КАКО БЕЗ ВЛАДИНИТЕ СУБВЕНЦИИ?! На Тесла ѝ се заканува загуба од милијарди долари и стрмен пад на акциите
Објавено во: Економија 17 Јули, 2025 10:55
Тесла се соочува со губење на милијарди долари од владини субвенции откако Илон Маск се судри со Доналд Трамп. Американскиот претседател ја намали поддршката за зелените индустрии.
Субвенциите беа клучни за подемот на „Тесла“ од стартап компанија до најголемиот светски производител на електрични возила за помалку од 20 години. Но, анализата на „Скај њуз“ покажува дека намалувањето на субвенциите од страна на Трамп би можело да создаде значителен јаз во идните приходи на „Тесла“, покренувајќи прашања за деловниот модел на компанијата.
Приходите од владини субвенции учествуваа со најмалку 38% во профитот на „Тесла“ од 7,1 милијарди долари во 2024 година. Компанијата заработи 2,8 милијарди долари од тргување со „регулаторни кредити“, субвенција на државно ниво што се исплаќа за поттикнување на производството на електрични возила.
Укинат федерален даночен кредит од 7.500 долари
Во меѓувреме, сметките за првиот квартал од оваа година покажуваат дека „Тесла“ заработила 595 милиони долари во регулаторни кредити, што е значително повеќе од нето добивката од 409 милиони долари. Оттука следува дека Тесла би работела во минус без субвенции.
Вкупните приходи на „Тесла“ во 2024 година изнесуваа 98 милијарди долари, од кои 72 милијарди долари отпаѓаа на продажба на автомобили.
Тесла, исто така, имаше корист од федерален даночен кредит од 7.500 долари достапен за потрошувачите кои купуваат каков било електричен автомобил. Доколку се примени на сите повеќе од 630.000 автомобили „Тесла“ продадени во САД минатата година, тоа би претставувало попуст од 4,7 милијарди долари.
Федералниот даночен кредит беше укинат со законот за оданочување и трошење на Трамп, додека овластувањето на Калифорнија да издава кредити во рамките на програмата за возила со нулта емисија беше отповикано минатиот месец.
Пад на продажбата поради бојкот
Во услови на јавна расправија меѓу Трамп и човекот кој помогна во финансирањето на неговата изборна кампања, претседателот ги обнови своите напори за намалување на субвенциите за зелените индустрии.
Во објава на Truth Social, Трамп напиша: „Елон би можел да добие повеќе субвенции од кое било човечко суштество во историјата, убедливо, а без субвенциите, Елон веројатно би морал да ја затвори продавницата и да се врати во Јужна Африка“.
Продажбата на „Тесла“ низ целиот свет, исто така, опадна поради зголемената конкуренција и бојкотите предизвикани од вмешаноста на Маск во политиката. Гордон Џонсон, инвестициски аналитичар и истакнат скептик за Тесла, рече: „Промените што ги предлага Трамп имаат значајни импликации, негативни импликации, за профитот на Тесла.“
Еден од првите инвеститори сега продава акции на Тесла
Рос Гербер стана еден од најраните инвеститори во Тесла откако доживеа она што тој го нарекува „неверојатна епифанија“ кога првпат видел Тесла Модел С. „Помислив: „Воау, ова всушност би можело да го промени начинот на кој патуваме“, се присети тој.
Тој сега ги продава своите акции во Тесла и размислува да го продаде својот Тесла Сајбертрак. „Елон игра многу опасна игра“, предупреди тој.
„Тесла“ долго време има корист од субвенциите што се нудат во САД и од владите ширум светот за да се поттикне употребата на електрични возила и технологии со ниски јаглеродни емисии. Во Америка, регулаторните кредити се стимулации наменети да ги охрабрат производителите на автомобили да ги исполнат целите за производство на електрични возила.
Калифорнија го отповика овластувањето за поставување задолжителни цели
Неколку држави, предводени од Калифорнија, ги користат за спроведување на „манди за возила со нулта емисија“, кои бараат од производителите да произведуваат одреден дел од електричните возила како дел од нивното вкупно производство.
Бидејќи Тесла произведува само електрични возила, таа заработува кредити без трошоци и профит од нивната продажба на производители кои произведуваат бензински и дизел возила. Дополнително, околу десетина американски федерални држави и бројни европски влади имплементираат слични програми.
Но, во јуни, Трамп потпиша резолуции со кои се одзема овластувањето на Калифорнија да поставува задолжителни цели, потег што ги загрозува сличните програми во други држави.
„Субвенцијата од 7.500 долари што ја добивате ако купите електричен автомобил не оди кај Тесла. Но, отстранувањето на субвенцијата значи дека цената на автомобилите на Тесла веднаш ќе се зголеми за 7.500 долари, што би имало значителни импликации врз побарувачката“, рече Џонсон.
Маск создаде чудо
Поминаа само 18 години откако првиот Тесла Роудстер излезе од производствената лента, на задоволство на раните корисници и на скептицизмот на етаблираните американски производители на автомобили. Презентацијата на Маск за електричните возила на батерии како пожелни и сигурни функционираше спектакуларно, во голема мера поттикната од неговата лична популарност.
Неговата амбиција ѝ помогна на компанијата да ги надмине огромните технички предизвици за основање производител на масовни возила од нула. Тој брзо ја искористи локацијата на производството во Кина, каде што целата автомобилска индустрија беше фокусирана на електрификација.
„Кога почнав со Тесла, немаше електрични возила, а Елон произведуваше електрични возила. А сега, 10 години подоцна, електричните возила се насекаде. Тие се најбрзо растечкиот сегмент на пазарот на автомобили“, нагласи Гербер.
Растот на „Тесла“ е потпомогнат од владите ширум светот кои нудат субвенции и даночни олеснувања за потрошувачите и бизнисите за да се забрза транзицијата кон транспорт со ниски јаглеродни емисии. До 2020 година, Тесла се етаблираше како најголем светски производител на електрични возила, со три четвртини од сите возила продадени во САД.
Кина е клучен пазар за Тесла
Додека европските и американските традиционални производители на автомобили ја преплавија премиум електричната ниша на „Тесла“ со конкуренција, значително поевтините кинески електрични возила ги престигнаа сите во последниве години.
Минатата година, кинескиот производител на автомобили BYD го надмина глобалниот пазарен удел на Tesla за целосно електрични возила, според компанијата за пазарно истражување TrendForce.
Кина е исто така клучен пазар за „Тесла“, сочинувајќи повеќе од половина од продажбата на автомобили надвор од САД, но тој удел сега опаѓа. Повиците за бојкот против Маск, поттикнати од неговата претходна поддршка за Трамп, доведоа до пад на продажбата и на други пазари. Продажбата на годишно ниво во првите четири месеци од 2025 година се намали за 58% во Германија, 44% во Франција и 62% во Австралија.
Комбинацијата од зголемена конкуренција, отстранување на субвенциите и непријателство од претседателот и потенцијалните клиенти доведе до тоа некои инвеститори да ја напуштат Тесла.
Некои инвеститори остануваат позитивни
Вредноста на „Тесла“ нагло падна во првите неколку месеци од 2025 година откако Маск се приклучи на администрацијата на Трамп. До средината на март, пазарната вредност на Тесла во суштина се преполови. Иако акциите малку се опоравија откако Маск првпат навести дека ќе ја напушти владата, цената на акциите е намалена за 33 проценти во однос на декември.
Други инвеститори се многу попозитивни, тврдејќи дека вредноста на Тесла треба да се оценува не само врз основа на продажбата и продуктивноста, туку и врз основа на талентот на Маск за иновации, особено во потенцијалот на вештачката интелигенција и технологијата за автономно возење, што се смета за следната граница за автомобилската индустрија.
Во јуни, Тесла го тестираше својот автономен роботакси во Остин, Тексас, со мешани резултати. Неколку инциденти доведоа до истраги од страна на Агенцијата за безбедност на автопатиштата на САД, но многу инвеститори не се обесхрабрени.
Ден Ивс, виш аналитичар во добро познатата фирма за управување со средства „Ведбуш Секјуритити“, останува застапник на „Тесла“.
„Според нас, борбата со Трамп не стои на патот на тоа. Веруваме дека Тесла останува најпотценетиот дел од пазарот на вештачка интелигенција денес“, напиша Ивс во неодамнешен извештај со колегата аналитичар од Ведбуш, Сем Брандејс.
Во интервју за „Скај њуз“, Ивс призна дека државните и федералните даночни олеснувања се „корените на Тесла“ без кои компанијата не би била таму каде што е денес. Но, тој рече дека голем дел од нивниот успех бил „иновација во сè што изградиле“.
Фото: Принтскрин/ИксМожеби ќе ве интересира
Словенија ќе го зголеми минималецот - колку ќе изнесува?
Хрватска ги заострува условите за вработување странци
Култура со голем потенцијал - заработката е до 20.000 евра по хектар
Еве како изгледаат владини станови за млади луѓе од 21 квадратен метар во Холандија: Чинат 45.000 евра
„Нашата цел е да привлечеме компании кои носат знаење, современи технологии и квалитетни работни места“: Димовски од ТИРЗ до менаџментот на Philips
ДЗР: Застарени предмети и неуплатени средства во буџетот на државата, ИТ напади и повеќе неправилности во работењето на Министерството за економија и труд
Хрватска повлекува храна за бебиња: Аптамилот има поголемо присуство на бактерии




