02 Декември, 2024
0.0292

ЗАПОЗНАЈТЕ ГИ ГРЧКИТЕ БРОДОСОПСТВЕНИЦИ КОИ СЕ ЗБОГАТИЈА СО РУСКА НАФТА ЗА ВРЕМЕ НА ВОЈНАТА: „Трагедијата за човештвото создаде можности“

Објавено во: Финансии 25 Мај, 2024

Добивај вести на Viber

Анализа на срски Форбс

Санкциите по инвазијата на Украина ја зголемија вредноста на танкерите, зголемувајќи го богатството на поморските моќници на рекордно високо ниво и создавајќи најмалку седум нови милијардери.

Во јуни 2022 година, водечките грчки бродосопственици се собраа на конференција во одморалиштето Four Seasons во Вулиагмени, богато предградие јужно од Атина. Само три месеци по руската инвазија на Украина, грчките испраќачи имаа необичен поглед на војната што ја згрози глобалната економија.

„Ова е трагедија за човештвото, но во исто време создава можности“, рече Георги Прокопиу, еден од најголемите сопственици на танкери во светот. „Мораме да бидеме подготвени да ги искористиме овие можности“, додаде Евангелос Маринакис, тајкун зад бродската компанија Capital Maritime and Trading.

За време на истиот панел, насловен како „Грчката испорака во првите редови на глобалната трговија“, Прокопио даде и храбра прогноза: „До крајот на годината ќе видиме многу, многу добри пазари во сите сегменти“. Јас сум многу оптимист. Бродовите ќе имаат многу повисоки цени“.

Тоа предвидување се оствари, помагајќи и на Прокопиос (77) и на Маринакис (56) да се пробијат во рангот на милијардерите додека вредноста на нивните бродови растеше и големината на нивните империи се ширеше. Прокопио и Маринакис нарачале 123 нови бродови во вредност од речиси 13 милијарди долари од 2022 година, според податоците на VesselsValue. Четирите бродски компании во сопственост на Прокопија имаат 173 танкери, вклучувајќи ги и оние во изградба, 54 повеќе отколку во 2021 година.

Овие поморски централи се дел од новата генерација грчки милијардери што брануваат на копно и на море. Според проценките на Форбс, во Грција сега има најмалку 12 милијардери за бродови, повеќе од кога било досега. Седум од нив за прв пат се појавуваат на листата на милијардери на Форбс. Севкупно, тие вредат 32 милијарди долари - еднакво на приближно 12% од бруто домашниот производ на земјата.

Овие тајкуни се најновите во низата смели пионери кои се протегаат до легендарните личности како Аристотел Оназис и Ставрос Нијархос, кои ја започнаа глобалната трговија со нафтени танкери по Втората светска војна и станаа познати по нивните гламурозни бракови и начин на живот. Оваа понова група со децении се занимава со бродски бизнис, но досега беше помалку позната. (И покрај нивниот успех, ниту еден не сакаше да разговара со Форбс, додека нивните претставници или одбија да коментираат или не одговорија.)

Модернизација на возниот парк

Она што е ново е дека вредноста на нивните средства - особено танкери - скокна за милијарди долари во изминатите две години, бидејќи војната во Украина предизвика шокови низ светските пазари на стоки и предизвика трка за големи танкери потребни за транспорт на нафта наоколу светот. Севкупно, компаниите управувани од грчки бродски тајкуни нарачале нови бродови во вредност од речиси 200 милијарди долари и продале 68 постари бродови за речиси 3 милијарди долари помеѓу јануари 2022 година и март 2024 година, според податоците на VesselsValue.

„Сопствениците на бродови се најголемите капиталисти во оваа земја“, вели Гелина Харлафтис, професорка по поморска историја и директорка на Фондацијата за истражување и технологија-Институт за медитерански студии Хелас на Крит.

Откако руските трупи ја нападнаа Украина во февруари 2022 година, САД и Европа презедоа забрана за увоз на руска нафта по морски пат, а подоцна воведоа ограничување на цената на руската нафта, со цел да го ограничи профитот на Путин, но и да обезбеди дека нафтата сè уште тече. Многу западни фирми решија целосно да престанат да тргуваат, сметајќи дека е премногу ризично. Не Грците, кои имаат историја на работа на маргините на глобалната економија.

Иако нема докази дека некој од овие милијардери ги прекршил санкциите, тие секако ја искористиле ситуацијата. „Ако има шанса за работа на легален начин, тие ќе ја искористат таа можност“, вели Јоанис Теотокас, професор по менаџмент на бродска компанија на Универзитетот во Пиреја во Грција.

Пред војната, најголемиот дел од руската нафта одеше во Европа. По европската забрана, поголемиот дел од нафтата беше пренасочена во Индија и Кина, што значеше многу подолго патување за танкери - и повисоки тарифи за сопствениците на бродови кои ги правеа тие патувања. Типичното патување од руските балтички пристаништа до западниот брег на Индија, најпопуларната рута за руската нафта, може да генерира приход од околу 8 милиони долари - 60% повеќе од просечната цена во октомври 2023 година и пет пати повеќе отколку во 2021 година.

Грците имаа директна корист од тие повисоки цени. Помеѓу април 2022 година и февруари 2024 година, грчките компании транспортирале 28 отсто од вкупниот извоз на руска нафта, според анализата на Институтот KSE на Киевската школа за економија, врз основа на податоците од Кплер. Фирмите во сопственост на грчките сили - TMS Tankers (сопственик Георг Иконому), Minerva Marine (Андреас Мартинос) и Dynacom Tankers (Георг Прокопиу) - беа три од петте најголеми транспортери на руска нафта во тој период, додека преостанатите две места беа окупирани од компании со седиште во Дубаи, основани од руската државна компанија Сојкомфлот.

Рекордни цени и за новите и за старите танкери

Иако последните две фирми беа санкционирани од американското Министерство за финансии во декември 2023 година и оваа година во февруари, ниту една од грчките фирми не е санкционирана и нема индикации дека прекршиле какви било санкции против Русија. Претставник на Minerva Marine одби да коментира, додека претставниците на TMS и Dynacom не одговорија на прашањата.

„Грците“ се справуваат со само 30% од протокот на руска сурова нафта, но тоа е доволно за во основа да го финансира просперитетот на новиот бродски бизнис“, вели Виктор Катона, водечки аналитичар за сурова нафта во Кплер.

Танкерите сега се врзани за подолги патувања, зголемувајќи ја вкупната побарувачка. Тоа, исто така, предизвика пораст што ги зголеми цените на новите танкери за повеќе од 40% од 2021 година, според атинскиот бродски агент Xclusiv. Дури и постарите бродови кои некогаш би биле отпишани сега се продаваат по премиум цени на пазарот на половни бродови.

Повеќето од нив беа продадени на таканаречената „флота во сенка“, составена од компании регистрирани во оддалечените јурисдикции, со бродови кои пловат без западно осигурување и ја прикриваат својата позиција или вршат трансфери меѓу бродови за да тргуваат со руска нафта, што ги прекршува западните санкции. Дури и 15-годишни танкери сега се продаваат за повеќе од двојно повеќе од нивните цени од почетокот на 2021 година.

Поморските компании долго време играа огромна улога во грчката економија. Грчките фирми поседуваат 17% од целата глобална бродска флота - повеќе од која било друга земја - вклучително и 31% од сите светски танкери со нафта. Со речиси 150 милијарди долари, таа е највредната флота во светот, според Обединетите нации и истражувањето на Кларксон. Во 2022 година, бродските фирми сочинуваа 7% од бруто домашниот производ на Грција и придонесоа со 22 милијарди долари во економијата на земјата, според Унијата на грчки бродари.

Тоа е исто така добро место за водење бизнис. Според членот вграден во грчкиот Устав од 1953 година, локалните сопственици на бродови се ослободени од персонален или корпоративен данок на добивката од нивните бродови. Наместо тоа, тие плаќаат „данок на тонажа“ врз основа на капацитетот за товар на секој брод, кој важи и за бродовите регистрирани во Грција и во странство - се додека седиштето на компанијата е во Грција. И во 2022 година, Атина донесе закон за намалување на доброволниот данок на дивиденди и капитални добивки за бродските компании на 5%, од претходните 10%.

Фудбал, медиуми, политика, недвижнини...

Каде одат овие речиси ослободени од данок профити? Покрај плаќањето за нови танкери, грчките бродски милијардери вложија пари во фудбалски клубови, ТВ канали, весници, недвижнини и класичното купување на милијардери: јахти.

Повеќето од нивните фирми работат од истите јужни предградија на Атина на брегот на Егејското Море и поседуваат раскошни домови во истите елитни области. Новиот милијардер Дијамантис Дијамантид поседува неколку вили до одморалиштето „Четири сезони“ во Вулијагмени, недалеку од „Армонија резиденс“, збирка луксузни апартмани во сопственост на Георги Иконому, кој годинава се враќа во рангот на милијардерите по 16-годишно отсуство од листата.

Тие се натпреваруваат на ТВ и радио фреквенции и на фудбалскиот терен колку што се натпреваруваат на бродските линии. Двата најуспешни професионални фудбалски тима во Грција, Олимпијакос и Панатинаикос, се во мнозинска сопственост на тајкуните Евангелос Маринакис и Јанис Алафузос.

Двајцата мажи, исто така, поседуваат ривалски медиумски конгломерати и ТВ канали, додека братот на Алафузос, Темистоклес, го води најголемиот весник во земјата. Иако браќата Алафузос не се милијардери поединечно, Форбс проценува дека вкупно вредат 1,2 милијарди долари.

Не е изненадувачки што некои од овие тајкуни експериментирале и со политика. Маринакис служи во градскиот совет на Пиреја, пристаниште јужно од Атина, додека Атанасиос Мартинос неодамна го заврши својот мандат како граѓански администратор на Света Гора, автономен регион кој е дом на околу 1.780 православни монаси. Неговата ќерка Џорџија беше во грчкиот парламент од 2012 до 2023 година.

Како што вредноста на нивните флоти драстично се зголеми, тие се фокусираа на големи набавки надвор од Грција. Маринакис, кој купи 80% од англискиот фудбалски тим Нотингем Форест во 2017 година, потроши речиси 350 милиони долари на нови играчи во текот на изминатите две сезони и исто така најави инвестиција од 22 милиони долари во португалскиот фудбалски тим Рио Аве во ноември минатата година.

Иконома и Прокопио, од друга страна, изградија огромни портфолија со недвижнини. Прокопио поседува имот во вредност од околу 90 милиони долари, вклучително и домови во Портофино, Италија и во елитниот лондонски кварт Мејфер, како и мегајахтата Dream вредна 42 милиони долари, долга 106 метри и има два отворени базени и хелиодром. Иконому има деловна империја вредна 150 милиони долари со домови во Лондон, Менхетен, Сент Тропе и Сент Бартс, плус уметничка колекција од 250 милиони долари со дела од Пабло Пикасо и Казуо Ширага. Еден дел е изложен во неговиот приватен музеј во Атина.

Превозот во Грција обично е семеен бизнис. Некои од актуелните грчки барони на бродови, вклучувајќи ги Маринакис и браќата Андреас, Атанасиос и Константинос Мартинос (сите поединечни милијардери), тргнаа по стапките на нивните родители, но ги проширија своите бродски бизниси до нови височини. Други, како што е Прокопиј, изградија династии од нула, но веќе почнаа да ја префрлаат диригентската палка на своите деца: неговата ќерка Џоана раководи со една од неговите четири компании, Sea Traders, додека синот Дијамантис Дијамантид води сопствена бродска фирма.

Тој нема скрупули кога е во прашање бизнисот

Грчките бродари никогаш не се плашеле да заработат пари во контроверзни времиња. Во 1960-тите, семејството Вардинојанис - моментално предводено од милијардерот Вардис (91) славно се обиде да го прекрши ембаргото на ОН и да транспортира нафта до режимот на белото малцинство во Родезија (сега Зимбабве) преку гасовод во Мозамбик. По инцидентот со британската морнарица, бродот пловел без да ја растовари робата.

Протечените документи што ги видел Форбс, исто така, покажуваат до која должина поминала барем една грчка бродска компанија за да добие договори со руските лидери. Во декември 2016 година, Прокопиу му напиша писмо на Игор Сечин, извршен директор на руската државна нафтена компанија Роснефт и еден од најблиските соработници на Путин. Тој сакаше да го прошири својот бизнис со Москва и писмото беше доставено директно до Сечин, предлагајќи „заемно корисен“ договор за тргување со нафтата и гасот на Роснефт со неговата флота танкери.

Писмото, исто така, содржеше нацрт-договор во кој се наведува како флотата на Прокопио ќе тргува со руски фосилни горива директно со Индија и Кина, заобиколувајќи ги најголемите светски трговци со нафта. Писмото е дел од „протекувањето“ на Бабаков, збирка документи од сметката на е-пошта на рускиот пратеник Александар Бабаков, која украинската хакерска група Сајбер отпор ја сподели со Организацијата за истражување на организиран криминал и корупција (OCCRP) и нејзините партнери, вклучително и Форбс. Претставниците на Прокопио и Роснефт не одговорија на барањето за коментар.

Неодамна, во јуни 2020 година, САД воведоа санкции за два брода во сопственост на Dynacom и новиот милијардер Константинос Мартинос Тенамарис, за транспорт на венецуелска нафта. Тие беа отстранети од списокот со санкции помалку од еден месец подоцна, откако двете фирми ветија дека ќе престанат да тргуваат со Венецуела.

„Грците ја контролираат комерцијалната флота“, вели Kpler's Katona. „И тие се многу претприемачки. Кога Венецуела се отвори по олеснувањето на санкциите во 2023 година, грчките испраќачи беа први“.

Заклетва дека нема да тргувам

Кога руските трупи ја нападнаа Украина во февруари 2022 година, некои сопственици на бродови – како Марија Ангеликусис, најбогатата личност во Грција – ветија дека нема да носат руска нафта. Но, за други, секоја претпазливост што можеби ја имале во неделите по инвазијата брзо исчезна.

„Кога започна војната, донесовме одлука да не одиме во Русија бидејќи, како и сите други, бевме многу емотивни и се чувствувавме многу вознемирени од она што се случува“, рече главниот финансиски директор на Алафуз, Океанис Еко Танкерс на конференција за бизнис во август. 2022 година. „Но, како што одминуваше времето, сфативме дека, пред се, многу наши конкуренти и сите големи играчи почнаа да транспортираат нафта од Русија.

Во ноември минатата година, Ројтерс објави дека неколку грчки компании – вклучувајќи ги ТМС Танкерс, Минерва Марин и Тенамарис – престанале да транспортираат руска нафта. Но, според податоците за следење на бродови од MarineTraffic, анализирани од Форбс, има најмалку 37 танкери во сопственост на ТМС, Минерва и Тенамарис кои ги напуштиле руските пристаништа од февруари или во моментов се на пат за Русија.

Трговијата со руска нафта и нафтени деривати останува легална, под услов компаниите да ја почитуваат максималната цена од 60 долари за барел нафта и да ги одделат максималните цени за производите како што се дизелот и мазутот. Портпаролите на Tenamaris и Minerva Marine одбија да коментираат за комерцијални прашања, додека претставниците на TMS не одговорија.

„Две години по почетокот на целосната инвазија на Украина, Русија собра повеќе од 650 милијарди долари од извозот на фосилни горива - од кои 193 милијарди долари се од продажбата на сурова нафта“, вели Андриј Позниак, портпарол на украинската анти- агенција за корупција НАЦП. „Грчките испраќачи кои превезуваа руска нафта одиграа значајна улога во овој процес.

За разлика од нафтата, Европа не презеде чекори за ограничување на увозот на руски течен природен гас (ЛНГ). Иако е релативно мал дел од нивниот бизнис во споредба со нафтата, таа создаде уште повеќе можности. Политико и белгискиот весник Ле Соар неодамна објавија дека Прокопиу лобирал кај Европската комисија во летото 2022 година за да избегне потенцијална забрана за рускиот ЛНГ. (Ќерката на Прокопија, Џоана, изјави за Политико дека едноставно побарала од лобист на Европската унија да и помогне да ги објасни „правилата за увоз на ЕУ“. Претставниците на Прокопија не одговорија на барањето на Форбс за коментар.) Кога ЕУ објави нов пакет санкции во декември 2022. , вклучени исклучоци за ЛНГ.

Тоа значи дека Прокопиу, која поседува 42 отсто од трговската компанија Dynagas LNG Partners - удел вреден околу 60 милиони долари - би можел да продолжи да испраќа руски гас во Европа. Два од нејзините шест брода се изнајмени за проектот Yamal LNG во северна Русија, кој ќе претставува 43% од приходот на компанијата во 2023 година - од 39% пред војната. Најголем дел од тој гас се извезува во Европа.

Глобалните цени на ЛНГ се искачија на рекордно високо ниво во 2022 година пред да се стабилизираат во 2023 година. Тоа беше благодет за грчките транспортери: Маринакис поседува 56% од трговската компанија Capital Product Partners - удел во вредност од 500 милиони долари - која во ноември објави договор од 3,1 милијарди долари за нарачка на 11 нови носачи на ЛНГ и отпишување на нејзината флота со контејнерски бродови. Еден месец подоцна, тој продаде 18% од акциите во фирмата на инвестициска компанија контролирана од грчкиот тајкун за недвижнини и бродови Јоанис Папалекас за 160 милиони долари.

Што кога ќе заврши меден месец

Добрите времиња нема да траат вечно. На крајот, нестабилниот пазар на танкери ќе се стабилизира, ставајќи крај на бумот што направи толку многу грчки транспортери милијардери. Сепак, сумата на пари што ја инвестирале во купување нови, помодерни бродови - и профитот што го направиле продавајќи стари бродови за високи цени и транспортирање на руска нафта по премија - значи дека тие ќе бидат во посилна позиција во наредните години.

Сè додека има пари да се заработат - а ризиците не се премногу високи - грчките фирми најверојатно ќе продолжат да ги продаваат своите стари танкери на компании поврзани со школки поврзани со Русија, додека заработуваат огромни суми тргувајќи со руска нафта. И кога ќе заврши бумот, тие ќе бидат подготвени да ја искористат следната можност, вооружени со флота од сосема нови танкери од милијарди долари.

„Грчките испраќачи се високо платени“, вели Ади Имшировиќ, поранешен трговец со нафта и виш соработник во Центарот за стратешки и меѓународни студии. „Кога има многу пари во игра, луѓето ќе најдат начин.

Форбс/н1.рс

* Наградата се доделува на котирано друштво, избрано со гласање преку онлајн анкета на веб страниците на Берзата и интернет порталот „Фактор“, кој е партнер на Берзата во доделувањето на оваа награда. Гласањето се врши паралелно на двете веб страници и акцијата на издавачот што ќе има најмногу гласови од двете анкети збирно, ќе биде прогласена за Акцијата на годината по избор на јавноста за 2024 година.
Предмет на анкетата е листа од десет котирани акции, избрани врз основа на остварениот промет и транспарентноста во нивното работење.

Можеби ќе ве интересира

ВИСОКА КАЗНА ЗА ГОЛЕМАТА АМЕРИКАНСКА БАНКА - JPMorgan треба да плати скоро 2 милиони долари за „недолично однесување“

ВИСОКА КАЗНА ЗА ГОЛЕМАТА АМЕРИКАНСКА БАНКА - JPMorgan треба да плати скоро 2 милиони долари за „недолично однесување“

НЛБ Банка транспарентно објави! Колкава награда годишно ќе добива надворешен (т.е. независен) член на Надзорен одбор?

НЛБ Банка транспарентно објави! Колкава награда годишно ќе добива надворешен (т.е. независен) член на Надзорен одбор?

„ГРАЃАНИТЕ ДА НЕ ОТКРИВААТ ЛИЧНИ ПОДАТОЦИ“: Народна банка предупредува „зачестија измамите со уплата на средства“

„ГРАЃАНИТЕ ДА НЕ ОТКРИВААТ ЛИЧНИ ПОДАТОЦИ“: Народна банка предупредува „зачестија измамите со уплата на средства“

МЛАДИТЕ НЕ МОЖАТ ВЕДНАШ ДА СОБЕРАТ 20.000 ЕВРА, МОРА ДА ГО НАМАЛИМЕ УЧЕСТВОТО ШТО ГО БАРААТ БАНКИТЕ - Вучиќ најавува субвенционирање на станбените кредити

МЛАДИТЕ НЕ МОЖАТ ВЕДНАШ ДА СОБЕРАТ 20.000 ЕВРА, МОРА ДА ГО НАМАЛИМЕ УЧЕСТВОТО ШТО ГО БАРААТ БАНКИТЕ - Вучиќ најавува субвенционирање на станбените кредити

ЌЕ ИМА И БЛОКИРАЊЕ НА ТРАНСАКЦИСКИТЕ СМЕТКИ - УЈП повикува 1.198 даночни обврзници да платат долг за ДДВ од 12,3 милиони евра

ЌЕ ИМА И БЛОКИРАЊЕ НА ТРАНСАКЦИСКИТЕ СМЕТКИ - УЈП повикува 1.198 даночни обврзници да платат долг за ДДВ од 12,3 милиони евра

ПЛАТИ 6 МИЛИОНИ ЕВРА ЗА УМЕТНИЧКА БАНАНА: На крај ја изеде

ПЛАТИ 6 МИЛИОНИ ЕВРА ЗА УМЕТНИЧКА БАНАНА: На крај ја изеде

ОВА ВО ЗИМА НЕНОРМАЛНО ЈА КАЧУВА СМЕТКАТА ЗА СТРУЈА: Никој не е ни свесен дека поради ова месечно се губат многу пари

ОВА ВО ЗИМА НЕНОРМАЛНО ЈА КАЧУВА СМЕТКАТА ЗА СТРУЈА: Никој не е ни свесен дека поради ова месечно се губат многу пари

ОВА СЕ НАЈЕВТИНИТЕ ГРАДОВИ ЗА НОВА ГОДИНА! За малку пари можете да уживате во целата магија на божиќните пазари

ОВА СЕ НАЈЕВТИНИТЕ ГРАДОВИ ЗА НОВА ГОДИНА! За малку пари можете да уживате во целата магија на божиќните пазари

ЕВЕ ГИ ЦЕНИТЕ ЗА СКИЈАЊЕ НА ПОПОВА ШАПКА: Промотивната цена важи уште денес!

ЕВЕ ГИ ЦЕНИТЕ ЗА СКИЈАЊЕ НА ПОПОВА ШАПКА: Промотивната цена важи уште денес!