Што кажува банкротот на iRobot за глобалниот пазар на роботски правосмукалки?
Објавено во: Економија 15 Декември, 2025 19:37
Додека глобалната продажба на роботски правосмукалки расте со двоцифрена стапка, iRobot изгуби пазарен удел под притисок од кинеските производители.
Глобалниот пазар на роботски правосмукалки е во процес на длабока трансформација, а најјасен знак за ова е веста дека американскиот iRobot, пионер во роботското чистење и креатор на Roomba, прогласи банкрот и заврши во финансиско реструктуирање по години на пад на продажбата и конкурентски притисок, објавува Financial Times. Иако пазарот силно расте, случајот со iRobot покажа дека растот на индустријата не гарантира опстанок на сите играчи.
iRobot со години има речиси култен статус. На почетокот на 2000-тите, Roomba практично ја дефинираше категоријата роботски правосмукалки и создаде пазар кој сега вреди неколку милијарди долари. Сепак, со текот на времето, се појавија конкуренти кои нудат технички понапредни уреди по пониски цени. Притоа, iRobot е заробен помеѓу сопственото препознавање и сè поскапото производство.
Ситуацијата е дополнително комплицирана од неуспешниот обид за преземање од страна на Amazon, кој требаше да донесе финансиска стабилност и пристап до поширокиот екосистем на паметни домови. Регулаторите го блокираа тој договор, и набргу потоа, iRobot беше принуден да се реструктуира, а кинескиот производител Picea Robotics, претходниот снабдувач на уредите на iRobot, ја презеде клучната улога, објавува Financial Times.
Овие случувања ја откриваат пошироката слика на индустријата. Кинеските производители доминираат во производството на хардвер, синџирите на снабдување и развојот на клучните компоненти со години, додека западните брендови се фокусираат на маркетингот и софтверот. Во време кога технолошките разлики се намалуваат, а потрошувачите стануваат почувствителни на цените, предноста се префрла на оние кои можат да произведат повеќе, побрзо и поевтино.
Најдобар пример за ова поместување е Roborock, компанија која во последните неколку години се етаблираше како водечки светски производител на роботски правосмукалки. Денес, нејзините модели се сметаат за технолошки стандард на индустријата, особено кога станува збор за навигација, вештачка интелигенција и целосно автоматизирани бази за празнење и чистење, објавува El Output. Ecovacs Robotics, еден од првите кинески производители на домашни роботи, исто така има силна позиција, додека Dreame, тесно поврзан со екосистемот на Xiaomi, агресивно го освојува премиум сегментот. Заедно со нив, брендот Eufy на Anker го зафаќа средниот пазарен сегмент, особено во Европа и Северна Америка.
Интересно е што консолидацијата не се одвива само преку аквизиции на добро познати брендови, туку и преку потивка контрола на производството. Многу западни брендови со години ги користат кинеските производители на OEM и ODM, постепено префрлајќи го знаењето и контролата врз технологијата кон исток. Преземањето на iRobot од страна на Picea Robotics е само највидливиот пример за овој процес, но не и единствениот, предупредуваат аналитичарите, пренесува lidermedia.hr.
Според проценките на „Мордор интелиџенс“, глобалниот пазар за роботски правосмукалки моментално вреди помеѓу шест и седум милијарди долари, со просечна годишна стапка на раст од околу 13 проценти, а до крајот на деценијата би можел да надмине 12 милијарди долари, објавува „Мордор интелиџенс“. Други аналитичари предвидуваат уште посилен раст на долг рок, поттикнат од ширењето на паметните домови, урбанизацијата и недостатокот на работна сила за домашни работи, објавува „ИМАРК груп“.
Технолошкиот развој се движи кон целосна автоматизација. Роботските правосмукалки сè повеќе комбинираат правосмукалка и влажно бришење, препознавајќи пречки во реално време, разликувајќи ги типовите на подови и сами одлучувајќи за методот на чистење. Самопразнењето, самочистењето и минималната потреба од човечка интервенција стануваат стандард, а не луксуз. Уредите сè повеќе се интегрираат во екосистемите на паметните домови, каде што комуницираат со други уреди и гласовни асистенти, дополнително зголемувајќи ја нивната вредност за корисниците.
На долг рок, пазарот на роботски правосмукалки веројатно ќе продолжи да расте, но бројот на релевантни глобални играчи ќе се намали. Вредноста сè повеќе се движи кон софтвер, вештачка интелигенција и контрола на производството, додека самиот бренд повеќе не е гаранција за успех. Како што пишува „Фајненшл тајмс“, индустријата влегува во фаза во која ќе преживеат оние кои ќе успеат да ги комбинираат технолошките иновации, конкурентната цена и глобалната производствена скала, додека поранешните пионери, како што е iRobot, ќе станат дел од екосистемите на другите луѓе.
Можеби ќе ве интересира
Добро платени работни места за луѓе кои мразат состаноци
Украинските напади и санкции го земаат својот данок – ова не се случило со Русија од 2022 година
Историски максимум: Од почетокот на годината, цената на овој метал се зголеми за 113 проценти
Кои се најуспешните земји во ЕУ во однос на наплатата на ДДВ?
Најлоши во ЕУ: Оваа земја е најзависна од парите што ги праќаат иселениците
Зошто се намалува вредноста на доларот во однос на еврото?
Најголемиот германски производител на челик привремено го запира производството во две големи фабрики - 1.200 работни места во опасност
Централната банка на Русија го тужи Еуроклир: бара 194,8 милијарди евра отштета




