19 Октомври, 2024
0.0381

КОЈА Е ЖЕНАТА ШТО ГО ПОБЕДИ „БОИНГ“ И ГРАДИ АВИОН ЗА ДУСНИОТ ДЕН? Нејзината судбина зависи од таен проект

Објавено во: Економија 19 Октомври, 2024

Добивај вести на Viber

Корпорацијата Сиера Невада со години се бори за договор вреден 13 милијарди долари со американските воздухопловни власти за изградба на авион на „судниот ден“. Сега угледот на сопственикот Ерен Озмен - но и финансиската судбина на нејзината компанија зависи од тоа дали таа може да го изврши најтешкиот маневар во воздухопловната сфера: да го заврши исклучително комплицираниот владин проект обвиен во најстрога тајност на време и во рамките на буџетот.

Претседателот и косопственик на Sierra Nevada Corporation (SNC), Ерен Озмен, танцува пред џиновскиот екран, сам. Така започнува годишниот форум на компанијата, кој ги повикува триста вработени во публиката да се придружат на орото. Песната - Happy од Фарел Вилијамс - дефинитивно се совпаѓа со нејзиното расположение: таа е речиси сигурна дека воздушната и одбранбената компанија што ја купи со нејзиниот сопруг Фатих во 1994 година ќе го добие престижниот договор на американското воено воздухопловство за производство на авиони на „судниот ден“. Станува збор за моќни воздушни командни центри наменети за политичко и воено лидерство во случај на нуклеарна војна и други катастрофи, на пример, удар на метеор.

И така беше. Само 22 дена подоцна, на 26 април, SNC го доби договорот. Следната година на форумот ќе игра We Are the Champions, вели Озмен.

Договор од 13 милијарди долари

Договорот е вреден 13,1 милијарди долари за 12 години. Ова претставува вистинска револуција за приватна компанија која минатата година забележа приход од само 2 милијарди долари. За многу долго време, оваа компанија со седиште во Невада е длабоко вкоренета во средната класа на индустријата. Тоа е далеку под петте гиганти кои ги вклучуваат и Локхид Мартин (приход: 67,6 милијарди долари) и Нортроп Груман (39,3 милијарди долари). Се веруваше дека Боинг, компанија речиси 40 пати поголема од SNC со продажба од 77,8 милијарди долари, е сигурен добитник на договорот бидејќи дизајнираше четири такви авиони, Е-4Б, уште во 1970-тите. Оттогаш има договори за нивно одржување во вредност од околу 150 милиони долари годишно. Нивните џамбо џетови 747-8 се сметаат за најдобри модели за новата генерација. Победата на СНЦ беше изненадување. „Ова беше нешто што ќе го погледнете и ќе помислите дека оди во Боинг“, рече Тод Харисон, аналитичар во Институтот Американ Ентерпрајз.

„Паметните ризици се многу важни“, вели Озмен, кој ја претвори SNC во најголема одбранбена компанија предводена од жени во САД. „Тоа е голем дел од претприемништвото. Без тоа, вие само одите по туѓите стапки и не сте лидер“.

Тој го украде договорот од Боинг

Договорот официјално се нарекува Survivable Airborne Operations Center. Тоа е цела планина технички и менаџерски предизвици. За да го одземе договорот од Боинг, Озмен мораше да се согласи да направи помал дел од проектот за фиксна цена. Тоа значи дека сами ќе ги сносат трошоците за надминување на буџетот. Тоа може да биде проблем за оваа амбициозна компанија. Токму оваа клаузула во договорот создаде дупка од 2 милијарди долари во буџетот на Боинг за долго одложуваниот претседателски авион од следната генерација на Air Force One. Сепак, има една позитивна страна: за разлика од тој договор. Фиксната структура на цените на SNC ќе биде ограничена на фазата на производство. Ова значи дека компанијата нема да мора да сноси неочекувани трошоци за време на малку понеизвесната фаза на дизајнирање.

„Сегашната компанија, имено Боинг, која беше единствената која сè уште конкурираше за овој проект - „не беше заинтересирана да примени иновации, да ги намали трошоците или да го намали распоредот“, вели Озмен. „Стануваме познати како иноватори кои носат промени. Мислам дека тоа ни го донесе договорот“.

Среќата го погледна и SNC, особено кога станува збор за временскиот период. Заедно со голем број добро познати проблеми со своите комерцијални авиони 737, Боинг е оптоварен и со огромен број договори за одбранбената индустрија кои се претворија во готовина. Накратко, гигантот од Арлингтон не беше расположен за агресивна конкуренција. Таа беше елиминирана минатата есен, откако тие претставија понуда која ги игнорираше строгите услови на воздухопловните сили, кои вклучуваа откажување од вредни права на интелектуална сопственост.

Авион на судниот ден

„Ако изгубите договор каде што би изгубиле пари, вие сте всушност победник“, вели Николас Овенс, аналитичар за воздухопловство во Морнингстар, коментирајќи го потегот на Боинг. „Ако сте навистина добри во производството на четири авиони на судниот ден за воздухопловните сили, за што ве квалификува тоа? Можеби ќе произведе уште четири и тоа е тоа. Никој друг не го купува. Ти ветувам дека Џеф Безос нема да добие“.

Но, овој проект сигурно ќе го прослави и ќе помогне да се дефинира наследството на Озмен и нејзиниот сопруг, кои поседуваат 87 отсто од SNC и делат богатство од 7,8 милијарди долари. Во најдобар случај, тој може да биде катализатор за искачување во највисоката летна лига. Во најлош случај, тоа може да заврши како скапа катастрофа што ќе ги врати назад неколку години.

Досега потрошиле 175 милиони долари

Непосредно пред пандемијата, Фатих – кој како извршен директор се фокусира на стратегијата и растот (Ерен, кој исто така е претседател на компанијата и го надгледува менаџментот и финансиите) одлучи дека е време SNC да започне да се натпреварува за програми кои обично се наменети за најголемите компании во секторот . „Ги предизвикав менаџерите да размислат како можеме да ја удвоиме големината на SNC за пет години“, вели Фатих.

Тимот почна да размислува за овој конкретен договор. Парот Озмен почна да разговара со американските воздухопловни сили за овој проект на почетокот на 2020 година. Потоа почнаа да инвестираат пари. И многу пари. Досега потрошиле 175 милиони долари за модернизирање на нивната дигитална инфраструктура, со фокус на вештачката интелигенција и дигиталното моделирање. Потоа, пред да го добијат договорот, тие инвестираа уште 100 милиони долари во изградба на огромен хангар во близина на воздухопловната база во Дејтон, Охајо. Убаво е чувството кога не треба да одговарате пред акционерите.

Комплицираните модификации на авионите не се ништо ново. Иако сега се американски државјани, тие се родени во Турција, се запознале во Анкара и заедно студирале на Универзитетот во Невада. Ерен заработуваше школарина чистејќи ги канцелариите во SNC, која во тоа време беше мала одбранбена компанија со помалку од 20 вработени. Таа и Фатих се вработија таму, таа како финансиски менаџер, а тој како инженерски практикант, во 80-тите години на минатиот век. Откако ја гледале компанијата како едвај преживува неколку финансиски кризи, тие решиле да стават хипотека на нивната куќа и да ја купат компанијата во 1994 година за помалку од пет милиони долари.

Вселенско летало

Специјалност на компанијата е интеграција на нови технологии во постоечки авиони. Компанијата е попозната по својот вселенски партнер Сиера Спејс, кој Озменс го основаше во 2021 година. Сиера развива сопствено вселенско летало, наречено Dream Chaser, кое треба да биде лансирано следната година. Тие, исто така, работат со Blue Origin на Џеф Безос на неверојатно амбициозен план за изградба на вселенска станица која ќе ја замени ISS, која многумина ја сметаат за најскапото нешто што некогаш било изградено. „Сиера Спејс“ собра 1,7 милијарди долари од инвеститорите, а вредноста на компанијата се проценува на 5,3 милијарди долари.

Четирите E-4B се дизајнирани да обезбедат „постојана комуникација во сценарио за преживување во криза“, вели полковникот Дејвид Леумонт. Тој командува со флотата која редовно го превезува американскиот министер за одбрана. „Ние го правиме тоа постојано, не само кога има криза“, вели тој. Авионот има повеќе од 40 посебни комуникациски системи кои можат да издржат електромагнетни удари кои би ја пржеле електрониката во момент во случај на нуклеарен напад. Овие авиони летаат веќе 50 години. Трошоците за управување се 140.000 долари на час. Секој од нив може да собере 111 луѓе. Тие имаат конференциски сали и борбени позиции и можат да полетаат за неколку минути откако ќе бидат исчистени. Сепак, тие се ближат кон крајот на нивниот активен живот. СНЦ треба да ги испорача новите авиони, подготвени за акција, до 2036 година.

Консултација со ривал?

Боинг сè уште ги поседува дизајнерските податоци за оригиналните авиони, што значи дека SNC ќе мора да биде многу кротка и веројатно ќе му плати на својот поголем ривал да се консултира за прашања како што се абење на метал или најбезбедниот начин за повторно прицврстување на делови. SNC, исто така, никогаш нема да види толку многу приходи самостојно. Воздухопловните сили ќе поседуваат сè, што значи дека ќе можат да изберат нов партнер за одржување или надградба на системот во иднина. Пристапот на „отворен систем“ е многу невообичаен во одбранбениот сектор, каде што компаниите често жестоко ја чуваат својата интелектуална сопственост за да ги принудат владите да ги избираат со децении за профитабилни работни места за одржување и консултации.

„Така се развива индустријата“, вели Лорен Томпсон, долгогодишен аналитичар. „Доаѓа нов играч кој работи на нетрадиционални начини и е подготвен да ризикува и се судира со стар играч кој е шокиран што мора да одговори на предизвиците што ги нуди новодојдениот.

Бидејќи ова е најголемиот договор на SNC досега, Озмен вели дека воздухопловните сили ќе понудат детални совети: „Тие разбираат дека ова е прв пат SNC да направи нешто вакво. Тие сакаат да успееме“. SNC, исто така, ќе има помош од искусни подизведувачи како што се Lockheed и General Electric, кои имаат децениско искуство со класифицирани и сопствени проекти за модификација на авиони. Овенс од Морнингстар вели дека нешто како ова „може всушност да биде совршено погодно за нив“.

Авион за нуклеарна војна

Компанијата веќе има завршено неколку клучни чекори на проектот, вклучувајќи го и изградбата на вториот од најмалку четирите огромни хангари во Дејтон и транспортот на првиот од петте користени 747-8 што ги купи од Korea Airlines за 675 милиони долари до новите капацитети. Четири други авиони сè уште се во комерцијални услуги, нивните патници блажено не знаат дека седат во авион од кој САД еден ден би можеле да насочат нуклеарна војна.

Ако се биде во ред, SNC се надева дека овој голем договор ќе им помогне да соберат голем број други, вклучително и поморска верзија што ќе излезе на тендер во јануари. Нивната конкуренција во овој случај е Нортроп Груман. Тие веќе добиваат некои вредни договори, вклучително и една милијарда долари за развој на шпионски авиони за војската. Тие имаат за цел да достигнат приход од четири милијарди долари до 2025 година и тројно да го зголемат нивниот обем до 2030 година.

„Откако ќе докажете дека можете да направите нешто толку големо, ќе добиете 10 нови такви програми“, вели Озмен. „Нема повеќе работа како и обично за нас.

Форбс.рс



Можеби ќе ве интересира

ЗАРА И ТАЈНАТА НА УСПЕХОТ: Еве кој стои зад светски познатиот бренд

ЗАРА И ТАЈНАТА НА УСПЕХОТ: Еве кој стои зад светски познатиот бренд

Вицегувернерката Нацевска: СЕПА може да донесе бројни придобивки за компаниите

Вицегувернерката Нацевска: СЕПА може да донесе бројни придобивки за компаниите

ЛИДЛ ПОВТОРНО ВРАБОТУВА: Овој пат бара менаџери на маркети, еве ги условите

ЛИДЛ ПОВТОРНО ВРАБОТУВА: Овој пат бара менаџери на маркети, еве ги условите

ЕВРОПА ГУБИ ПАРИ: Касата се празни

ЕВРОПА ГУБИ ПАРИ: Касата се празни

ЛУЃЕТО ЕДВАЈ ВРЗУВААТ КРАЈ СО КРАЈ: Битиќи распали за извештајот на Светска банка

ЛУЃЕТО ЕДВАЈ ВРЗУВААТ КРАЈ СО КРАЈ: Битиќи распали за извештајот на Светска банка

НА ГЕРМАНИЈА ИТНО И ТРЕБААТ РАБОТНИЦИ: Еве кои работници ќе бидат масовно регрутирани и од каде

НА ГЕРМАНИЈА ИТНО И ТРЕБААТ РАБОТНИЦИ: Еве кои работници ќе бидат масовно регрутирани и од каде

РЕЧИСИ МИЛИОН ЕВРА ЗА 115 КВАДРАТИ: Прескапо и за богатите - цената на овој стан ја надмина секоја мерка

РЕЧИСИ МИЛИОН ЕВРА ЗА 115 КВАДРАТИ: Прескапо и за богатите - цената на овој стан ја надмина секоја мерка

НИ САРАЈ НЕ ДОБИ ФИНАНСИСКА ПОДДРШКА ОД ВЛАДАТА: Еве каде е закочена работата

НИ САРАЈ НЕ ДОБИ ФИНАНСИСКА ПОДДРШКА ОД ВЛАДАТА: Еве каде е закочена работата

НЕМА КРАЈ НА БАЛКАНСКАТА БАЈКА: Акциите на гигантот со вештачка интелигенција скокнаа за 31.000% и ќе продолжат да растат

НЕМА КРАЈ НА БАЛКАНСКАТА БАЈКА: Акциите на гигантот со вештачка интелигенција скокнаа за 31.000% и ќе продолжат да растат