Стратешки насоки за развој на македонското земјоделство
Објавено во: Агробизнис, Колумни 23 Август, 2017
Пишува Проф.Д-р. Борис Анакиев
Втор дел
Свот анализата е ориентирана кон формулирање на среднорочно видување на предвидените цели – градење (развивање) на одржливото производство кај полно искористување на потенцијалот на земјата.
Идентификувани потреби (области) за развој
Продлабочените анализи можат да не донесат до идентификација на потребата за развој и тоа:
-Модернизација на земјоделското производство, кое ќе обезбеди пораст на конкурентската способност при зачувување на природните ресурси – земја, биодиверзитет и др.
-Ефективно користење на ресурсите и премин кон незагадено и одржливо на климатските промени производство.
-Билансиран развој на земјоделското производство, како претпоставка за рационално користење на природните, човековите и финансиските ресурси.
-Стимулирање на трансфер на знаења и иновации во земјоделството.
-Зголемувње на капацитетите на системот за обука во тек на целиот професионален живот. .
-Поддршка за трансформација на дел од малите стопанства во пазарно ориентирани фармери.
-Поддршка за консолидација на стопанствата на млади фармери.
-Диверзификација на стопанската дејност пред се во малите земјоделски стопанства.
-Развој на земјоделската инфраструктура – наводнување, подобрување на плодноста на почвата, борба со ерозија и друго, со цел пораст на производноста и заштитата на природните ресури.
-Формирање на групи на производители со цел за економија од голем калибар и приспособување кон барањата на пазарот.
-Поддршка за вертикална интеграција помеѓу примарното производство и прехрамбената индустрија.
Анализата за развој и евентуалното место на нашиот агрокомплекс во ЕУ и направениот Свот профил се база за формулирање на целите и стратегијата за развој на земјоделството во Македонија.
Ако визијата за развој на земјата е раст на благосостојбата на граѓаните, тоа целта на земјоделскиот развој би требало да биде: постигнување на прехрамбена сигурност за населението и раст на благосостојбата на производителите во услови на одржливо производство, односно такво кое е конкурентно способно, а во исто време ги чува природните ресурси и животната средина. Достигнувањето на таа цел, бара во општ план реализација на потенцијалот на македонското земјоделство и прехрамбената индустрија со развој на животоспособни стопанства и претпријатија, повисоко искористување на производните фактори (земја, капитал и труд) и производство на квалитетни производи со високо дадена вредност.
За да се искористат откриените можности поврзани со растечката побарувачка на храна и приближување до ЕУ, Македонското земјоделство треба да ги искористи силните страни, да ги надмине слабостите и да ги неутрализира можните опасности. Во долгорочен план тоа бара мерки од структурен карактер во посочените погоре области.
Првиот дел може да го прочитате овде...* Наградата се доделува на котирано друштво, избрано со гласање преку онлајн анкета на веб страниците на Берзата и интернет порталот „Фактор“, кој е партнер на Берзата во доделувањето на оваа награда. Гласањето се врши паралелно на двете веб страници и акцијата на издавачот што ќе има најмногу гласови од двете анкети збирно, ќе биде прогласена за Акцијата на годината по избор на јавноста за 2024 година.
Предмет на анкетата е листа од десет котирани акции, избрани врз основа на остварениот промет и транспарентноста во нивното работење.