Бев во Кина. Што научив таму за туризмот, а што може да примениме!
Објавено во: Колумни 28 Јули, 2025 08:41
Како генерален менаџер на Balkan Prime Tours, имав привилегија да патувам во Кина и да бидам специјален гостин на еден од најголемите светски саеми за туризам. Да разговарам со реномирани светски тур-оператори од Азија, да контактирам со туристички професионалци за дојдовен туризам, да видам како се работи во овој дел од светот и какви се можностите за умрежување и соработка.
Првиот заклучок кој го добив е дека кај Кинезите не постои зборот „не“, и нема нешто што не може да се направи, а во туризмот се вложува стратешки. Кинеската влада инвестира значајни средства во инфраструктура (улици, железници, аеродроми), со цел да го олесни пристапот до туристичките дестинации. Потоа, донесена е стратегија дека Кина ќе се промовира како дестинација со древна култура и историја, која дополнително нуди и современа понуда и модерни зданија. Акцент се става како на странски, така и на домашни туристи. Дури, многу туристички места се прилагодени токму за домашните посетители, кои имаат пристапни, поповолни цени и локализирани услуги.
Она што посебно се издвојува е фактот дека во Кина сè е дигитализирано. Преку апликации како WeChat и Alipay е овозможена лесна резервација, плаќање, навигација и комуникација. Вештачката интелигенција и big data се користат на големо за следење на туристичките текови и креирање персонализирани понуди. Сè е ставено во функција на туристот за да му се олесни секој чекор и активност.
Генерално, постои еден позитивен пристап кон работите – не постојат нерешливи проблеми, туку само решенија. Една потполно различна култура и филозофија на животот, така што не е чудно што Кинезите веќе го освојуваат светот, а Кина е една од топ 5 земјите во светот по број на посети. Од нив може многу да научиме!
Како претседател на македонската национална асоцијација за дојдовен туризам (НАИТМ), си поставувам и високи цели – да ги подобрам работите во туризмот во земјава, да создавам мостови, да рушам бариери и невозможното да го направам возможно.
Кина и Азија географски се далеку од Балканот и Македонија, но тоа не значи дека туристи од таму не патуваат во Европа. Многу Кинези веќе патуваат во Србија и Црна Гора, имаат воспоставено туристички релации, олеснет визен режим... Значи – возможно е!
Од разговорите кои ги имав, заклучив дека кинеските туристи се многу заинтересирани за нови, автентични дестинации како Македонија и целиот Балкан – за нив овој регион е егзотика, „нов начин на гледање на работите“.
Македонија и Грција како дестинации се посебно атрактивни. Тие не бараат луксуз, туку автентични искуства: традиционална храна, посети во домашни винарии, историски локалитети, верски и културен туризам – работи кои ги обогатуваат сите сетила, „нешто што го немаат во нивните матични земји“. Но очекуваат сè да биде организирано, едноставно и професионално.
Овој туристички потенцијал е и причината зошто Balkan Prime Tours отвори своја канцеларија во Нингбо (Кина). Работите се започнати – се креираат туристички пакети, се работи на умрежување со останатите балкански земји и многу брзо очекуваме позитивен развој на настаните.
Дојдовниот туризам е исклучително важен за економскиот развој и општата благосостојба на земјава. Тој има ефект врз најмалку 15 секундарни сектори – винарии, ресторани, занаетчиски работилници, превоз – и создава работни места за младите. Балканот генерално има силно заживеан туристички регион, но Македонија засега добива само „трошки“.
Кина не е само заинтересиран пазар, туку може да биде и катализатор за развој и модернизација на туризмот во земјава, но само ако ја отвориме земјата правилно, ако го олесниме визниот режим, ако инвестираме во професионален кадар и автентични туристички понуди. Ако ги употребиме искуствата од Кина, понатаму можеме да го трансформираме туризмот и да го направиме двигател на економски подем и нови работни места во Македонија и на Балканот. Спротивно на трендот со одливот на работници, особено на млади луѓе. Никој официјално нема објавено колку Македонци преку лето работат во Хрватска и Црна Гора, но бројката е голема, и тоа се претежно млади луѓе. Зошто тие да не работат и заработуваат дома?
Шансата ни е во балканско умрежување. Замислете колку атрактивна може да биде туристичка тура, која вклучува патување во неколку градови на Балканот: Од Кина до Белград – Скопје – Охрид – Дубровник.
Наместо само да критикуваме, време е да зборуваме за решенија! Потребни се туристички рути, на кои сè ќе „крцка“ и ќе биде организирано. Аеродромите треба да бидат поврзани со туристичките дестинации преку шатл-услуги. Инфраструктурата да биде функционална, патиштата чисти.
Охрид и Скопје не смеат да се гушат во бетон и хаос. Ако сакаме да имаме туристи од повисока категорија – потребна е естетика, ред и еко-свест. Уметност на улиците, рециклирање, одржлив транспорт, паметно осветлување, бидејќи малите детали го прават големиот впечаток.
Визната политика – пречка или можност?
Една од најголемите пречки за развој на дојдовниот туризам кај нас е визниот режим. Додека соседите како Србија и Црна Гора одамна имаат либерализирани услови за туристи од пазарите како Кина, Индија и Блискиот Исток, Македонија сè уште го одржува сложениот, долг и демотивирачки процес на визирање. Ова практично нè остава надвор од мапата за голем дел од организираните групи кои бараат едноставен пристап.
Мојата препорака е Македонија да ја преземе политиката на Црна Гора, која за голем број туристички пазари има едноставен пристап: дозвола за влез со туристички пакет организиран преку лиценцирана агенција и без класична виза за престој до 30 дена. Овој модел не само што ја зголеми посетеноста на Црна Гора, туку создаде илјадници нови работни места и директни приходи за локалната економија.
Ако сакаме да бидеме конкурентни и да привлечеме дел од милионите кинески туристи кои патуваат во Европа секоја година, мораме да ја отвориме земјата на паметен и контролирано либерализиран начин. Во спротивно, ќе продолжиме да гледаме како соседите ја собираат добивката, а ние остануваме со „трошки“.
Македонија може да биде туристичка приказна која се раскажува со љубов низ целиот свет. Но тоа нема да се случи само по себе. Потребна е волја, визија и заедничка работа – од локалните заедници, преку институциите, па до секој граѓанин кој верува дека има нешто вредно да се покаже.
Бидејќи, во туризмот – секоја приказна почнува со луѓето. А нашиот народ има што да каже. И уште повеќе – да покаже.
Влатко Сулев
Генерален менаџер на Balkan Prime Tours, Vice President на Spiti World Network
* Македонска берза и оваа година во соработка со Фактор доделува повеќе награди во различни категории за „Акција на годината“ при тргувањето со хартии од вредност.
Еден од критериумите за доделување на признанијата ќе биде и мислењето на јавноста. Гласањето ќе се одвива до 12 декември, а предвиден термин за доделувањето на самите награди е 23 декември.
Од таму, може да гласате за едно од следните котирани друштва:





