ПРЕКУ ОТВОРЕН БАЛКАН СЕ БАРААТ СЕЗОНСКИ РАБОТНИЦИ И ЗА АЛБАНИЈА: Сезонава се очекуваат над 10 илјади туристи, а нема кој да работи
Објавено во: Финансии, Македонија, Балкан 16 Април, 2024
Албанија ќе ја дочека новата сезона со повеќе странски туристи од пред една година, барем кога се во прашање прогнозите на туристичките работници. Имено, резервациите за албанското крајбрежје се во тек, особено во летувалиштата all inclusive, кои се зголемуваат долж јадранскиот и јонскиот брег. Но, и покрај зголемениот број туристи, она што и недостига на Албанија е работната сила, што го наметнува прашањето дали оваа земја е подготвена за масовен туризам?
Според Агенцијата за туризам на ОН, во 2023 година, Албанија беше на четврто место во светот во однос на највисок процентен пораст на меѓународните туристички пристигнувања, забележувајќи раст од 56 проценти во споредба со 2019 година. На пример, Албанија пречека 7,5 милиони туристи во 2022 година , а во 2023 година дури 10,1 мил.
Силното закрепнување на туризмот придонесе за економски раст од речиси пет проценти во 2022 година, додека БДП во 2023 година по тековни цени достигна 23 милијарди долари, во споредба со 12,3 милијарди долари во 2012 година.
Така што не е изненадување што очекувањата се големи кога е во прашање претстојната сезона.
„Имаме раст на резервациите од 30 до 40 проценти. Некои хотели се веќе распродадени, има некои што се окупирани во текот на летните месеци со 60 проценти, а нè дели нешто повеќе од еден месец од почетокот на сезоната. Рахман изјави за Еуроњуз Албанија, Каса, претседател на Туристичката унија.
Слична е ситуацијата и во Драч, кој често се нарекува главен град на албанскиот туризам и има фер однос цена-услуга. Овде велат дека летната сезона многу добро може да започне.
„Резервациите почнуваат во мај, околу втората недела од мај. Годинава се издвојува зголемениот интерес на шпанскиот и балтичкиот пазар кои се нови, а интересот на Полјаците, но и на Германците продолжува и по летото. сезона“, рече Александар Граноли, тур-оператор во изјава за Euronews Albania.
Инаку, продолжувањето на сезоната од мај до крајот на октомври беше многу успешно минатата година, кога само Драч беше домаќин на околу 1,5 милиони туристи.
Аранжманите скапи за Албанците, евтини за странците
Се поголемата разновидност на понуди секако придонесува за растот на туризмот во Албанија, па во последните неколку години се изградени многу одморалишта кои според турскиот принцип нудат одмори кои вклучуваат сеопфатна услуга. Иако ваквите аранжмани се скапи за семејствата од Албанија, тие се примамливи за странците.
„Имаме одморалишта кои нудат сеопфатни услуги, особено на Јадранот, но цените се високи и се резервирани од странски туристи. Цените пред се зависат од периодот во кој доаѓаат, па аранжманите може да чинат од 500 до 700 евра. за седум дена по човек Има странци кои преферираат такво нешто и доаѓаат секоја година“, вели Фјорида Зани од туристичка агенција.
Дополнително, годинава има раст од 10 проценти на цените на пакетите во однос на претходната година, што не влијаеше на интересот на туристите од ЕУ, САД и азиските земји.
Поскапувањето се чувствува и кај цените на вонпансионите. На пример, оброк во ресторан кој во претходните години чинел околу две илјади леки, односно 16 евра, сега ќе изнесува 19 во конвертираната валута.
Има, сепак, хотели со ол инклузив каде сè уште е можно да се резервира одмор за четиричлено семејство до 1.500 евра, додека цените на југот од земјата се такви што сместувањето за седумдневен одмор во хотел на база полупансион е околу 600 евра.
Има ли Албанија капацитет за масовен туризам?
Иако бројот на туристи во Албанија лани достигна 10 милиони, постојат сите прогнози дека оваа бројка ќе се зголеми во текот на претстојната сезона. Сепак, туристичките оператори велат дека Албанија се уште нема капацитет да се справи со толку голем прилив на странци.
„Имаме недостиг на квалификуван кадар во туристичкиот сектор, но и недостиг на инфраструктура, така што со ова зголемување на бројот на туристи ќе имаме уште еден проблем“, додава Каса во интервју за Еуроњуз Албанија.
Ова го потврди Артан Луку, претседател на Стопанската комора на Драч (DHTI).
„Проблемите остануваат исти, каде главно може да се фокусираме на изразениот недостиг од специјализирани и едноставни човечки ресурси, но и нестабилноста на валутата, односно повременото рано зајакнување на лекот во однос на еврото и доларот. " тој рече.
Се бараат работници од околните земји
Во интервју за Еуроњуз Србија, Борис Фирицки од веб-страницата Albanija.rs вели дека во хотелите со кои соработува најчесто се бара сезонски персонал, од мај до септември, а тоа најмногу се однесува на готвачи, келнери и генерален хотелски персонал. Како што вели, и годинава е голем интересот за странски работници.
Тој вели дека предност е Отворен Балкан бидејќи за работниците ќе има големи олеснувања при аплицирањето.
„Предноста на Србија како потенцијален пазар за сезонска работна сила е што имаме одличен и образован угостителски кадар и секако едноставен процес при напуштање поради отворањето на пазарот на трудот во рамките на земјите-членки на Отворен Балкан“, рече Фирицки.
Сепак, бројот на сезонски работници од Македонија и Србија е многу мал заради ниските плати.
„Кога износите на платите се споредуваат со другите земји, особено со Хрватска, повеќето од нив избираат други земји поради значително повисоките плати. Познато е дека, на пример, Хрватска е во огромна потрага по сезонски работници, а со висината на платата во Хрватска и висината на платата во Албанија, изборот не е тежок. Платите за готвачите во Албанија се движат од 2.000 до 3.000 евра месечно, додека на келнерите им се нудат до 1.500 евра“, вели тој, додавајќи дека и Албанија се свртела кон работна сила од азиските земји.
„Она што е проблем на летната сезона во Албанија со години е тоа што образован и искусен кадар оди во Италија, соседна Грција или други земји каде што потенцијалот за заработка е многу поголем. Затоа не е реткост во рестораните во Албанија да ги опслужуваат средношколци кои за време на летниот распуст имаат простор за ангажман, но потоа од 1 септември рестораните се соочуваат со проблем бидејќи почнува школувањето, персоналот претежно се враќа во континенталните градови, а сезоната се уште трае“, вели тој.
Тој додава дека платите се зголемени од годинава, но не доволно за да се задржи стручниот штаб во земјава.
Покана за странски инвеститори
Во меѓувреме, на неодамнешната конференција „Туристички инвестиции и економски развој во Европа“, која беше организирана во соработка со Министерството за туризам и животна средина на Албанија, Агенцијата за туризам на ОН ги претстави насоките „Бизнис во туризмот“, кои на потенцијалните инвеститори им обезбедуваат преглед на бизнис пејзажот на Албанија, нејзините економски карактеристики и потенцијалот за раст.
„Албанија претставува повеќекратни можности за инвестирање во својот туристички сектор. Со својата стратешка географска локација, развојната инфраструктура и владата посветена на зголемување на странските директни инвестиции, Албанија се појавува како атрактивна дестинација за инвеститорите. Овие фактори беа клучни во поттикнувањето на растот на Албанија и продолжија развој“, изјави генералниот секретар на ОН за туризам Зураб Пололикашвили.
Инаку, Албанија во изминатите пет години постојано привлекуваше странски директни инвестиции (СДИ) на нивоа што го надминуваа претходниот десетгодишен просек. Приливот на странски директни инвестиции во Албанија минатата година се зголеми на 1,49 милијарди евра, во споредба со 1,37 милијарди евра во 2022 година, покажуваат податоците на Централната банка.
Најголем обем на странски инвестиции во Албанија во четвртиот квартал од минатата година, од 88 милиони евра, се од Холандија, потоа Турција со 53,4 милиони евра и Италија со 51,65 милиони евра.
Секторите кои привлекоа најголем обем на инвестиции од нерезиденти во периодот од октомври до декември 2023 година се недвижностите со 103 милиони евра, а потоа следуваат финансиските дејности и дејностите на осигурување со 70,6 милиони евра.
Еуроњуз.рс* Наградата се доделува на котирано друштво, избрано со гласање преку онлајн анкета на веб страниците на Берзата и интернет порталот „Фактор“, кој е партнер на Берзата во доделувањето на оваа награда. Гласањето се врши паралелно на двете веб страници и акцијата на издавачот што ќе има најмногу гласови од двете анкети збирно, ќе биде прогласена за Акцијата на годината по избор на јавноста за 2024 година.
Предмет на анкетата е листа од десет котирани акции, избрани врз основа на остварениот промет и транспарентноста во нивното работење.