Чешка пушти воз без возач – Македонија сè уште нема воз што тргнува на време
Објавено во: Економија 07 Октомври, 2025 14:59
Додека Европа со полна пареа влегува во ерата на вештачката интелигенција и автономен транспорт, Македонија останува заглавена во 20 век – со рѓосани шини, стар возен парк и линии што едвај преживуваат.
Во Чешка неодамна стартуваше првиот европски патнички воз без машиновозач, наречен „Едита“. Возот е развиен од технолошката компанија AŽD Прага и користи камери, ласерски сензори и алгоритми на вештачка интелигенција за препознавање пречки и безбедно управување при реални услови. За неговиот развој се инвестирани повеќе од осум милиони евра, а проектот е поддржан од Европската Унија.
„Едита“ е вистинска револуција – првиот воз што без човечка интервенција се движи по отворена пруга, не во метро или тест-центар, туку низ природни услови, со сите непредвидливи ситуации што ги носи железницата.
А Македонија? Возови имаме само на хартија
Железничкиот систем во Македонија е на границата на колапс. Од вкупно околу 925 километри железничка мрежа, само 315 се електрифицирани, а голем дел од инфраструктурата е дотраена и небезбедна за сообраќај.
Во извештаите на европските институции, македонските пруги се означени како амортизирани и небезбедни, а во делови на источна Македонија железницата буквално е оставена да обрасне во трева.
Проекти како Коридор 8, кои треба да ја поврзат Македонија со Бугарија и Албанија, со години се само на хартија. Вредноста им е огромна, но динамиката на реализација – катастрофално бавна.
Пругата Куманово–Бељаковце се реконструира веќе со години, а вториот дел до Крива Паланка сè уште е во почетна фаза.
Европа патува со ИА, ние со задоцнување
Додека Чесите тестираат автономни возови, во Хрватска започна изградба на фабрика за автономни електрични такси возила „Верн“, а во Шпанија веќе сообраќа првиот електричен минибус без возач низ улиците на Мадрид.
Во Македонија, пак, железницата е синоним за каснење, откажани линии и вагони стари по неколку децении.
Возовите што ги имаме не се само стари – тие се опасни. Патниците се жалат на дотраени вагони, застој во тунели и немање клима во лето. А додека Европа зборува за автономни системи, нашите кондуктери се борат со рачно пополнување билети и застарени наплатни апарати.
Македонија останува на крајната станица
Железницата е огледало на секоја држава. Ако Чешка, Хрватска и Шпанија веќе експериментираат со транспорт без возачи, Македонија, за жал, едвај има возови со патници.
Нашите пруги не се симбол на поврзаност, туку на застој. И додека Европа планира иднина на тивок, зелен и автономен сообраќај – кај нас единствено што се движи брзо е прашината кога мине некој стар дизел-воз.
А можеби и ова е доволен показател: додека таму машиновозачот веќе не е потребен – кај нас целата железница одамна е без „возач“ на развојот.
Ирена.С
Извор: Машки магазин* Македонска берза и оваа година во соработка со Фактор доделува повеќе награди во различни категории за „Акција на годината“ при тргувањето со хартии од вредност.
Еден од критериумите за доделување на признанијата ќе биде и мислењето на јавноста. Гласањето ќе се одвива до 12 декември, а предвиден термин за доделувањето на самите награди е 23 декември.
Од таму, може да гласате за едно од следните котирани друштва:
Можеби ќе ве интересира
Димитриеска-Кочоска: Немам информација дека доцни породилното
ПРЕДНОВОГОДИШНО РИПНАЛЕ ЦЕНИТЕ НА УГОСТИТЕЛСКИТЕ УСЛУГИ: Еве што покажува статистиката
ОД 11 ДЕКЕМВРИ НЕМА ПОВЕЌЕ ВОЗ НА ДЕЛНИЦАТА СКОПЈЕ-ЗЕЛЕНИКОВО: Почнува реконструкцијата на пругата
РКЕ го намали надоместокот за мрежарина за електрична енергија
ДОЦНА НАВЕЧЕР СЕ ПОТПИШУВАА РЕШЕНИЈА: Субвенции за набавка на клима уреди во Скопје
КУПИЛ ДВЕ НАПУШТЕНИ ШТИПСКИ СЕЛА: Косовски бизнисмен бара од Владата да ја гради најголемата фотоцентрала
АЛЕКСАНДАР МАНЕВ ВО „БИЗНИС-КЛУБ“: „Кадарот го создава духот на компанијата“
Венецуела го зголеми дневниот извоз на нафта во ноември





