КАКО ПРОПАДНА БОИНГ! Градеа репутација со децении, а потоа им дојде овој авион! Кошмарот продолжува, загуби во милијарди
Објавено во: Финансии, Свет 07 Мај, 2024
Кога првиот „737 Max“ полета на 26 септември 2016 година, тогаш најголемиот светски производител на авиони „Боинг“ немаше поим дека најголемиот кошмар штотуку започна. Се проценува дека до денес загубата на „Боинг“ надминала 16 милијарди долари токму поради проблемите што доведоа до смрт на стотици луѓе и огромниот пад на продажбата и недовербата во безбедноста на познатиот производител на авиони што ги поврза светот во децениите по нас.
По неполни две години по првиот лет на „737 max“, светот остана во шок кога авионот од овој тип се урна во Индонезија.
На крајот на 2018 година, 189 лица ги загубија животите во падот на Лајон Ер недалеку од брегот на Индонезија, а пет месеци подоцна сите авиони „737 Макс“ беа приземјени во март, по падот на авионот на Етиопијан ерлајнс. во кој загинаа 157 лица!
Следеше истрага, а патниците и компаниите беа најмногу погодени од веста дека Боинг лажел, ветувајќи дека „737 Max“ е безбеден и дека нема проблеми со овој авион.
Репутацијата на „Боинг“ како компанија која е симбол на квалитетот и безбедноста беше сериозно нарушена во 2018 година, по падот на двата авиони „737 макс“ за неколку месеци. Во тие несреќи загинаа речиси 350 луѓе, а истрагата покажа дека причината е дефект во дизајнот на авионот што требаше да биде новата продажна надеж на компанијата.
По истрагата на американската Федерална управа за воздухопловство (ФАА) и неколкугодишни судски спорови, Боинг се согласи да плати отштета и казни од 2,5 милијарди долари, а американското Министерство за правда остро го осуди однесувањето на компанијата во изјавата на нејзината веб-страница на почетокот на 2021 година. , смртниот удар на проектот „/#/ max“ се случи во јануари годинава, кога дел од таблата падна од авион на „Аљаска ерлајнс“.
„Трагичните несреќи на летот 610 на Лајон Ер и Летот 302 на Етиопија ерлајнс го разоткри лажното и измамливо однесување на вработените во еден од водечките светски производители на комерцијални авиони. „Вработените во Боинг го избраа патот на профитот наместо интегритетот, прикривајќи материјални информации од FAA во врска со операциите на нивниот 737 Max и се вклучија во обид да ја прикријат неговата измама“, рече вршителот на должноста помошник јавен обвинител Дејвид П. Бурнс од Министерството за одбрана. во тоа време за злосторства од страна на Министерството за правда на САД.
Компанијата во меѓувреме работеше на санирање на штетите и се обидуваше да ја врати довербата кај патниците и клиентите, но се чини дека остана само на ПР, а суштинските проблеми во производството не се решени.
Рецепт за катастрофа
Рецептот што доведе до катастрофа и смрт на стотици патници е веќе добро познат и многупати виден. Во обид да се пополнат џебовите на раководството и акционерите што е можно повеќе, беа скратени производствените трошоци и работните места, што резултираше со фатални неуспеси.
Голем дел од производството на авионите „Боинг“ се врши во холдингс Spirit AeroSystems, кој во 2005 година, по 80 години под капата на „Боинг“, беше одвоен и предаден на приватни инвеститори со цел да се зголеми профитабилноста. Без заштита на матичната компанија, тие останаа на цедило и по затворањето за време на пандемијата, отпуштија 6.800 работници и ги намалија саатниците за другите работници за да заштедат пари.
Кога побарувачката повторно порасна по пандемијата, празнините во производството беа закрпени од неискусни и необучени работници. После тоа, почнаа чести проблеми - од алат оставени во резервоарите за гориво, до лошо избушени дупки и неправилно фиксирани кормила. Овие кулминираа со гореспоменатите фатални несреќи, за кои беше утврдено дека се предизвикани од дефект на новиот систем за зголемување на маневрирачките карактеристики (MCAS).
Во првите неколку дена од годинава веќе се евидентирани два инцидента: паѓањето на споменатата врата на моделот „737 max 9“ и пукањето на стаклото од пилотската кабина на „обичниот“ 737 и епилогот на приказната е принудното слетување на голем дел од флотата „737 max“, што предизвика големи проблеми во воздушниот сообраќај ширум светот.
Акциите на Боинг започнаа со неславен почеток во 2024 година, со пад од над 16 отсто |
Ербас доминира
Иако заземјувањето на 737 Max во никој случај не е добро за билансот на Боинг, многу подолгорочните последици ќе ја намалат довербата на клиентите. Со години, многу од нив ги молеа да ја прекинат трката за да го максимизираат профитот и да се фокусираат на квалитетот, што би значело да произведуваат помалку, но да ги чуваат нивните авиони беспрекорно безбедни.
Сепак, тешко е да се одолее на повикот на пари, особено кога побарувачката на пазарот е толку голема што авионите чекаат десет години. Моментално „Боинг“ месечно произведува околу 38 авиони, а целта, како што најавија, е следната година да стигнат до 50.
„Ербас“, пак, има нешто поконзервативен пристап кон производството, што во моментов е во нивна полза бидејќи немале некои поголеми безбедносни пропусти. Минатата година добија рекорден број нарачки, но производствените капацитети на двата големи производители беа распродадени до крајот на деценијата.
Ова може да отвори можност за „Боинг“ малку да забави и да се посвети на решавање на внатрешните проблеми. Пресвртот од трката за постојано зголемување на профитните маржи, т.е. враќање на бизнис модел во кој инженерите играат поважна улога, мора да биде апсолутен приоритет на компанијата доколку сака да напредува на долг рок.
Притисок на Ербас
Како што напиша Њујорк Тајмс, газдите на Боинг, соочени со можноста Американ Ерлајнс да купи стотици авиони од Ербас, во 2011 година се откажаа од идејата да развијат нов модел на авион, за кој би им биле потребни децении, и решиле да модернизирање на постоечките 737 во рок од шест години. Сепак, таа брзање да се изгради „737 Max“ се закануваше да го загрози угледот и профитот на компанијата. На почетокот, Боинг не беше многу загрижен за најавениот нов модел на Ербас А320нео.
Во седиштето на секторот за патнички авиони на Боинг во Рентон, Вашингтон, процениле дека авионот ќе биде скап и неконкурентен. Сметаа дека не треба веднаш да реагираме, туку да почекаме до крајот на деценијата и да лансираме сосема нов модел на авионот на пазарот.
Курир.рс* Наградата се доделува на котирано друштво, избрано со гласање преку онлајн анкета на веб страниците на Берзата и интернет порталот „Фактор“, кој е партнер на Берзата во доделувањето на оваа награда. Гласањето се врши паралелно на двете веб страници и акцијата на издавачот што ќе има најмногу гласови од двете анкети збирно, ќе биде прогласена за Акцијата на годината по избор на јавноста за 2024 година.
Предмет на анкетата е листа од десет котирани акции, избрани врз основа на остварениот промет и транспарентноста во нивното работење.