РАМА МАРГАРИН Е ПРОГЛАСЕН ЗА НАЈГОЛЕМА ИЗМАМА: Еве каква одлука донесе советот за потрошувачи од Хамбург
Објавено во: Финансии, Свет 31 Октомври, 2023
Последните месеци потрошувачите почнаа да забележуваат како одредени производи го изгубиле квалитетот, а се почесто се зборува за намалување на тежината на производите, а цената останува иста или се зголемува. Неодамна Советот за потрошувачи од Хамбург го прогласи познатиот маргарин Рама за „голема измама“ бидејќи заедно со падот на квалитетот, неговата тежина е намалена од 500 на 350 грама.
„Новиот вид Рама е за 43 отсто поскап од класичниот, а маргаринот наместо 500 грама се продава во пакување од 350 грама, но чини исто. Речиси половина од маргаринот се состои од палмино масло, додека семе од репка маслото сочинува нешто помалку од една третина од состојките“, објаснуваат од Хамбург.
Но, тоа не е единствениот пример. Дојче веле објави истражување на Сабине Хубнер, експерт за квалитет во услужниот сектор, која вели дека по почетокот на војната во Украина, производителите на помфрит го замениле сончогледовото масло со палмино масло поради недостаток на сончогледово масло. Тој објаснува дека овој потег бил наменет како итна мерка, но дека во меѓувреме станал секојдневие за некои производители, иако на пазарот веќе нема недостиг на сончогледово масло.
Иако веќе подолго време се зборува за намалување на квалитетот и големината на производите, во последно време потрошувачите се особено чувствителни бидејќи зголемувањето на трошоците доаѓа од сите страни и не ги опфаќа само прехранбените производи за секојдневна потрошувачка, туку и енергијата и другите услуги. .
За што всушност се работи?
Ваквите појави имаат свое име, тие се нарекуваат смалување и скимпфлација. Смалувањето се однесува на стратегијата на производителите на храна да ја намалат големината на нивните производи и пакувања, но да ја задржат цената иста или повисока. Тоа е форма на скриена инфлација со тоа што наместо да ја зголемат цената на производот, што би било веднаш видливо за потрошувачите, производителите ја намалуваат големината на производот и ја задржуваат цената иста. Затоа, апсолутната цена на производот не се зголемува, туку се зголемила цената по единица тежина или волумен.
На намалувањето најмногу влијае зголемувањето на трошоците за производство и интензивната пазарна конкуренција, а ниту една од најголемите светски компании не го избегнува овој принцип. Меѓу најпознатите примери се Coca-Cola, која во 2014 година ја намали големината на своето големо шише од два литри на 1,75 литри и компанијата Kraft, која ја намали тежината на баровите Toblerone од 200 грама на 170 грама.
Од друга страна, skimpflation се однесува на практиката на намалување на квалитетот на производот кој продолжува да се продава по иста цена. На пример, производителот користи поевтини состојки или производствени процеси со послаб квалитет за да го направи производот.
Економист: Производителите ја ставаат на ризик довербата на клиентите
Вонреден професор од Факултетот за економија и туризам во Пула, Деан Синковиќ, предупредува дека поради ваквите потфати, производителите може да ја изгубат довербата на своите долгорочни потрошувачи. Тој објаснува дека тоа не е нова практика, но дека во последно време секако е се поприсутна, поради инфлацијата.
„Ова е една од тактиките што ја користат некои производители, особено сега со инфлација. Тие ја намалуваат тежината на производот без најава, а цената останува иста, што мнозинството клиенти воопшто не го забележуваат. Сепак, постои голема можност производителите кои забележуваат такви промени да изгубат понекогаш долгорочна доверба.Потрошувачите во денешното време на консумеризам можат многу лесно да најдат друг бренд и да го сменат производителот.Тоа е ризикот со кој се соочуваат производителите.
И јас самиот забележав пад на квалитетот и тежината на неколку производи и престанав да ги консумирам. Ќе продолжам да го правам тоа и во иднина штом забележам негативни промени во некои од моите омилени производи. Барем секогаш може да се направи. „Верувам дека повеќето производители не сметаат на таков исход, а можеби и би требало, бидејќи изгубената доверба кај клиентите многу тешко се враќа“, ни рече Синковиќ.
Пратеникот Борзан во Европскиот парламент бара да се означат производите кои се намалени поради инфлацијата
Хрватската европратеничка Билјана Борзан упати барање до Европската комисија за, како што вели, „да им помогне на граѓаните во борбата против инфлацијата“. Пред се бара означување на производите кои се помали по количина, но чија цена останала иста, и подобра контрола на состојките.
„Се повеќе граѓани ме контактираат за таканареченото собирање, односно речиси незабележливо намалување на пакувањето на производите додека цените остануваат исти. На пример, детската каша падна од 200 на 180 грама, а бројот на таблети за машината за миење садови се намали иако торбата е со иста големина Европската директива за неправедна деловна практика забранува манипулации кои резултираат со купување на нешто што не би го купиле доколку ги имавме сите информации.
Меѓутоа, потрошувачот често не е свесен дека има промена во количината додека производот не се донесе дома, а потоа е предоцна. Не треба да се очекува клиентите да носат лупи и калкулатори во продавниците и да бележат промени во тежината. Затоа во Франција малопродажен синџир почна да означува такви производи“, вели Борзан.
Понатаму, тој ја раскажува приказната за тоа како Французите користеле портокал за обележување на производи чие количество е намалено, но чија цена останала иста. Таа како пример го наведе пијалокот Lipton Ice Tea, кој беше намален од пакување од 1,5 литри на 1,25 литри, што резултираше со зголемување на цената за 40 отсто. Еден од примерите наведени од Борзан е храната за бебиња Nestle Guigoz, која паднала од 900 на 830 грама.
„Барам од Европската комисија насоки како да се применат европските закони што е можно поефикасно во овој случај, како и водич за трговците во насока на францускиот пример. Исто така, особено е важно строго да се контролираат состојките во производи, бидејќи тие се повеќе се поевтинуваат без да се наведе тоа на пакувањето.
Загрижувачки примери доаѓаат од Германија и Полска, каде што е забележано дека има помалку активни материи во пастите за заби. Исто така, се повеќе се појавуваат поевтини суплементи во храната, а поевтини природни состојки кои можат да имаат негативни последици по здравјето. Замените на состојките не се наведени на пакувањата“, вели Борзан.
* Наградата се доделува на котирано друштво, избрано со гласање преку онлајн анкета на веб страниците на Берзата и интернет порталот „Фактор“, кој е партнер на Берзата во доделувањето на оваа награда. Гласањето се врши паралелно на двете веб страници и акцијата на издавачот што ќе има најмногу гласови од двете анкети збирно, ќе биде прогласена за Акцијата на годината по избор на јавноста за 2024 година.
Предмет на анкетата е листа од десет котирани акции, избрани врз основа на остварениот промет и транспарентноста во нивното работење.