ГУБИТНИЦИТЕ НА ВОЛСТРИТ: Звучни имиња со големи проблеми
Објавено во: Финансии, Свет 15 Март, 2024
Уделот на американскиот производител го „украсува“ соодносот цена-заработка во високите 50-ти.
Неколку звучни изданија, попознати на Волстрит како „величествените седум“, обезбедија импресивен настап на индексите на американските берзи минатата година. Веројатно веќе го знаете тој дел од приказната, како и фактот дека, благодарение на огромниот интерес на инвеститорите за сè што има некаква врска со вештачката интелигенција, Nvidia е далеку понапред од останатите.
Гледајќи наназад, цената на акцијата буквално се зголеми за четири пати за само 12 месеци, а компанијата го зазеде третото место на глобалното рангирање на најголемите, со пазарна капитализација од 2,2 трилиони долари (само Apple и Microsoft досега се поголеми).
Само во однос на почетокот на годината, акциите пораснаа за неверојатни 80 отсто и се водечки добитници меѓу акциите на индексот S&P 500, кој во меѓувреме, и покрај тврдоглавата инфлација и воздржаноста на монетарните власти, постави голем број на нови рекорди.
Ништо од горенаведените не е особено изненадувачки, но затоа едно име паѓа во очи меѓу изданијата на задната страна, кои со своите перформанси делуваат како тегови на индексот. Станува збор за акциите на Tesla, до неодамна полноправна членка на прекрасната седумка, која се претвори во забележителен губитник до средината на март.
Песимистички причини
Во набљудуваниот период, пазарната капитализација на компанијата беше намалена за речиси една третина (нешто повеќе од 500 милијарди долари), што прилично ги разочара нејзините фанови кои исто така беа изненадени од фактот дека Tesla е најлошата од сите изданија во индексот. Полошо дури и од Боинг, компанијата чии врати од авионот паѓаат среде лет.
Звучи неверојатно, особено кога тој факт ќе се соочи со фактот дека цената на акциите на Tesla се удвои во изминатата година, што беше доволно да се најде меѓу десетте емисии со најголем раст на Волстрит.
И повторно, на почетокот на декември минатата година, AllianceBernstein го оцени облогот за пад на цената на акциите на Tesla како една од потенцијално најпрофитабилните стратегии за оваа година, таргетирајќи ниво од 150 долари по акција.
Три месеци подоцна, проекциите звучат сосема реално (акциите се лизнаа до 170 долари), исто како и песимистичкото образложение на авторот, засновано на агресивна кампања за намалување на цените со која Тесла очајнички се обидува да го зачува својот удел на пазарот на електрични автомобили .
Со растечката конкуренција од Кина, великодушно намалената понуда нема веродостојни алтернативи, но жестоката борба за позиции на пазарот подразбира и значителен пад на производните маржи, односно помала профитабилност на компанијата.
Како да се оправда надуеното вреднување на акциите во таква ситуација? Илон Маск упорно нагласува дека Tesla не е само еден од бројните производители на автомобили, туку компанија за висока технологија која допрва треба да го искористи целиот свој потенцијал со имплементирање на систем за автономно возење (покрај кој возач едноставно не е потребен). Но, желбите и амбициите се едно, а реалноста нешто сосема друго; никој, вклучително и Tesla, сè уште не е блиску до петто ниво на автономија на возење.
Истовремено, драматичниот раст на производството на електрични и хибридни автомобили во Кина е последица на стратешката ориентација на самото партиско раководство, кое не се грижи премногу за критериумот на профитабилност.
Резултатот е евидентна заситеност на пазарот, односно диспропорција помеѓу понудата и побарувачката што може да се испегла само со брутална ценовна војна за која Тесла, се чини, не е подготвен. Или барем во иста мера како и кинеските конкуренти, кои покрај масовното производство на домашна почва, можат да сметаат и на повластен даночен третман.
Тојота во подем
Напротив, аналитичарите на Wells Fargo очекуваат стагнација за оваа година, а пад на продажбата на возилата на Tesla во следната. Последната прогноза одекна непријатно на пазарот, повлекувајќи ги акциите уште подлабоко во негативна територија, а песимистот е во пораст. На крајот на краиштата, што е тоа брзорастечка компанија без раст? Веќе во втората половина на минатата година, со просечно намалување на цената од пет проценти за нејзините модели, продажбата се зголеми за скромни три проценти (во споредба со првите шест месеци од 2023 година).
Компанијата испадна од престижната листа на десетте најголеми компании на глобално ниво, а се намали и јазот со конвенционалниот сегмент на автомобилската индустрија. Само на почетокот на март, пазарната капитализација на Toyota, најблискиот следбеник на Tesla, за прв пат надмина 300 милијарди долари, оправдувајќи ја значително повнимателната стратегија на администрацијата, која сè уште речиси целосно се потпира на конвенционалните автомобили (и внатрешно согорување мотори).
Сепак, за разлика од Tesla, чии акции се украсени со висок сооднос P/E (цена и заработка по акција) од дури 50, акциите на Toyota се тргуваат по значително пониска вреднување (P/E = 12). А тоа е многу полесно да се оправда.
* Наградата се доделува на котирано друштво, избрано со гласање преку онлајн анкета на веб страниците на Берзата и интернет порталот „Фактор“, кој е партнер на Берзата во доделувањето на оваа награда. Гласањето се врши паралелно на двете веб страници и акцијата на издавачот што ќе има најмногу гласови од двете анкети збирно, ќе биде прогласена за Акцијата на годината по избор на јавноста за 2024 година.
Предмет на анкетата е листа од десет котирани акции, избрани врз основа на остварениот промет и транспарентноста во нивното работење.