11 Ноември, 2025
0.0515

ДВАЕСЕТ ГОДИНИ ИНСТИТУЦИОНАЛЕН МОЛК ЈА ЧИНИ ДРЖАВАТА РЕЧИСИ 25 МИЛИОНИ ЕВРА

Објавено во: Економија 13 Октомври, 2025 11:00

Добивај вести на Viber

Како и зошто сите македонски влади од 2007 година до денес дозволиле меѓународно признаен долг од нешто помалку од 4 милиони евра да порасне на цели 25 милиони евра, игнорирајќи ги сите предлози за спогодбено решавање на спорот - ова прашање се отвори по долгот на железничкото претпријатие за превоз на патници и суровини - ЖРСМ Транспорт АД кон Хрватски железници Карго, кој според јавно достапните информации е повеќепати признат. Сепак, државата две децении не презема мерки за решавање, а каматата годишно расте речиси за 2 милиони евра.

Судскиот процес за долгот на ЖРСМ Транспорт АД Скопје кон Хрватски железници Карго веќе е започнат, а главната расправа, односно рочиштето е закажано за октомври годинава. Сè уште не е познато со кои аргументи Државното правобранителство ќе ги брани интересите на државата, бидејќи долгот е официјално и повеќепати признат од сите директори на Македонски железници Транспорт и во нивните јавно објавени бизнис планови.   

Побарувачот – Компанијата CIOS Zagreb, формално и правно станала доверител на долгот во 2011 година, кога го откупила на јавен тендер гарантираното побарување од Хрватски железници Карго. Од тој момент, CIOS континуирано се обидува да воспостави дијалог и постигне спогодба со македонската страна, доставувајќи официјални предлози за договор и прекин на течењето на каматата. 

Пресметките на каматите се согласно правилата за пресметки на Меѓународната железничка унија (UIC). И покрај тоа, институциите остануваат пасивни и без одговор веќе повеќе од една деценија.   

Согласно Планот на поделба на Македонски железници, верификуван со Одлука на Владата на Република Македонија од 08.05.2007 година, долгот за железнички превоз кон странски железници, за периодот 1991–1995 и понатаму од 1996 година, и официјално ѝ припаднал на ЖРСМ Транспорт АД. Таму јасно стои дека долгот кон Хрватски железници Карго по основ на главница изнесувал 3.842.386 евра, додека со каматите на 31 август 2023 година достигнал цели 25 милиони евра. 

Во истиот документ стои дека сите други долгови од овој период – освен со Хрватска и Бугарија – биле решени со посредство на Меѓународната железничка унија (UIC) од Париз, која во овој случај има и улога на гарант на обврските. Тогашните спогодби биле прифатени со отпис на камати и намалување на главниот долг за 51 отсто, со државна гаранција за плаќање.   Со ваквиот игнорантски однос, државата не само што го зголемува товарот на ЖРСМ Транспорт АД, туку и го доведува во прашање својот углед во меѓународните финансиски и железнички односи.     

Експертите предупредуваат дека договорна спогодба е најразумен, економски оправдан и меѓународно кредибилен чекор што би бил од корист за сите страни – и за државата, и за доверителот, и за железничкиот систем во целина.

Можеби ќе ве интересира

ТУРЦИТЕ ПОВТОРНО ЈА „ОСВОЈУВААТ“ МАКЕДОНИЈА - убедливо најголем број туристи во септември пристигнаа од Турција

ТУРЦИТЕ ПОВТОРНО ЈА „ОСВОЈУВААТ“ МАКЕДОНИЈА - убедливо најголем број туристи во септември пристигнаа од Турција

Позната минималната сума за оваа година: До крајот на 2025 исплата на К-15

Позната минималната сума за оваа година: До крајот на 2025 исплата на К-15

ИСПЛАТИТЕ ОД ИПАРД 3, НЕ МОЖЕ ДА ГИ СТОПИРА ПРЕТСЕДАТЕЛ НА ВЛАДА: СДСМ открива дека тоа го прави НОА, за да ги заштити средствата

ИСПЛАТИТЕ ОД ИПАРД 3, НЕ МОЖЕ ДА ГИ СТОПИРА ПРЕТСЕДАТЕЛ НА ВЛАДА: СДСМ открива дека тоа го прави НОА, за да ги заштити средствата

„КОСТАЛ“ СО НОВА ИНВЕСТИЦИЈА ОД 30 МИЛИОНИ ЕВРА - идната година со поголемо портфолио и 200 нови работници

„КОСТАЛ“ СО НОВА ИНВЕСТИЦИЈА ОД 30 МИЛИОНИ ЕВРА - идната година со поголемо портфолио и 200 нови работници

„ИМА ДА ОДГОВАРААТ СИТЕ, ОД ПРВ ДО ПОСЛЕДЕН“: Мицкоски вели дека лично побарал да се сопрат средствата од ИПАРД фондовите

„ИМА ДА ОДГОВАРААТ СИТЕ, ОД ПРВ ДО ПОСЛЕДЕН“: Мицкоски вели дека лично побарал да се сопрат средствата од ИПАРД фондовите

БАФЕТ ДОНЕСЕ ТЕШКА ОДЛУКА: „Веќе нема да пишувам писма, ниту да зборувам на годишниот состанок на компанијата“

БАФЕТ ДОНЕСЕ ТЕШКА ОДЛУКА: „Веќе нема да пишувам писма, ниту да зборувам на годишниот состанок на компанијата“

„ОД ПРВИ ЈАНУАРИ, ПРЕМИНУВАМЕ НА ЕВРО“: Наскоро и официјално почнува транзицијата на Бугарија кон единствената европска валута

„ОД ПРВИ ЈАНУАРИ, ПРЕМИНУВАМЕ НА ЕВРО“: Наскоро и официјално почнува транзицијата на Бугарија кон единствената европска валута

Колку заработи новиот градоначалник на Крушево од бизнисот со познатиот крушевски локум?

Колку заработи новиот градоначалник на Крушево од бизнисот со познатиот крушевски локум?

РАДЕ КОНЧАР АПАРАТНА ТЕХНИКА СО ПАД НА ПРОДАЖБАТА – ама тоа не ги спречи да остварат добивка

РАДЕ КОНЧАР АПАРАТНА ТЕХНИКА СО ПАД НА ПРОДАЖБАТА – ама тоа не ги спречи да остварат добивка