ГОДИШНО ГУБИМЕ МИЛИОНИ ЕВРА ПОРАДИ ЧЕКАЊЕ НА ГРАНИЦИТЕ: И тоа затоа што не сме во ЕУ
Објавено во: Економија 15 Ноември, 2024
Бидејќи не сме во Европската унија, чекаме подолго на границите, што особено ги погодува камионџиите. Се проценува дека само поради чекање на границите, Западен Балкан губи 300 милиони евра годишно.
Решението е едноставно - Зелени коридори, односно Зелени ленти. Со цел да се забрзаат граничните премини за камиони и значително да се намалат долгите редици, се работи на подобрување на процедурите и инвестирање во инфраструктурата на граничните премини.
Краткорочно, времето на чекање треба да се намали за најмалку 3 часа по камион, што ја одразува самата трговија.
Имајќи предвид дека размената на стоки меѓу Србија и нејзиниот главен трговски партнер - ЕУ, лани изнесуваше околу 40 милијарди евра, т.е. 60 проценти од вкупната надворешно-трговска размена на Србија, тоа би можело да претставува огромна заштеда на пари, што на крајот ќе им користи на потрошувачите.
Која е предноста на Зелените коридори?
Заедничката иницијатива на стопанските комори потписнички на ЦЕФТА договорот, за воведување Зелени коридори, со цел да се овозможи побрз и поедноставен проток на стоки, ги намалува трошоците и ја зголемува конкурентноста на регионалните компании.
Самиот збор „зелен“ ја подразбира агендата за одржлив развој. Поголем економски раст значи повеќе трговија, а повеќе трговија значи повеќе транспорт, дигитализацијата на транспортот и модернизацијата на граничните премини е клучот за успехот.
Покрај идејата за поголем пропусен капацитет на граничните премини, пократкиот престој директно влијае на намалената потрошувачка на енергија, а преминот кон дигиталниот формат на придружната документација на стоката ќе ја намали (елиминира) употребата на хартија. Годишно 27 милиони часови се чекаат на граничните премини.
Зелените коридори беа создадени како неопходно решение кога сè на Западен Балкан беше под блокада за време на пандемијата, а се покажа дека донесоа и патоказ за трајно организирање на товарниот сообраќај, пренесе РТС.
Причината е забрзување на стоковниот промет и царинење на граничните премини. Ако на тоа се додадат ефектите од електронската платформа „Цефта семе“, која ја забрзува работата на царинските службеници, досега тоа е постигнато: просечното време на чекање на сите премини во рамките на ЦЕФТА лани изнесувало 86 минути. По камион, седум минути помалку од 2022 година. Имаше повеќе од 1 милион и 400.000 камионски премини, што претставува вкупно намалување на времето на чекање од речиси 19 години, собра Секретаријатот на ЦЕФТА.