29 Септември, 2024
0.0257

Техничките владетели на иднината

Објавено во: Анализа 22 Ноември, 2014

Добивај вести на Viber

Технолошките компании Applе, Google, Microsoft, Amazon, Facebook, Priceline, Ebay, Netflix, LinkedIn и Twitter имаат една заедничка карактеристика - стотици милиони корисници кои не можат без нивните производи. Например за носителите на паметни телефони Samsung е тешко да ги разберат пријателите кои се луди по iPhone, бидејќи за нив тоа е "само телефон". За милионите фанови на Applе, сепак достигнувањата на компанијата се вид религија и дури да им дадат пари, тие не би ги замениле за уреди на други фирми. По објавениот материјал од серијата "Како да инвестираме? Советите кон моите синови! "Се обидовме да предвидиме кои ќе се IT лидерите по 10 години, би било добро сега да направиме храбри предвидувања за производите на иднината. Но од инвестициска гледна точка покорисно ќе биде да се анализира кои компании од Портфолиото 2024 имаат најдобри позиции да наметнуваат водечките технологии во следните 10 години. За разлика од Apple, Google не се потпира на зависноста на корисниците од клучни производи како пребарувач, а инвестира во различни сектори, кои навидум немаат ништо заедничко со основниот бизнис. Затоа менаџерите ја разделиле компанијата на две. Во новата поделба наречена со името Google X и раководена од Сергеј Брин, се сите нови потфати како самоуправувачки автомобил, Google очилата и безконтактни леќи, пристап до интернет преку балони итн.. Од Facebook исто располагаат со ресурси за инвестиции во производи од иднината и ги прават. Во март 2014 година компанијата го купи за 2 милијарди долари Oculus (стартап лидер во виртуелната реалност). Моментално сепак фокусот на операторот на соцалната мрежа е целосно насочен врз тоа производите поврзани со социјалната мрежа, да работат совршено. Од големите технолошки компании во најпознатите критички положби во однос на иновациите е Microsoft, бидејќи во последните 14 години компанијата беше буквално "изтискувана" од претходниот извршен директор Стив Балмер, кој се имаше фокусирано целосно на продажбата и профитот. Затоа Концернот ќе ја стигне многу тешко технолошка заостанатост. Twitter, од своја страна, може да се пофали со уникатно добро позициониран производ. Никогаш досега друга компанија не добива толку многу бесплатен публицитет во медиумите, а и Twitter е единственото место каде светските ѕвезди се натпреваруваат да објават бесплатно. Тоа е предуслов за силен раст и во наредните години. Foursquare (со неговите 50 милиони корисници) и Tumblr (со 209 милиони блог) се најсериозните конкуренти на Twitter, но Foursquare во последните две години значително го забавува растот на нови корисници, додека Tumblr беше стекнат од Yahoo за 1,1 милијарди долари. Купувачот е woefully, познат по тоа што не успева да ги развие производите со кои се стекнува. LinkedIn импресивно го зазеде сегментот за работа на глобално ниво. Најголемата мрежа за "професионалци" сепак се соочува со заканата од лажни сајтови како Spiceworks - мрежа која се користи од една третина од ИТ професионалци низ целиот свет, како и Doximity, која ги опфаќа 40% од докторите во САД. Никој од нив не може да го префрли LinkedIn од лидерското место, но кога ќе се соберат сите лажат сајтови, тие ќе имаат поголем удел од приходите кои се распределени во овој клучен сегмент. Netflix тешко го заштити лидерството во видео стриминг, бидејќи многу компании имаат ресурси да го нападнат овој сегмент. Компанијата сепак се подобро се справува со конкурентите и успева да ја засилува својата доминантна позиција во Америка и Европа, а тоа обезбедува средства за нови иновации - нешто што извршниот директор Рид Хестингс го умее најдобро. Ebay е неиновативната компанија од Портфолио 2024, а тоа го успори многу развојот во последните години. Иронијата е дека акциите нејзини се доста атрактивни сега поради поделбата на две компании. Очекувањата се пазарната капитализација на Ebay и Paypal да е околу 34 милијарди долари за секоја, при сегашна капитализација од 68 милијарди долари. Поделени на две, новите компании ќе станат лесни за голтање од големите играчи. Ebay изгледа погодна за Alibaba покрај амбициите на Кинезите да завладеат светот во овој сегмент. Кандидатите за Paypal ќе се многу, бидејќи проценката на компанијата може да достигне 100 милијарди долари според Елон Муск, еден од легендартните основачи на концернот. Износот ќе зависи од тоа дали новите играчи како Squarе, ќе преземат значителен удел во секторот на електронските плаќања. Сериозна закана за Paypal е и лансираше нова услуга на Apple за порамнувања преку телефонот. Како се има предвид искуството на гиганти и огромната маса на корисници на iPhone, може да очекуваме дека Apple Pay ќе земе сериозен удел во овој сектор со огромен потенцијал за раст. Amazon е многу блиску до моментот во кој ќе направи "дрон" - револуција во снабдувањето, а тоа ќе ја промени судбината на шпедитерските компании кои во последните години имаат голем раст на бизнисот благодарение на бумот во електронската трговија. Иронијата е дека токму лидерот во овој сектор - Amazon, може да ги "исфрли" од бизнисот, ако голем дел од снабдувањата почнат да летаат кон дестинацијата со овие беспилотни летала. Ајде да ги разгледаме сега и двата старт-апа засновани пред околу 5 години, кои имаат голем потенцијал по 10 години да биде меѓу најголемите IT компании во светот. Тоа се Uber и Airbnb. Uber е апликација за повик на такси, а целиот процес се снаоѓа преку smartphone. Услугата врзува многу покрај уличните протести во Лондон, Берлин, Париз, Милано и Мадрид. Против компанијата има многу силен притисок, бидејќи ги става традиционалните такси на "колена" и прави револуција во начинот на кој може да се придвижуваме. Тоа ги тера инвеститорите да се натпреваруваат во својата желба да учествуваат во зголемувањето на капиталот на Uber. При последното зголемување на капиталот во јуни 2014 година компанијата доби 1, 2 милијарди долари, што го прави со оценка од 18,2 милијарди долари по инвестицијата. Uber има огромен потенцијал да навлезе и во други логистички услуги, како испораки на стоки, кои од своја страна може да променат многу сектори. Airbnb е сервис за изнајмување на дом, на соба или кревет, и исто така е под притисок. Властите во Њујорк, Берлин и Париз објавуваат дека дејноста на фирмата е незаконска, бидејќи е во спротивност со локалните закони. Ова покажува колку е силна станува популарноста на услугата. Airbnb е закана за Priceline и единственото решение за играч N1 во секторот е стекнување на Airbnb, но цената веќе е "солена" и брзо се зголемува. Во октомври старт-апот беше оценет на 13 милијарди доларот во однос на проценка од 10 милијарди долари во април. Лидерството на Priceline доаѓа целосно од стекнувањето на сајтови кои доминираат во некој сегмент, па ќе биде интересно дали Airbnb ќе успее да остане независна? Но да ги сумираме и поделиме компаниите во три групи. Во првата ќе бидат оние кои се со најдобри позиции да имаат најиновативните производи во 2024 година: Google, Amazon и Applе. Во првата група сигурно ќе присуствува некој старт-ап како Uber, но слични предвидувања во принцип се доста шпекулативни. Во втората група се компаниите со добри шанси - Facebook, Twitter, LinkedIn и Netflix. Во третата група се оние со помали шанси - Microsoft, Ebay и Priceline. Накратко - Google, Amazon и Applе се со најголеми шанси да бидат меѓу лидерите на 2024 година, бидејќи во текот на годините тие се покажаа дека можат да наплатат успешно нови производи, без да губат своите способности да бидат иновативни. Иднината на компаниите сепак во огромна мера зависи од тоа како ќе се претстават финансиски, а од таму односно каква ќе е нивната судбина во 2024 година. K.K.