05 Декември, 2025
0.2090

„Спирит ерлајнс“ е на стаклени нозе откако избегна тешки одлуки во стечајот

Објавено во: Економија 24 Август, 2025 07:30

Добивај вести на Viber

Во март, „Спирит ерлајнс“ излезе од заштита од банкрот за помалку од четири месеци и влезе во влошување на состојбата. Потрошувачите се воздржуваа од резервација на летови, а американските авиони беа преполни со празни седишта. Дури и најпрофитабилните авиокомпании ги намалија розовите финансиски прогнози што ги издадоа на почетокот на годината.

Но, „Спирит“, авиокомпанија со светло жолти авиони што стана синоним за буџетско патување во САД, сега се појавува на уште понесигурна основа. Минатата недела, пет месеци откако излезе од банкрот, „Спирит“ предупреди дека можеби нема да може да преживее една година без повеќе пари.

Експертите од индустријата рекоа дека авиокомпанијата избегнувала донесување тешки одлуки пред или за време на заштитата од банкрот, како што се повторно преговарање за лизинг на авиони или целосно намалување на превозникот. Наместо тоа, авиокомпанијата во банкрот постигна договор со сопствениците на обврзници, кои разменија долг за акции.

„Тоа го направи уште поневеројатно за нив да успеат без да се справат со некои од тие проблеми“, рече Џо Ролена, аналитичар за авиокомпании во Fitch Ratings, кој го намали рејтингот на Spirit минатиот петок, велејќи дека компанијата можеби нема да може да избегне неплаќање поради губењето пари.

Адвокатот за банкрот Брет Милер, американски копретседател на одделот за реструктуирање во Willkie Farr & Gallagher, кој го претставуваше одборот на доверителите, рече дека Spirit „не ги користел алатките што им се достапни во Поглавје 11“ за поголеми промени.

Spirit предвиде нето добивка од 252 милиони долари оваа година, според судскиот поднесок од декември. Но, нивниот извештај минатата недела рече дека наместо тоа изгубил речиси 257 милиони долари од 13 март, откако излезе од Поглавје 11 до крајот на јуни.

Акциите на Spirit Aviation Holdings

паднаа за близу 58% од предупредувањето за „континуитет“ претходно овој месец. Акциите на другите авиокомпании се зголемија по предупредувачката изјава. Според Кортни Милер од „Визуел Апроап Аналитика“, фирма за истражување на авијацијата, околу 10% од седиштата на „Спирит“ се на рути без конкуренција.

Се покажуваат знаци на напрегање. Издавачите на авиони во последните недели контактирале со раководителите на конкурентските авиокомпании прашувајќи се дали би земале некој од околу 200-те авиони „Ербас“ на „Спирит“, според луѓе запознаени со ова прашање.

Главниот економист на фирмата за авијациска аналитика IBA, Стјуарт Хачер, рече дека очекувал „Спирит“ да биде попроактивен во справувањето со лизинзите на авиони за време на банкрот.

„Ако можат да укинат 10% од сите нивни стапки за лизинг, тоа би имало огромно влијание врз паричниот тек“, рече тој.

Ова не значи крај на линијата за „Спирит“.

„Постои голем поттик да се одржат авиокомпаниите во живот бидејќи има многу избирачи кои би биле сериозно оштетени“, како што се вработените, потрошувачите и другите, рече Џејмс Спрејреген, потпретседател на компанијата за финансиски услуги „Хилко Глобал“, кој ги претставуваше авиокомпаниите „Јунајтед Ерлајнс“ и „ТВА“ во нивните соодветни банкроти.

Продажба на средства

Дури и пред банкротот, „Спирит“ започна проект за продажба на поквалитетни производи како што се попространи седишта или пакет-цени што вклучуваат доделување седишта и багаж, за подобро да се натпреварува со поголемите конкуренти кои уживаа во неочекувана добивка од клиентите што трошат многу пари по пандемијата.

Неодамна, превозникот изјави дека се стреми да продаде средства како авиони, лизинг и недвижнини за да собере пари. Исто така, го намали дел од своето непрофитабилно летање и минатата година објави намалување на работните места и продажба на авиони минатата година за да ги намали трошоците и да собере пари.

Извршниот директор на „Спирит“, Дејв Дејвис, им рече на вработените во меморандум минатата недела дека промените што ги прави компанијата со седиште во Данија Бич, Флорида, „ќе продолжат да им обезбедуваат на потрошувачите неспоредлива вредност што ја очекуваат во наредните години“.

„Спирит“ одби да коментира дали повторно ќе поднесе барање за банкрот или дали давателите на лизинг се обидуваат да ги ремаркетираат нејзините авиони.

„Нема да коментираме за пазарните гласини и шпекулации“, рече „Спирит“ во соопштение испратено по е-пошта. „Спирит ерлајнс е клучен дел од американската воздухопловна индустрија и ние нудиме опции за патување со висока вредност за заедниците на кои им служиме. Им заштедивме на потрошувачите стотици милиони долари, без разлика дали летаат со нас или не. Нашиот фокус е на правење на потребните промени за подобро позиционирање на компанијата и изградба на посилна авиокомпанија. Остануваме напорно да работиме на многу иницијативи за да го заштитиме нашиот бизнис, ценети членови на тимот, партнери и гости.“

Хачер од IBA изјави дека станува погрешно време од годината - ниската сезона, по шпицот на летото и пред зимските празници - за пласирање авиони кај други авиокомпании, иако цените се фиксни. Уште посилно е за резервните мотори на Pratt & Whitney. Моторите за Airbus A321neos што ги користи Spirit се изнајмуваат за 15,8 милиони долари месечно, што е зголемување од околу 50% во однос на 2019 година, според податоците на IBA.

Но, некои предупредуваат дека дури и длабоките намалувања не можат секогаш да ја променат авиокомпанијата.

„Немате каде да спиете ако го изгорите креветот“, рече Брет Снајдер, основач на веб-страницата за патувања Cranky Flier, автор на неделна анализа на мрежата на авиоиндустријата и поранешен менаџер на авиокомпании.

Во меѓувреме, превозникот веќе планира да отпушти уште стотици пилоти, а синдикатите и на авијатичарите и на стјуардесите ги подготвуваат вработените за полоши вести што претстојат.

„Спирит е во кревка финансиска состојба, веројатно повеќе отколку во кој било момент во претходните 24 месеци“, изјави Здружението на стјуардеси-CWA, кое ги претставува околу 5.400 членови на кабинскиот екипаж на Спирит, во белешка до членовите на 12 август, по предупредувањето на Спирит. „Искористете го ова време за да ја процените вашата финансиска состојба и да започнете да смислувате стратегии како најдобро да го надминете финансиското влијание што намалувањето на трошоците за летање може да го има врз вашето домаќинство.“

Стотици од неговите стјуардеси веќе земале привремени отсуства, што им овозможило да ги задржат медицинските бенефиции.

Тешки неколку години

„Спирит“ се соочи со други предизвици што доведоа до поднесување барање за банкрот минатата година.

Повлекувањето на моторите на „Прет и Витни“ ги приземји многу од неговите авиони почнувајќи од 2023 година. Истата година постигна договор за спојување со колегата нискобуџетна авиокомпанија „Фронтиер ерлајнс“, но акционерите го отфрлија договорот во корист на целосно преземање од страна на „ЏетБлу ервејс“, што на крајот беше отфрлено во федерален антимонополски случај, оставајќи ги двата авиокомпании сами.

„Фронтиер“ беше во преговори за спојување со „Спирит“ минатата година, непосредно пред поднесувањето барање за банкрот од „Спирит“, но тие разговори пропаднаа.

„Тие ја пропуштија секоја можност да направат сè да функционира“, рече Снајдер.

Преголемата понуда на домашни летови, исто така, ги намали цените на авионските билети во последниве години, поттикнувајќи ја индустријата да го намали капацитетот, а трендот беше особено казнувачки за авиокомпаниите фокусирани на САД. Овие нискобуџетни авиокомпании имаа уште еден проблем кога платите се зголемија по пандемијата, со што го нарушија нивниот нискобуџетен модел.

„Мислам дека можеби имало малку оптимизам од нивна страна во однос на стратешкото ресетирање што го планирале“, рече Ролена од „Фич“. „Потоа се соочивме со потешка, посурова воздухопловна средина“.

* Македонска берза и оваа година во соработка со Фактор доделува повеќе награди во различни категории за „Акција на годината“ при тргувањето со хартии од вредност.
Еден од критериумите за доделување на признанијата ќе биде и мислењето на јавноста. Гласањето ќе се одвива до 12 декември, а предвиден термин за доделувањето на самите награди е 23 декември.
Од таму, може да гласате за едно од следните котирани друштва:

Можеби ќе ве интересира

ПО ИНЦИДЕНТОТ СО ТУРЦИ ВО ПОДГОРИЦА: Во ноември, секој ден се затвораше по една турска компанија

ПО ИНЦИДЕНТОТ СО ТУРЦИ ВО ПОДГОРИЦА: Во ноември, секој ден се затвораше по една турска компанија

Цената на кафето расте, но луѓето не се откажуваат од својот омилен напиток

Цената на кафето расте, но луѓето не се откажуваат од својот омилен напиток

Како да се одреди вистинската плата за новoто работно место?

Како да се одреди вистинската плата за новoто работно место?

Германија тоне во најлошата криза од 1945 година, индустријата се соочува со проблеми

Германија тоне во најлошата криза од 1945 година, индустријата се соочува со проблеми

Цени во најсеверната продавница во светот, поевтино е од САД

Цени во најсеверната продавница во светот, поевтино е од САД

Хрвати се иселиле во Полска, тврдат дека земјата е драстично подобра од Хрватска

Хрвати се иселиле во Полска, тврдат дека земјата е драстично подобра од Хрватска

Обидот за увоз на берачи од Бангладеш и Пакистан не успеа во соседството

Обидот за увоз на берачи од Бангладеш и Пакистан не успеа во соседството

Koja eвропска земја има најмногу милијардери?

Koja eвропска земја има најмногу милијардери?

БДП СЕ ЗГОЛЕМИ ЗА 3.8 ОТСТО: Кои сектори се со најголем раст?

БДП СЕ ЗГОЛЕМИ ЗА 3.8 ОТСТО: Кои сектори се со најголем раст?