МРТВИ ГЛУМЦИ ИМ ЈА ЗЕМААТ РАБОТАТА НА ЖИВИТЕ: Вештачката интелигенција ги оживува починатите славни личности
Објавено во: Анализа 25 Јули, 2023
ПОВЕЌЕТО актери сонуваат да градат кариера која ќе се памети долго по нивната смрт. Малкумина успеваат - шоубизот може да биде незгодно место за успех. Сепак, оние кои ќе успеат можат да постигнат своевидна бесмртност на филмското платно што дозволува нивните имиња да живеат вечно, пишува Би-Би-Си.
Една таква икона е американскиот филмски актер Џејмс Дин, кој загина во сообраќајна несреќа во 1955 година, откако глумеше во само три филма. Но, сите три беа хитови. Сепак, речиси седум децении откако умре, Дин доби улога на ѕвезда во новиот филм наречен Back to Eden.
Дигитален клон на актерот - создаден со помош на вештачка интелигенција слична на онаа што се користи за генерирање на длабоки фејкови - ќе оди, ќе зборува и ќе комуницира на екранот со другите актери во филмот. Оваа технологија е врв на холивудските компјутерски генерирани слики (CGI).
Но, актерите и сценаристите кои штрајкуваа во Холивуд за прв пат по 43 години се загрижени за напредната технологија. Стравуваат дека ќе бидат заменети со алгоритми за вештачка интелигенција и тврдат дека креативноста ќе биде жртвувана за профит. Актерката Сузан Сарандон е една од оние кои зборуваат за нејзините грижи, предупредувајќи дека вештачката интелигенција може да ја натера да „каже и прави работи што не може да ги контролира“.
Вториот дигитален клон на Дин
Дигиталното воскреснување на Дин не е првпат починати актери навидум да оживеат на екранот со помош на напредна дигитална технологија и холивудска магија. Кери Фишер, Харолд Рамис и Пол Вокер се само дел од актерите кои постхумно остварија култни филмски улоги.
Бразилската пејачка Елис Реџина, исто така, неодамна воскресна за реклама за автомобил, каде што беше претставена во дует со нејзината ќерка Марија Рита. Нивното појавување на екранот е она што Тревис Клојд, извршен директор на медиумската агенција WorldwideXR (WXR), го нарекува „пасивен рамен екран, 2D“ дисплеи, слични на длабоки фејкови.
Ова е втор пат дигиталниот клон на Дин да учествува во филмот. Во 2019 година беше објавено дека ќе воскресне во CGI за филмот наречен Finding Jack, но оваа идеја подоцна беше отфрлена. Сепак, Клојд потврди дека Дин ќе глуми во Return to Eden, научно-фантастичен филм во кој „посетител надвор од овој свет патува низ Америка во потрага по вистината со легендата Џејмс Дин“.
Дигиталното клонирање на Дин, исто така, претставува значително притискање до границите на она што е можно. Не само што неговиот аватар ќе игра улога во Return to Eden и серија последователни филмови, туку тој ќе комуницира и со публиката на интерактивни платформи вклучувајќи проширена реалност, виртуелна реалност и игри.
Технологијата оди многу подалеку од пасивната дигитална реконструкција или длабоката лажна технологија која го прекрива лицето на една личност над телото на друго лице. Ова ги зголемува шансите актерите - или кој било друг - да постигнат некаква бесмртност која инаку би била невозможна, со кариери кои траат долго по завршувањето на нивните животи.
Но, се појавуваат и некои непријатни прашања. Кој ги поседува правата на нечиј лик, глас и личност по смртта? Каква контрола може да има некој врз насоката на нечија кариера по смртта? Може ли актер кој стана познат глумејќи во драми одеднаш да се појави во глупава комедија или дури и порнографија? Што ако актерите почнат да се користат за бесплатна промоција на бренд во реклами? Па зошто да не дозволиме познатите да почиваат во мир?
Братучедот на Дин, Марк Винслоу, кој го поминал своето детство со познатиот актер во една фарма во Илиноис и кого тој со милост го нарекува Џими, се сомнева дека непобитниот привлечност на неговиот братучед на екранот ги надминува генерациите, што го прави атрактивен избор за водечка улога во модерното кино.
"Иако има уште две или три лица на сцената, твојот поглед оди директно кон него. Мислам дека никој никогаш нема да може да ги замени, но можно е тоа да го направи со технологијата на екранот и да го направи многу реалистично", вели Винслоу.
Дигитални клонови
Сликата на Дин е една од стотиците претставени од WRX и нејзината сестринска компанија за лиценцирање CMG Worldwide. Меѓу другите, тука се Амелија Ерхарт, Бети Пејџ, Малколм Икс и Роза Паркс. Кога Дин почина пред 68 години, тој остави зад себе импресивна колекција на неговите ликови на филм, фотографии и аудио - она што Клојд од WRX го нарекува „изворен материјал“.
Клојд вели дека за да се постигне фотореалистичко прикажување, безброј слики се скенираат, се прилагодуваат на висока резолуција и се обработуваат од дигитални експерти користејќи напредни технологии. Додадете звук, видео и вештачка интелигенција и одеднаш овие материјали стануваат составен дел на дигитален клон кој изгледа, звучи, се движи, па дури и одговара на прашања како Дин.
Она што Дин не го остави зад себе е дигитален отпечаток, за разлика од денешните познати личности кои се занимаваат со социјалните мрежи, прават приватни селфи, испраќаат СМС и е-пошта, користат пребарувачи, купуваат намирници и лекови преку Интернет.
Овие активности обезбедуваат огромни суми
податоци за тоа како размислуваме и дејствуваме, кои потенцијално би можеле да се искористат за трансформирање на дигитален клон од само површен близнак во интелигентен кој може убедливо да разговара со живите луѓе.
Сега има дури и компании кои им дозволуваат на корисниците да ги прикачат дигиталните податоци на починатите најблиски за да создадат „мртовци“ кои разговараат со живите од гробот. Колку повеќе изворен материјал има, толку е попрецизен, поверодостоен и поинтелигентен мртвиот робот, што значи дека наследувањето на наследството на модерната славна личност потенцијално би можело да му овозможи на живиот клон на починатата ѕвезда да продолжи да работи во филмската индустрија - и да комуницира донекаде автономно - засекогаш.
Актерот Том Хенкс неодамна предвиде дека може да работи надвор од неговиот човечки животен век, велејќи за подкастот на Адам Бакстон: „Утре би можел да ме удри автобус и тоа е тоа, но моите улоги можат да продолжат и понатаму“.
Мртвите земаат работа од актерите
Коментарот на Хенкс укажува на вистинската загриженост на актерите кои се плашат дека следната фаза од дигиталното човечко воскреснување носи вознемирувачки етички, правни и практични прашања за познатите личности и за обичните граѓани. Актерите кои особено им даваат глас на филмските ликови водат разговори и работат во актерски еснафи за да формираат обединет фронт во заштитата на правата и кариерата на актерите.
„За гласовите на Мики Маус или Снежана, се бара нов актер секој пат кога претходниот глас ќе исчезне поради некоја причина“, вели Тим Фридлендер, претседател и основач на Националната асоцијација на гласовни актери (Нава) во САД: „Но, што ако можете да го користите Мел Блан (гласовниот актер кој вдахнал живот во многу лик од Loony Tunes) засекогаш?
Фридлендер и неговите колеги гласовни се плашат дека оваа ситуација е неизбежна и дека дигитално оживеаните гласовни актери ќе ја монополизираат гласовната индустрија, елиминирајќи ги работните места за актери во живо: „Нема шанси некој друг да преживее затоа што сега ја изгубивме работата поради починатиот гласовен актер кој го обезбеди оригиналниот глас за многу цртани ликови“.
Клојд признава дека можеби има помалку можности за глума, но тврди дека изгледот сепак не е премногу лош. „Тоа создава многу работни места“, вели Којд, мислејќи на други работни места во технолошката и филмската индустрија што технологијата би можела да ги создаде; „Значи, иако може да ја загрози улогата или работата на една личност, во исто време создава стотици работни места потребни за сето ова да се направи на високо ниво.
Правата на мртвите
Ако мртвите - односно нивните дигитални клонови - се осудени на вечен труд, кој има финансиска корист? И дали мртвите имаат некакви права? Едноставно кажано, правилата се нејасни и во некои делови од светот - непостоечки.
Адвокатот Ерик Кан, кој е коавтор на статија за јавните права на славните постмортални личности за списанието Landslide на Американската адвокатска асоцијација, вели дека секоја држава има различна ситуација. Некои држави воопшто немаат јасни права за публицитет за да ги заштитат желбите на починатите познати личности.
Општо земено, кога славна личност ќе почине, „правата на публицитет“ преминуваат на најблиските или на страната на која и се дадени правата во тестаментот. Но, Кан вели дека дури и тестаментот, кој обично диктира кој ќе има финансиска корист од комерцијалната употреба на ликот и сличноста на починатата славна личност, има ограничена правна тежина.
Имено, „не е како договор затоа што е еднонасочен документ“. Одлуката како да се користи ликот на таа почината личност преминува на неговиот жив наследник. Неколку познати личности, како Робин Вилијамс, можеа да ја ограничат употребата на нивната сличност по смртта во тестаментите, но тоа ограничување истекува по 25 години.
Сепак, познатите личности имаат корист од дополнително ниво на заштита од одредени видови клевета, вели Кан. Мерлин Монро, на пример, не можеше постхумно да биде вмешана во порно филм затоа што нејзините наследници не ја одобруваа употребата на нејзините слики и сличности.
Во зависност од државата, наследниците на Монро би можеле да тврдат дека ги прекршиле авторските права, дека била оцрнета со лажни изјави кои не ја одразуваат нејзината вистинска репутација и дека прикажувањето на неа во негативно светло може да „се попречи во потенцијалниот бизнис“. Дополнително, федералниот закон Ланам служи како дополнителна заштита за заштита на починатите познати личности од употреба во лажно или погрешно рекламирање и од прекршување на заштитен знак.
Њујорк може да се пофали со најшироката дефиниција за „право на публицитет“ што ги штити починатите лица од комерцијална експлоатација или неовластена употреба на нивните лични карактеристики. Но, дури и во американските држави со навидум строги регулативи, правото на публицитет навистина го штити имотот на починатиот, но не мора и на починатото лице.
„Ако твоето семејство сака да те продаде, а ти си мртов, нема многу што можеш да направиш“, вели адвокатката Бони Ли од Њујорк, Бони Ли, која заедно со Кан ја напиша правната статија на Landslide. Ова значи дека Мерилин Монро, на пример, би можела да се појави во порнографски филм постхумно и легално ако
* Наградата се доделува на котирано друштво, избрано со гласање преку онлајн анкета на веб страниците на Берзата и интернет порталот „Фактор“, кој е партнер на Берзата во доделувањето на оваа награда. Гласањето се врши паралелно на двете веб страници и акцијата на издавачот што ќе има најмногу гласови од двете анкети збирно, ќе биде прогласена за Акцијата на годината по избор на јавноста за 2024 година.
Предмет на анкетата е листа од десет котирани акции, избрани врз основа на остварениот промет и транспарентноста во нивното работење.