ОД КРЕДИТ ЗА ПЕНКАЛА, ПРОДАЖБА НА ХУЛАХОПКИ, ПА ДО НАЈУСПЕШНА КОМПАНИЈА САМА ПРОТИВ СИТЕ: Револуционерното рамно пакување на Икеа, ја вивна во воздух
Објавено во: Финансии 16 Октомври, 2024
ИКЕА е светски познат бренд и најголем производител на мебел во светот. Нејзиниот основач, Ингвар Кампрад (1926-2018), беше препознатлив по неговото чувство за бизнис и иновативниот дух.
Од малата компанија што ја основал на фармата каде што живеел, создал компанија која денес работи во 52 земји во светот. Потезите што ги направи за време на управувањето со компанијата се покажаа како револуционерни во оваа стопанска гранка. Кон крајот на животот се најде на Топ 10 листата на Форбс за најбогати луѓе на планетата со лично богатство од 28 милијарди долари. Оваа информација добива на тежина ако се знае дека младиот Кампрад се збогатил со стартап од пет шведски круни. Баба Франциска беше неговиот единствен клиент во тоа време, но поттикот што го добиваше се покажа како многу поважен. Подоцна, тој покажа генијалност и способност да го подобри бизнисот на компанијата што ја основал и некои одлуки се дел од денешниот глобален бизнис.
Кредит за пенкала
Како петгодишно дете, тој навестуваше светла иднина кога е во прашање трговијата. Првите натпревари што ги купи „на големо“ чинат пет круни. Со нивна продажба ја остварил својата прва добивка. На десет години веќе има развиен бизнис. Продавал божиќни украси, кибритчиња и моливи. На многу млад, тој научил како да ги инвестира заработените пари во нови бизниси. Со помош на заем од 500 шведски круни (во тоа време околу 50 долари) нарачал петстотини пенкала од Франција. По продажбата остварил профит од 190 долари. Заработените пари успеал да ги искористи за да купи велосипед со корпа, со кој им превезувал честитки и кибритчиња до клиентите. Уште тогаш се запраша: „Како е можно производот да поскапи десет пати штом ќе излезе од фабриката?
Мајката на Ингвар беше член на Шведската нацистичка партија и нејзин жесток промотор. Таа влијаела и на нејзиниот син, па тој врбувал млади другари за потребите на партијата.
ИКЕА преку моливи и гаќички
На седумнаесет години купил стар магацин од роднина и го претворил во магацин за свои потреби. Бидејќи се уште бил малолетен, му требало одобрението од родителите за да отвори фирма. Неговиот татко му го овозможи тоа во форма на подарок за дипломирање. Така е родена ИКЕА во 1943 година.
За името на компанијата избрал акроним од почетните букви на името и презимето, како и името на фармата и местото каде што се наоѓала. На почетокот, компанијата продаваше часовници, пенкала, паричници и најлонски чорапи. Така беше до 1948 година, кога ИКЕА на своите клиенти за прв пат им понуди мебел. Сите нарачки беа направени по пошта. Прв во понудата беше столчето Рут. Ингвар одлучил да им даде имиња на производите за полесно да се паметат, бидејќи уште од мали нозе имал проблем со дислексијата. Тоа е специфичност која се одржува до ден-денес и која го претставува наследството на Ингвар Кампрад во 450 продавници низ светот.
Бидејќи по војната веќе имаше доста производители на мебел во Шведска, беше неопходно да се разликува од другите. Чувството за бизнис и новите идеи на Кампард добија простор да се докажат. Тој рече дека среќата не е постигнување на целта, туку патот до неа.
Подобра копија од оригиналот
Ингвар брзо увиде дека мебелот може да биде профитабилен бизнис. Во тоа време Шведска градеше многу станови. Сите беа без мебел. Ова им овозможи на сите производители да работат со профит. Кога сфатил дека продажбата на каталог е често недоверлива кон клиентите, бидејќи тие не можат да видат парче мебел во живо, доаѓа на идеја еден дел од магацинот да го претвори во изложбен салон. Успехот беше веднаш. Во тој период ја ангажирал и Лиф Лундгрен да скицира модели за каталогот, а Ингвар подоцна се покажал како одличен дизајнер. Неговите идеи за некои од најубавите столчиња од почетокот на бизнисот на шведскиот гигант. Иако често користеше трикови, со оглед на тоа што под негова режија редизајнираше модели кои веќе беа на пазарот, резултатот беше видлив. Со овој успех доаѓа и идејата дека ИКЕА се фокусира само на продажба на мебел. Пенкалата, орнаментите и паричниците стануваат минато, но на Ингвар сè уште му пречат „проблеми“ кои се јавуваат од моментот кога производот ќе ја напушти фабриката до домот на крајниот купувач.
Револуција на рамно пакување
Во една прилика, кога откако ја фотографирал масата со каталог, гледал еден пријател како се обидува да го смести во автомобил чиј багажен простор бил мал, му паднало на памет колку полесно би можело да се одвртат нозете. Ова беше клучен момент за понатамошен бизнис. ИКЕА започнува да прави мебел од делови кои се склопуваат на крајната дестинација. Овој феномен неодамна беше опфатен од психолозите во студијата за ефектот на ИКЕА. Клучната работа е емотивната поврзаност на купувачот со мебелот што го купил при склопување.
Сепак, најважната промена беше во Рамното пакување. Деловите спакувани во рамни кутии беа поевтини за транспорт и полесни за складирање. Возилата превезуваа повеќе мебел, а во магацините имаше доволно стока и клиентите не мораа да чекаат со месеци за испорака.
Неговата визија беше јасна:
„Наша должност е да се прошириме. Жалиме за оние кои нема или не можат да ни се придружат. Она што сакаме да го направиме, можеме и ќе го направиме заедно. Не чека светла иднина“.
ИКЕА – сам против сите
Така, ИКЕА растеше од година во година со постојано подобрување на начинот на водење бизнис. Мисијата на Ингвар Кампрад беше исполнета. ИКЕА направи добар мебел кој беше удобен со разумни цени. Конкуренцијата почна да користи различни шеми за да го спречи напредокот на Кампрад. Тоа беа обиди да го поврзат со нацистите, бидејќи како малолетен бил индоктриниран од мајка му Берта. Потоа имаше отворени закани до производителите на дрво во Шведска дека ако продолжат да работат со Кампрад, сите други производители на мебел ќе ги бојкотираат. Сепак, ИКЕА беше уште посилна по бојкотот. Кампрад се сврте кон производителите на дрво во Полска.
Пристапот кон потрошувачите еволуираше со текот на годините. Денешната форма на продавници на ИКЕА е уште еден психолошки подвиг. Додека минувате низ ходниците на продавницата, се прашувате што има на следниот агол, а на крајот од патот можете да го земете и производот што сте го подигнале за време на турата. Не мора ни да одите дома, бидејќи генијалниот Ингвар отвори ресторани во рамките на продавниците во кои можете да ги послужите познатите шведски ќофтиња.
ИКЕА и иднината
Неколку години по смртта на Кампрад, ИКЕА продолжува да го шири својот бизнис, но и со иновациите кон кои беше склон нејзиниот основач. По големиот напад на американскиот пазар при кој инвестираа две милијарди долари, ИКЕА се вклучи во големата кампања на таканаречената „втора рака“ револуција. Многу компании се приклучија на проектот за вмрежување провајдери и купувачи на користени стоки. Со постојани подобрувања, денешното раководство на шведскиот гигант на тој начин ги потврдува долгорочните зборови на неговиот основач: ИКЕА не е целосно совршена. Ме нервира кога некој ќе каже дека сме најдобрата компанија на светот. Ние сме на вистинскиот пат, но сè уште не сме таму“.
Бонитет* Наградата се доделува на котирано друштво, избрано со гласање преку онлајн анкета на веб страниците на Берзата и интернет порталот „Фактор“, кој е партнер на Берзата во доделувањето на оваа награда. Гласањето се врши паралелно на двете веб страници и акцијата на издавачот што ќе има најмногу гласови од двете анкети збирно, ќе биде прогласена за Акцијата на годината по избор на јавноста за 2024 година.
Предмет на анкетата е листа од десет котирани акции, избрани врз основа на остварениот промет и транспарентноста во нивното работење.