ПРЕСВРТ НА ТРЕНДОВИТЕ ВО ТУРИЗМОТ: Дали во иднина ќе одиме на море во рана пролет и доцна есен?
Објавено во: Финансии 31 Мај, 2024
Климатските промени влијаат на промените во речиси сите сфери на животот. Еден од нив е - туризмот. Кога ќе одиме на море во иднина?
Туризмот се смета за една од најголемите и најбрзо растечките светски индустрии. Во 2023 година, туристичкиот сектор учествуваше со 9,1% од светскиот бруто домашен производ, со над една милијарда меѓународни туристички пристигнувања, пишува Клима 101.
Ниту нашата земја не заостанува по туристички текови. Ако ја исклучиме 2020 година поради пандемијата на Ковид 19, бројот на туристи расте од година во година. Не така одамна, во текот на 2009 година Србија ја посетиле нешто повеќе од 2 милиони туристи, додека лани биле регистрирани дури 4,2 милиони посети.
Локалната клима влијае на планирањето на патувањето, должината на престојот и можната активност на туристите. Важноста на климатскиот елемент на одредена локација зависи од формата на туризмот: температурата на воздухот и водата е пресудна во бањскиот туризам; инсолација и заматување за хелиотерапија, брзина и фреквенција на ветерот за можност за пловење; појава и вид на врнежи за зимски спортови...
Влијанието на климатските промени врз минатите навики на патниците ќе станува сè повидливо. Во Медитеранот, шпицот на сезоната е од јуни до октомври. Поради зголемувањето на температурата и зачестеноста на топлотните бранови во последната деценија, патниците одлучуваат порано да ги посетат медитеранските дестинации - во април, мај и јуни.
Бројот на резервирани аранжмани во периодот јуни-ноември е намален за 10% во 2023 година. Дури 7,6 отсто од туристите изјавуваат дека причината се екстремните временски услови – како што се високите температури, сушите и индиректно пожарите.
На глобално ниво, одржливоста на туризмот во островските држави е сè позагрозена. Со исклучок на Малдивите, кои станаа типична асоцијација со опасноста од покачување на нивото на морето, неопходно е да се споменат и карипските земји, каде најголем дел од туристичките комплекси се во крајбрежните области, а повеќе од половина се сметаат за загрозени.
Проблемот станува покомплексен бидејќи економијата на карипските земји е целосно зависна од туризмот. Во Аруба, на пример, сочинува 90% од БДП.
Туризмот во Србија е исто така погоден од климатските промени
Но, овие последици не се единствени само за тропските дестинации. Туристичката индустрија во Србија е исто така погодена од последиците од климатските промени.
Најголем пораст на просечните температури на воздухот и максималните температури има во летните месеци, а максималните температурни аномалии надминуваат 2,5°C. Најзабележително зголемување на температурата има во градовите, а токму Белград има најголем број посети од странски туристи во текот на летото.
По Белград и Нови Сад, бањите се најпосетувани. Нашата земја е богата со термални, минерални и термоминерални извори. Покрај самите извори, бањските места се одликуваат со специфична микроклима. Основата на климатотерапијата во бањските места е балансот на биометеролошките елементи кои поволно делуваат на виталните функции и рехабилитацијата на организмот. Поволното дејство се постигнува со пешачење, но во последните години зголемувањето на летните и тропските денови и тропските ноќи го отежнуваат овој вид на активност за старите и болните, кои се најбројни посетители на бањите.
Пешачењето во планинските и руралните области со цел истражување или уживање (т.н. пешачење и трекинг) станува се попопуларен облик на екскурзиски и викенд туризам во Србија. Чест мотив на планинарските тури е обиколка на топли извори со шарени каскади, водопади и езера кои изобилуваат со вода.
Бидејќи количината на вода зависи од дождовницата и топењето на снегот, се препорачува да ги посетите во пролет и почетокот на летото. Во близина на Косјериќ се наоѓаат изворите Таорска врела, со дарежлив извор на проток од 150 литри во секунда.
Еуправозато* Наградата се доделува на котирано друштво, избрано со гласање преку онлајн анкета на веб страниците на Берзата и интернет порталот „Фактор“, кој е партнер на Берзата во доделувањето на оваа награда. Гласањето се врши паралелно на двете веб страници и акцијата на издавачот што ќе има најмногу гласови од двете анкети збирно, ќе биде прогласена за Акцијата на годината по избор на јавноста за 2024 година.
Предмет на анкетата е листа од десет котирани акции, избрани врз основа на остварениот промет и транспарентноста во нивното работење.