ДОЛЖНИ КАКО МАКЕДОНИЈА: Дали ја имаме вистинската слика?
Објавено во: Анализа 31 Август, 2014
“Сметам дека догодина ќе се задолжуваме и од странство и дома. Само во 2015 та година треба да вратиме близу 800 милиони евра, или 450 милиони евра ќе бидат доспеани долгови кон домашните и странските кредитори и уште 300 милиони евра, буџетски дефицит. “ – смета Гошев.Дали Уставните измени ќе бидата спас од должничкиот амбис? Задолжувањата на државата и планот за нивна навремена отплата беше и во фокусот на последната мисија на ММФ во Македонија. Шефицата на ММФ за Македонија, Ивана Владкова Холар порача дека Среднорочната фискална стратегија што ја изготви Владата треба да биде придружена со Стратегија за управување со долгот.
“Особено стратегијата за управување со долг треба, како и во минатото, да биде насочена кон балансирање на трошоците и ризикот поврзан со избраната структура на долг, но исто така и да обезбеди конзистеност со монетарната и фискалната политика“ – изјави на последната постета на Македонија, шефицата на ММФ Холар.Колку точно изнесува долгот на Македонија, по ова прашање ММФ и Македонија имаат раслична пресметка. Во последната оценка на фондот беше посочено дека вкупниот Јавен долг на Македонија изнесува 44,8% од БДП, но во ова мерење не е вклучено новото задолжување од 500 милиони евра по основ на Еврообврзница. Како гаранција дека Владата, без разлика која и да е, нема да ја однесе земјата кон должнички амбис, актуелната гарнитура предложи уставни измени со кои се ограничува нивото на Јавниот долг на 60% од БДП.
“Во насока на создавање на силна финансиска дисциплина нашиот предлог е нормирање на дефицитот на буџетот во висина најмногу до 3% од БДП, а јавниот долг да се лимитира на ниво од најмногу 60% од БДП. Ова ќе преставува нов квалитет, и силна гаранција, дефинирана со Устав, за оваа или било која идна Влада, домаќински да се однесува со буџетот, и дефицитот, како и јавниот долг да биде на стабилно и одржливо ниво. Ова е согласно заложбите за креирање на економски напредок и функционирање на економски стабилен систем. На патот кон Европската Унија“ - изјави неодамна премиерот Никола Груевски.Според експертите, решението за домаќинско трошење на народните пари не треба да се бара во уставот туку во законски измени и формирање на Фискален совет.
“Фискалниот совет како тело веќе постои во некои земји од опкружувањето. Тој постои во Србија, функционираше и во Унгарија но таму постепено, со намалување на финасиите за негово одржување, тој се укина. Станува збор за институт во кој би членувале независни експерти од областа на јавните финансии. Тие би биле со неприкосновен кредибилитет, без политичка обоеност. Ова тело би било задолжено да го анализира предложениот Буџет а со тоа и прокециите на власта за задолжувањата.“ – изјави неодамна Марјан Николов од Центарот за економски анализи.А.Д.