СИТЕ ЗБОРУВААТ ЗА НОВОТО ГОРИВО Е20: Зошто е корисно и кои земји размислуваат да го користат?
Објавено во: Економија 30 Јуни, 2025 08:57
Засега, Super E20 е во фаза на тестирање, а пошироката употреба сè уште не е можна поради моменталните стандарди кои дозволуваат максимум 10 проценти етанол во бензинските горива. Без промена на стандардите, E20 не може официјално да се продава.
Бидејќи низ цела Европа се зборува сè повеќе за намалување на загадувањето и одржливите начини на транспорт, се појави идејата дека новото бензинско гориво Super E20, кое содржи 20 проценти биоетанол, двојно повеќе од добро познатиот Super E10, би можело да претставува нов чекор кон поеколошки транспорт.
Горивото се тестира на бензинска пумпа во Манхајм, Германија, од есента 2023 година, со цел да се намалат емисиите на CO₂ и зависноста од фосилните горива.
Според податоците од германскиот автомобилски клуб ADAC и индустриските партнери како што е CropEnergies, употребата на горива со поголем процент на биоетанол може да ги намали емисиите на јаглерод диоксид до 80 проценти, во зависност од методот на производство. Во комбинација со биодизел, можно е да се постигне вкупно намалување на емисиите до 40 проценти.
Во моментов, Super E20 е во фаза на тестирање и се користи во рамките на официјалниот возен парк на компанијата „Südzucker AG“. Пошироката примена сè уште не е можна поради тековните стандарди кои дозволуваат максимум 10 проценти етанол во бензинските горива. Без промена на стандардот, E20 не може официјално да се продава.
Технички, повеќето понови возила можат да користат E20, но производителите сè уште не дале официјална потврда. Постарите модели може да имаат проблеми со пумпите за гориво и системите за вбризгување, додека се очекува мало зголемување на потрошувачката - во просек околу 3 проценти.
Политичка поддршка за стандардизацијата на горивото E20 дадоа и конзервативните членови на CDU во Европскиот парламент, кои нагласуваат дека преминот кон електрични возила е побавен од планираното, додека возилата со мотори со внатрешно согорување сè уште ќе бидат присутни на патиштата долго време. Затоа, E20 се смета за реално и брзо решение за намалување на емисиите во транзицискиот период.
Како етанолот во бензинот ги намалува штетните емисии?
Според некои проценки, горивото E20 би го дуплирало количеството етанол во бензинот и би можело да ги намали емисиите на бензин во ЕУ за 8,2%.
Кодовите, кои се состојат од една буква и број, се наоѓаат на бензинските пумпи низ Европа. Многу возачи веројатно дури и не ги забележуваат кодовите, ниту пак знаат дека кога полнат гориво со овој код, всушност ставаат алкохол во своите автомобили.
За да се направат горивата поеколошки, се додава алкохол, во форма на етанол добиен од растенија. Поголемиот дел од бензинот што се продава на бензинските пумпи во Европа денес е мешавина од 5% биоетанол и 95% бензин, означен со E5, додека некои земји се префрлија на нова генерација горива што содржат до 10% биоетанол, познат како E10.
Додека светот се стреми да го намали влијанието на климатските промени, возачите од ЕУ наскоро би можеле да ставаат уште повеќе алкохол во своите резервоари.
Стандарди на ЕУ
Европскиот комитет за стандардизација (CEN) пред неколку години нарача студија за да ги анализира трошоците и придобивките од гориво што содржи 20% биоетанол - E20. Резултатите од проектот, кој беше завршен кон крајот на 2019 година, помагаат во развојот на нови стандарди за квалитет и спецификации потребни за пуштање на пазарот.
Ортвин Костенобл од Кралскиот холандски институт за стандардизација (NEN), кој го водеше проектот, во тоа време изјави дека студијата започнала со претпоставката дека „земјите ќе го усвојат E20 како примарно гориво во 2030 година“.
„Заклучокот до кој дојдовме е дека сите автомобили на пазарот, како и оние произведени од 2011 година до денес, можат да работат на гориво со до 20% етанол“, забележа тој во тоа време.
Зошто е корисен биоетанолот?
Иако биоетанолот исто така испушта CO₂ кога согорува, бидејќи се произведува од растенија, а не од фосилни горива, тој се смета за обновливо гориво. Исто така, се смета за поеколошки, бидејќи растенијата апсорбираат CO₂ од атмосферата додека растат и го „складираат“ пред да се претвори во гориво. Ова значи дека тие не испуштаат дополнителен јаглерод диоксид, како што прават фосилните горива.
Еден литар чист етанол испушта околу 2/3 од емисиите во споредба со литар обичен бензин. Сепак, етанолот има помала енергетска вредност по литар од бензинот, па затоа возило кое не е оптимизирано ќе има потреба од повеќе гориво за да помине исто растојание, што делумно ја намалува придобивката во намалувањето на емисиите. Исто така, производството на етанол бара енергија, најчесто од фосилни горива, што дополнително ги намалува вкупните заштеди.
Но, студијата на CEN покажа дека иако потрошувачката на гориво би се зголемила поради поголемата содржина на етанол, емисиите на CO₂ би биле за 10% пониски во споредба со E10.
„Ако користите стандардна октанска мешавина со 20% биоетанол, потрошувачката се зголемува само за 4%“, рече Костенобл. Повисоката содржина на етанол може дури и да го зголеми октанскиот број на горивото, а возилата што работат на гориво со повисок октански број работат поефикасно.
Истражувачите проценија дека ако сите 28 земји на ЕУ (Велика Британија сè уште беше членка во тоа време) се префрлат на E20, емисиите на стакленички гасови би се намалиле за околу 25,4 милиони тони CO₂, што е околу 8,2% од сегашните емисии на бензин во ЕУ.
Постојат загрижености за одржливоста на производството на биоетанол во голем обем. Поголемиот дел од етанолот што се користи во ЕУ се прави со ферментација на шеќер од основни култури како што се пченка, пченица и шеќерна репка, што би значело дека нема да има доволно земја за одгледување храна.
Сепак, се прават напори за развој на биогорива од втора генерација со користење на земјоделски отпад и остатоци од култури.
Кои европски земји го разгледуваат E20?
Во октомври 2023 година, CropEnergies ја лансираше првата јавна пумпа SuperE20 во Манхајм, со проценето намалување на CO₂ до ~15% во споредба со бензинот.
Врз основа на стандардите на ЕУ, некои станици во Холандија и Франција веќе нудат hE15 (15% етанол), додека официјално се тестира преминот на E20/E25.
Шведска веќе го користи E10, а студиите покажуваат дека возилата произведени по 2011 година можат да го поддржат E20 без проблеми. Стандардизацијата на E20 се очекува до 2030 година.
Според проценките, E20 би имал цена слична на стандардниот бензин во Европа, бидејќи етанолот не се оданочува, а разликите во цените се минимални.
ЕуправозатоМожеби ќе ве интересира
НА ЕУ И НЕДОСТАСУВААТ МЕНАЏЕРИ ЗА ПРОДАЖБА, МАРКЕТИНГ И РАЗВОЈ: Оваа професија има незадоволена побарувачка
Запленетите акции на Сашо Мијалков во Алта банка ставени на продажба
ЕВЕ КОИ ЛИЦА ЌЕ БИДАТ ДЕЛ ОД УО НА ЦЕНТРАЛНА КООПЕРАТИВНА БАНКА - добиена е согласност од Народна банка
Крај на една ера: Легендарниот дизајнерски шеф на Mercedes-Benz ја напушта компанијата
ОД ДЕНЕС НОВИ ЦЕНИ НА ГОРИВАТА: РКЕ вчера ги соопшти деталите
Словенија ќе го зголеми минималецот - колку ќе изнесува?
Хрватска ги заострува условите за вработување странци
Култура со голем потенцијал - заработката е до 20.000 евра по хектар




