МИЛИОНИ ЕВРА ЛЕЖАТ НА ДНОТО НА СРПСКИ ДУНАВ! Германија дава „брдо пари“ за експлоатација на богатствата
Објавено во: Балкан 22 Јули, 2024
Договорот за инвестицискиот рамковен грант за Западен Балкан во износ од 16 милиони евра за проектот за враќање на 21 брод од германската флота потонати во Дунав за време на Втората светска војна го потпиша министерот за градежништво, транспорт и инфраструктура Горан Весиќ, министерката за евроинтеграции Тања Мишчевиќ и потпретседателот на Европската инвестициска банка Роберт Де Грот, во присуство на шефот на Делегацијата на Европската Унија во Србија, Емануел Џофре.
- Пред 80 години, кога сојузниците влегоа во Европа и кога Втората светска војна беше при крај, флотата на Црвената армија влезе во нашиот дел од Дунав, кој го делиме со Романија, туркајќи ги нацистите кон Берлин. Таму ги чекаше германската флота која броеше повеќе од 200 бродови. Тогаш германскиот командант решил да ги потопи сите бродови, за да го запре напредувањето на советската речна флота, и на тој начин имало можеби најголемото речно тонење на бродови во Втората светска војна. Оттогаш поминаа 80 години, беа извадени само неколку бродови, без кои Дунав воопшто не беше пловен – објасни Весиќ.
Договорот за инвестицискиот рамковен грант за Западен Балкан во износ од 16 милиони евра за проектот за враќање на 21 брод од германската флота потонати во Дунав за време на Втората светска војна го потпиша министерот за градежништво, транспорт и инфраструктура Горан. Весиќ, министерката за евроинтеграции Тања Мишчевиќ и потпретседателот на Европската инвестициска банка Роберт Де Грот, во присуство на шефот на Делегацијата на Европската Унија во Србија, Емануел Џофре.
- Пред 80 години, кога сојузниците влегоа во Европа и кога Втората светска војна беше при крај, флотата на Црвената армија влезе во нашиот дел од Дунав, кој го делиме со Романија, туркајќи ги нацистите кон Берлин. Таму ги чекаше германската флота која броеше повеќе од 200 бродови. Тогаш германскиот командант решил да ги потопи сите бродови, за да го запре напредувањето на советската речна флота, и на тој начин имало можеби најголемото речно тонење на бродови во Втората светска војна. Оттогаш поминаа 80 години, беа извадени само неколку бродови, без кои Дунав воопшто не беше пловен – објасни Весиќ.
Кога станува збор за претстојното отстранување на 21 брод, тоа се бродови кои се наоѓаат на самиот речен пат. Весиќ рече дека отстранувањето на првите четири брода ќе започне веднаш и дека работата ќе биде завршена до крајот на оваа година.
- Тогаш ќе зборуваме како да ги отстраниме останатите речиси 200 бродови, бидејќи нема точни податоци колку ги има. Она што беше проблемот, поради што сето тоа траеше толку долго, е што бродовите беа потонати заедно со муниција, гранати и сите други експлозивни направи, па беше неопходно да се испита секој брод и да се деминира дел од нив - нагласи Весиќ.
Тој посочи дека само ЕУ и дава грантови на Србија и му се заблагодари за тоа.
- Тоа го сфаќаме како нивен знак дека сакаат Србија да биде членка на ЕУ и дека Србија е дел од единствениот европски простор и секако ќе продолжиме да работиме на тоа - рече тој.
Тој потсети дека има и други проекти со ЕУ и ЕИБ.
- Како што е пругата Белград - Ниш, бравата над Дунав, односно кај Ѓердап, која ќе биде завршена оваа недела, што го забрзува транспортот на реката. Има и грант што Србија го доби за обиколницата што се гради околу Ниш, а потоа и за реконструкција на пругата Ниш - Димитровград, истакна Весиќ.
Додаде дека има многу проекти кои се прават и ќе се прават на Дунав.
- Сега работиме на две пристаништа Богојево и Сремска Митровица, токму со ЕУ и со Европската инвестициска банка. Од нашиот буџет ќе работиме на пристаништето Прахово, реконструкција на пристаништето. Пристаништето Прахово ќе го поврземе со железницата, со бугарското пристаниште Видин, кое исто така е на Дунав. Имаме проекти во Белград за зелени пристаништа. Така што ќе има многу заеднички проекти на кои сметаме - рече Весиќ.
Шефот на делегацијата на ЕУ во Србија, Емануеле Џофре истакна дека грантот од 16 милиони евра ќе биде донација за извлекување на бродовите на потонатата германска флота од Втората светска војна од Дунав кај Прахово.
- Додека ја градиме иднината на заедничката европска судбина на Србија и на Европската унија, мора да се занимаваме и со она што се случи во минатото. Самата ЕУ е изградена врз темелите на соработката меѓу земјите и народите во Европа по Втората светска војна. Затоа е важно да останеме верни на овие претпоставки со поддршка на проекти насочени кон соочување со минатото и заеднички градење на просперитетна иднина за луѓето во Европа - рече Жиофре, додавајќи дека ЕУ ја поддржува пловидбата на она што се нарекува Рајна. Дунавскиот коридор, кој е клучен воден пат што ги поврзува Србија и нејзините соседи, Србија и Европската унија.
- Затоа, овој проект значително ќе ја подобри пловидбата на Дунав. Отстранувањето на бродовите ќе ја направи пловидбата по Дунав побезбедна, позелена и поефикасна. Со тоа ќе се намалат еколошките опасности и ќе се зголеми безбедноста покрај реката – кажа тој.
Додаде дека ова е дел од економскиот и инвестицискиот план за Западен Балкан, кој има за цел економско закрепнување и зголемена конкурентност и регионална интеграција.
- Овој грант од 16 милиони евра, заедно со заемите од Европската инвестициска банка по многу поволни услови, ќе помогне во модернизацијата на водните патишта на Србија во согласност со највисоките европски стандарди на ЕУ. Ние сме тука да го направиме Дунав позелен, побезбеден и мораме да запомниме дека Дунав е река што ја поврзува Србија со соседите, река што ги обединува Европејците, река која е дел од нашето заедничко наследство и нашата заедничка, просперитетна иднина - изјави шефот на Делегацијата на ЕУ во Србија.
Потпретседателот на Европската инвестициска банка Роберт Де Грот истакна дека ги поддржува плановите на српската влада за зајакнување на речниот транспорт и додаде дека ја препознале важноста на овој проект, со цел да се олесни транспортот на Дунав.
- Во изминатите години веќе и дадовме 130 милиони долгорочни заеми на Владата на Србија за зголемување на капацитетот и подобрување на ефикасноста на внатрешниот воден сообраќај на Дунав и Сава во Србија - додаде тој.
Како што наведе, заедно со железницата, внатрешниот воден транспорт е всушност енергетски најефикасниот начин на транспорт кој испушта најмалку јаглерод диоксид по транспортиран тон.
Фото: Принтскрин/Твитер* Наградата се доделува на котирано друштво, избрано со гласање преку онлајн анкета на веб страниците на Берзата и интернет порталот „Фактор“, кој е партнер на Берзата во доделувањето на оваа награда. Гласањето се врши паралелно на двете веб страници и акцијата на издавачот што ќе има најмногу гласови од двете анкети збирно, ќе биде прогласена за Акцијата на годината по избор на јавноста за 2024 година.
Предмет на анкетата е листа од десет котирани акции, избрани врз основа на остварениот промет и транспарентноста во нивното работење.