падот на 737 Max - и не обезбедува имунитет за кое било друго корпоративно однесување, вклучително и инцидентот на Alaska Airlines 1282“, се додава. Иако никој не беше тешко повреден во тој лет, Си-Ен-Ен потврди дека патниците и членовите на екипажот на тој лет добиле известување дека можеби се сметаат за жртви на кривично дело.
Но, членовите на семејствата на жртвите од двете фатални авионски несреќи го урнаа договорот за признавање вина рано во понеделникот.
„Пропустот на правдата е грубо потценување во опишувањето на ова“, се вели во изјавата на Зипора Курија од Англија, која го загуби својот татко, Џозеф, во несреќата на Ethiopian Airlines. „Тоа е страшна гнасотија. Се надевам дека, не дај Боже, ако ова се повтори, Министерството за правда е потсетено дека има можност да направи нешто значајно и наместо тоа одлучи да не го стори тоа“.
„Без целосна транспарентност и отчетност ништо нема да се промени“, се вели во изјавата на жителот на Калифорнија, Ајк Рифел, кој ги загуби двата сина, Мелвин и Бенет, во несреќата. „Со оваа зделка нема да има истрага, нема да има сведочења на вештаци, нема да има сторители на овие кривични дела да одговараат на обвиненијата на суд.
„Казните и условите наметнати на Боинг како резултат на оваа спогодба не се суштински различни од оние што не успеаја да ја променат безбедносната култура на Боинг и што резултираа со експлозија на вратата од Alaska Air“, рече воздушниот инженер Хавиер де Луис, кој ја загуби својата сестра. Грациела во втората несреќа. „Кога ќе се случи следната несреќа, секој службеник на Министерството за правда што го потпишал овој договор ќе биде исто толку одговорен како и раководителите на Боинг кои одбиваат да ја стават безбедноста пред профитот“.
„Боинг“ објави куса изјава во која само се вели дека може „да потврди дека постигнавме начелен договор за условите за резолуција со Министерството за правда, под услов на … одобрување на конкретни услови“.
Инвеститорите на Боинг изгледаа задоволни од условите на договорот. Акциите на Боинг (БА), компонента на индустрискиот просек на Дау Џонс, пораснаа за 3% во утринското тргување.
Дизајнерски пропуст скриен од регулаторите
Според обвиненијата, компанијата ја измамила Федералната управа за воздухопловство за време на процесот на потврдување на 737 Max да ги превезе своите први патници. Авионот започна со работа во 2017 година, но двете фатални несреќи доведоа до 20-месечно заземјување на авионите. Истрагите открија дефект во дизајнот на неговиот автопилот систем. „Боинг“ ја призна одговорноста за фаталните несреќи и дека неговите вработени при сертификацијата криеле информации за пропустот во дизајнот од FAA.
Во јануари 2021 година, федералните обвинители и Боинг постигнаа договор да ги решат кривичните пријави и да го одложат секое гонење по ова прашање. За време на тригодишниот пробен период што следеше, Боинг се согласи да ги подобри прашањата за квалитетот и транспарентноста со владата. Но, инцидентот на Алјаска ерлајнс се случи само неколку дена пред да заврши тој пробен период, што доведе до серија федерални истраги за нејзините практики.
Во мај, Министерството за правда соопшти дека разгледува повторно покренување кривична пријава против Боинг поради потенцијално прекршување на договорот од јануари 2021 година. „Боинг“ во своите судски поднесоци тврдеше дека не го прекршил договорот и дека треба да биде поштеден од гонење. Изјавата за вина во неделата вечер, која дојде непосредно пред крајниот рок на полноќ поставен од Министерството за правда, го реши тоа прашање.
Трошоци за признавањето на вината
Според првичниот договор од 2021 година, Боинг се согласи да плати 2,5 милијарди долари. Но, околу 70% од таа сума претставуваше плаќања што Боинг веќе се согласи да им ги направи на своите авиокомпании како компензација за 20-месечното приземјување на авионите. Други 500 милиони долари беа фонд за обештетување на жртвите од несреќата. Само 243,6 милиони долари претставуваа кривична казна за владата, која ќе биде двојно зголемена по новото признавање на вината.
Боинг, исто така, се согласи да потроши 455 милиони американски долари на своите програми за усогласеност и безбедност во следните три години, што владата рече дека ќе претставува зголемување од 75 отсто во однос на она што компанијата го троши годишно за тие програми.
Различните проблеми на компанијата предизвикаа големи финансиски загуби по втората фатална несреќа на 737 Max. Таа објави основни оперативни загуби од 31,9 милијарди долари од почетокот на 20-месечното заземјување. Таа, исто така, е изложена на ризик да го загуби својот кредитен рејтинг за инвестициска класа за прв пат во својата историја.
Компанијата сега има речиси 47 милијарди долари долгорочен долг, и ако нејзиниот рејтинг на долгот се намали на статусот на непотребни обврзници, трошоците за позајмување пари ќе се зголемат.
Но, дополнителна казна од стотици милиони, наместо милијарди, сè уште е прифатлива за компанијата, и покрај нејзините финансиски проблеми.
Нема губење на владините договори
Компанијата избегна уште една сериозна казна - губење на правото да води бизнис со владата.
Таквата казна ќе беше осакатувачки удар за производителот на авиони. Околу 37% од неговите приходи во 2023 година потекнуваат од федерални договори.
Според Ричард Абулафија, управен директор во AeroDynamic Advisory, консултант за управување со воздушната и одбраната, можноста за таква казна била минимална бидејќи и Боинг и федералната влада се многу зависни еден од друг.
И покрај проблемите во последните пет години, Боингот сè уште е клучна компонента на американската економија. Останува најголемиот извозник на нацијата и има речиси 150.000 вработени во САД. Компанијата го проценува нејзиното економско влијание на 79 милијарди долари, поддржувајќи 1,6 милиони директни и индиректни работни места кај повеќе од 9.900 добавувачи распространети низ сите 50 држави.
Неговиот единствен значаен ривал за комерцијални авиони, европскиот производител Ербас, има заостанати нарачки од повеќе од 8.000 авиони, што значи дека секој клиент на Боинг што ќе нарача авион Ербас денес ќе мора да чека речиси една деценија за да биде испорачан.
Обвиненијата за измама опфатени со признавањето на вината во неделата и истрагите за инцидентот на Алјаска ерлајнс, едвај се единствените безбедносни прашања што се покренуваат за авионите на Боинг во моментов. Инцидентот на Алјаска Ер го обнови вниманието на серија настани, големи и мали, предизвикувајќи загриженост за безбедноста на авионите Боинг.
Повеќе од десетина укажувачи кои работат или работеле во компанијата или нејзините изведувачи се појавија во последниве месеци да разговараат со истражителите на Конгресот и медиумите за процедурите и практиките на Боинг за нивната загриженост. Наводите вклучуваат свесно користење на неисправни делови во авиони и процедури за склопување кои не ги задоволувале сопствените стандарди на Боинг.
Во секој случај, Боинг рече дека ги истражил наводите и соодветно ги решил.
Тие наводи и инцидентот на Алјаска Ер резултираа со постојан ритам на безбедносните прашања и инциденти кои привлекуваат внимание што можеби никогаш нема да привлече внимание во минатото. На пример, FAA е во процес на објавување известување во понеделник до авиокомпаниите за проблем со маски за кислород на 2.600 американски авиони, распространети помеѓу 737 Max и некои постари верзии на 737, што може да предизвика проблеми со паѓањето на маските кај патниците. доколку се потребни. Проблемот може да се реши со инспекции, стои во известувањето.
„Боинг“ соопшти дека нема коментар за јазикот на директивата за пловидбеност на ФАА, кој беше издаден откако „Боинг“ веќе издаде сервисен билтен до авиокомпаниите што ги поседуваат авионите.
Фото: Принтскрин/Х
* Наградата се доделува на котирано друштво, избрано со гласање преку онлајн анкета на веб страниците на Берзата и интернет порталот „Фактор“, кој е партнер на Берзата во доделувањето на оваа награда. Гласањето се врши паралелно на двете веб страници и акцијата на издавачот што ќе има најмногу гласови од двете анкети збирно, ќе биде прогласена за Акцијата на годината по избор на јавноста за 2024 година.
Предмет на анкетата е листа од десет котирани акции, избрани врз основа на остварениот промет и транспарентноста во нивното работење.