ДАЛИ ЗЕМЈИТЕ ГИ КРШАТ ЧОВЕКОВИТЕ ПРАВА ЗАТОА ШТО НЕ ГИ УБЛАЖУВААТ КЛИМАТСКИТЕ ПРОМЕНИ? Пример за Швајцарија кој секој треба да го имитира
Објавено во: Анализа 17 Октомври, 2024
Климатските промени искуствено ги почувствува секое живо суштество на планетата. Ефектите од климатските промени врз здравјето, животот, имотот и социјалните аспекти на луѓето денес се препознаени не само од експерти, туку и од активисти и граѓани ширум светот, а теоретските и практичните прашања за кршење на човековите права како последица на негативните влијанија на климатските промени, како и прашањата на носителот, се отворени во случај на нивно утврдување, пишува Клима 101.
Очекувано, не беше потребно многу време за да се покренат првите правни случаи пред националните, а потоа и меѓународните правосудни институции.
Еден од најважните меѓународни документи во оваа област, Европската конвенција за човекови права и основни слободи, содржи одредби кои индиректно ги штитат правата загарантирани со конвенцијата од прекршување поради влијанието на климатските промени, што доведе до фактот дека во изминатите неколку години пред Европскиот суд за човекови права да покрене и заврши дури три постапки во кои подносителите бараа да се утврди повреда на правата загарантирани со Конвенцијата, поради недоволно ефикасно управуваните климатски политики на земјите против кои се поднесуваат претставките. беа поднесени.
Verein KlimaSeniorinnen Schweiz and Others против Verein KlimaSeniorinnen Schweiz and Others v. Швајцарија, во која беа потврдени повредите на правото на почитување на приватниот и семејниот живот и правото на правично судење, како и пресудите донесени по претставките поднесени во случаите Carême v. Франција и Дуарте Агостињо и други против. Португалија и 32 други, кои беа прогласени за недопуштени од процедурални причини, претставуваат преседани во доменот на климатските случаи.
Утврденото прекршување на правата на гарантите од страна на Конвенцијата во споменатиот случај во Швајцарија, кое одекна во медиумите ширум светот на почетокот на оваа година, потврди дека недоволно вложените напори во однос на исполнувањето на меѓународно преземените обврски може да доведат до одговорност на државата.
Вака поставената јуриспруденција претставува модел и инструмент за граѓаните ширум светот да влијаат врз донесувачите на одлуки, на национално ниво, да водат климатски политики во духот на меѓународно преземените обврски и договорените цели.
Во Србија климатските промени веќе предизвикаа штета од милијарди долари
Република Србија се наоѓа во еден од регионите кои се очекува да бидат меѓу најпогодените од климатските промени.
Од правен аспект, како земја потписничка на Парискиот договор, и како држава со статус на кандидат за членство во ЕУ, Република Србија, со донесување на Законот за климатски промени во 2021 година и неколку подзаконски акти, започна создавањето правна рамка за климатски промени со цел исполнување на меѓународно преземените обврски.
Програмата за адаптација на променетите климатски услови содржи загрижувачки факти дека Република Србија се загрева повеќе и побрзо од глобалниот просек и дека додека осумчасовното зголемување на глобалната просечна температура е 1,1 °C, Република Србија веќе е на 1,8 °C (а во лето на дури 2,6 °C) и дека поради неколку екстремни климатски и временски епизоди од 2000 година претрпе значителни материјални и финансиски штети и загуби на човечки животи.
Утврдените штети се последици од суши и екстремни климатски и временски услови и изнесуваат 6,8 милијарди евра во периодот од 2000 до 2020 година. Имајќи ги предвид не толку добрите прогнози за Република Србија, се поставува прашањето што може да очекуваат граѓаните во годините што доаѓаат.
Со цел квантитативно да се изрази потенцијалното влијание на очекуваните климатски промени врз општеството, спроведена е основна анализа на историските загуби и штети поради атмосферските катастрофи, собрани од неколку извори на податоци: база на податоци DesInventar, извештаи на различни институции, научни трудови и извештаи од медиумите.
Тоа укажува на значителни загуби и штети во Република Србија поради климатските и метеоролошките екстремни настани. Иако се забележува дека користените податоци содржат вредности што недостасуваат, што е вообичаено кај податоците за загуби и штети, една од забележливите карактеристики е појавата на екстремно големи количини на годишни суми на штети во текот на втората деценија на 21 век.
Штети предизвикаа суши и поплави, но и невреме
Годишни суми на штети од околу или над една милијарда евра (реална вредност во 2022 година) се појавуваат во четири наврати, при што трите најдоминантни штети се однесуваат на периодот по 2011 година: сушите од 2012 и 2017 година и поплавите од 2014 година.
Дополнително, во последните шест години, збирот на годишните штети во Република Србија, главно од поплави и невреме, дури четири пати надмина 250 милиони евра (реалната вредност во 2022 година). Земајќи се во предвид, излегува дека монетарното влијание на атмосферските катастрофи во последните 12 години изнесувало најмалку 6,3 милијарди евра (реалната вредност во 2022 година).
Анализата на влијанието на временските непогоди врз животот и благосостојбата на граѓаните на Република Србија, која опфаќа смртни случаи, повреди, евакуации, раселувања и индиректни влијанија, укажува дека во најмалку два наврати, за време на споменатата суша на 2012 година и поплавата во 2014 година беше погодена четвртина милион граѓани.
Забележлив е недостаток на податоци за влијанијата врз животот и благосостојбата на неколку значајни настани како што се сушите од 2003, 2007 и 2017 година, така што со голема сигурност може да се тврди дека горенаведените проценки ја потценуваат вистинската скала на влијанија и дека тие се всушност многу повисоки.
Екстремните суши, како онаа во 2012 година, ќе станат почести во иднина. Дали постои правен лек за отштета што ќе резултира?
Се поставува прашањето што може да се очекува во иднина имајќи ги предвид историските влијанија од атмосферските катастрофи.
Доволно е да се разгледаат сушите како пример. Според резултатите од истражувањето презентирани во Програмата за адаптација на променетите климатски услови за периодот од 2023 до 2030 година, во случај на најнепосакуваното, таканаречено сценарио RCP8.5 на глобални емисии на стакленички гасови, може да се очекува дека веќе во текот на следната деценија, од 2031 до 2040 година, овие области ќе ги погодат до три екстремни суши како онаа во 2012 година.
Грубата, но едноставна линеарна аритметика покажува дека во текот на следната деценија, само поради екстремни суши, би можеле да бидат погодени најмалку 750 илјади граѓани на Република Србија, со парични вредности на штета на општеството до 6 милијарди евра (реална вредност во 2022). Доволно е во ваква деценија да се случи само една епизода од поплава, каква што се случи во 2014 година, така што поради екстремните временски услови, секој шести жител на Република Србија ќе биде погоден.
Доколку гореспоменатите оценки се остварат, разумно е да се очекува дека граѓаните на Република Србија, слично на апликантите кои се појавија пред Европскиот суд за човекови права, би можеле да бидат изложени на идентични прекршувања на човековите права, како што се право на живот, на почитување на приватниот и семејниот живот, на правично судење, на имот итн.
Со цел квантитативно да се изрази потенцијалното влијание на очекуваните климатски промени врз општеството, спроведена е основна анализа на историските загуби и штети поради атмосферските катастрофи, собрани од неколку извори на податоци: база на податоци DesInventar, извештаи на различни институции, научни трудови и извештаи од медиумите.
Тоа укажува на значителни загуби и штети во Република Србија поради климатските и метеоролошките екстремни настани. Иако се забележува дека користените податоци содржат вредности што недостасуваат, што е вообичаено кај податоците за загуби и штети, една од забележливите карактеристики е појавата на екстремно големи количини на годишни суми на штети во текот на втората деценија на 21 век.
Штети предизвикаа суши и поплави, но и невреме
Годишни суми на штети од околу или над една милијарда евра (реална вредност во 2022 година) се појавуваат во четири наврати, при што трите најдоминантни штети се однесуваат на периодот по 2011 година: сушите од 2012 и 2017 година и поплавите од 2014 година.
Дополнително, во последните шест години, збирот на годишните штети во Република Србија, главно од поплави и невреме, дури четири пати надмина 250 милиони евра (реалната вредност во 2022 година). Земајќи се во предвид, излегува дека монетарното влијание на атмосферските катастрофи во последните 12 години изнесувало најмалку 6,3 милијарди евра (реалната вредност во 2022 година).
Анализата на влијанието на временските непогоди врз животот и благосостојбата на граѓаните на Република Србија, која опфаќа смртни случаи, повреди, евакуации, раселувања и индиректни влијанија, укажува дека во најмалку два наврати, за време на споменатата суша на 2012 година и поплавата во 2014 година беше погодена четвртина милион граѓани.
Забележлив е недостаток на податоци за влијанијата врз животот и благосостојбата на неколку значајни настани како што се сушите од 2003, 2007 и 2017 година, така што со голема сигурност може да се тврди дека горенаведените проценки ја потценуваат вистинската скала на влијанија и дека тие се всушност многу повисоки.
Екстремните суши, како онаа во 2012 година, ќе станат почести во иднина. Дали постои правен лек за отштета што ќе резултира?
Се поставува прашањето што може да се очекува во иднина имајќи ги предвид историските влијанија од атмосферските катастрофи.
Доволно е да се разгледаат сушите како пример. Според резултатите од истражувањето презентирани во Програмата за адаптација на променетите климатски услови за периодот од 2023 до 2030 година, во случај на најнепосакуваното, таканаречено сценарио RCP8.5 на глобални емисии на стакленички гасови, може да се очекува дека веќе во текот на следната деценија, од 2031 до 2040 година, овие области ќе ги погодат до три екстремни суши како онаа во 2012 година.
Грубата, но едноставна линеарна аритметика покажува дека во текот на следната деценија, само поради екстремни суши, би можеле да бидат погодени најмалку 750 илјади граѓани на Република Србија, со парични вредности на штета на општеството до 6 милијарди евра (реална вредност во 2022). Доволно е во ваква деценија да се случи само една епизода од поплава, каква што се случи во 2014 година, така што поради екстремните временски услови, секој шести жител на Република Србија ќе биде погоден.
Доколку гореспоменатите оценки се остварат, разумно е да се очекува дека граѓаните на Република Србија, слично на апликантите кои се појавија пред Европскиот суд за човекови права, би можеле да бидат изложени на идентични прекршувања на човековите права, како што се право на живот, на почитување на приватниот и семејниот живот, на правично судење, на имот итн.
Кога зборуваме за законодавната рамка на Република Србија, треба да се забележи дека Уставот на Република Србија ја гарантира заштитата на човековите права, додека прописите на граѓанското право обезбедуваат потенцијална правна основа за поведување граѓански постапки за надоместокот на материјална и нематеријална штета пред домашните судови.
Наведеното е посочено бидејќи за постапката пред Европскиот суд за човекови права потребно е да се исцрпат сите расположливи правни средства во една земја, вклучително и постапката пред Уставниот суд, за да се поднесе претставка врз основа на горенаведените случаи.
Последната инстанца за Србите - Европскиот суд за човекови права
Европскиот суд за човекови права е достапен за граѓаните на Република Србија како последно средство, имајќи предвид дека пред овој суд се расправа за претставките против земјите членки на Советот на Европа и потписниците на Европската конвенција за човекови права и основни слободи. .
Еуправозато* Наградата се доделува на котирано друштво, избрано со гласање преку онлајн анкета на веб страниците на Берзата и интернет порталот „Фактор“, кој е партнер на Берзата во доделувањето на оваа награда. Гласањето се врши паралелно на двете веб страници и акцијата на издавачот што ќе има најмногу гласови од двете анкети збирно, ќе биде прогласена за Акцијата на годината по избор на јавноста за 2024 година.
Предмет на анкетата е листа од десет котирани акции, избрани врз основа на остварениот промет и транспарентноста во нивното работење.