САД и ЕУ со писма побараа од БИХ да ги даде аеродромите под концесија
Објавено во: Економија 12 Септември, 2023
Шефот на Делегацијата на Европската Унија во Босна и Херцеговина, Јохан Сатлер и американскиот амбасадор во Сараево, Мајкл Марфи, испратија писмо до премиерот на Федерацијата на Босна и Херцеговина, Нермин Никшиќ, за неопходноста од решавање на проблемот. на аеродромите во Босна и Херцеговина, нагласувајќи дека „повеќе не е рационално да се одложува давањето на аеродромите под концесија“.
Неколку детали поврзани со оваа приказна го привлекоа вниманието на јавноста. Фокусот не е на „несоодветното мешање во внатрешните работи на друга земја“, бидејќи работата на дипломатите е да се грижат за интересите на своите земји, сопствената економија и ширењето на влијанието. Поважно е до кого е адресирано писмото и тајмингот, кој се базира на неодамнешните настани поврзани со авијацијата во Босна и Херцеговина, пренесува „Ал Џезира“.
Секој од четирите меѓународни аеродроми во земјата има различни сопственици. Државата Босна и Херцеговина не е сопственик на ниту еден, па се проценува дека затоа писмото не е испратено до Советот на министри на Босна и Херцеговина или до Државното претседателство. Аеродромот во Бања Лука е во сопственост на Владата на Република Српска; оној во Тузла е под ексклузивна надлежност на Владата на кантонот Тузла; Мостарскиот аеродром е во мнозинска сопственост на Градот Мостар - 88 проценти, а аеродромот во Загреб има удел од 12 проценти; само меѓународниот аеродром во Сараево е во сопственост на Федерацијата на Босна и Херцеговина.
Аеродромот во Сараево е најголемиот и најпрометниот во земјата со околу 1,3 милиони патници опслужени годишно и речиси 2.500 тони транспортиран товар. Дополнително, ова јавно претпријатие штотуку заврши голем број деловни задачи за проширување на пистата, проширување и уредување на терминалната зграда, паркинг места за авиони и воздушните мостови што ги поврзуваат. Беше завршена и документацијата за земјиштето околу аеродромот, кое не беше сеопфатно ажурирано од Олимпијадата во 1984 година. Сите пари за овие работни места, како и за санирање на последиците од пандемијата, компанијата ги обезбеди од сопствени извори и Владата на Федерацијата Босна и Херцеговина. Аеродромот во Сараево е многу профитабилен. Ништо од горенаведеното не може да се каже за преостанатите три аеродроми.
Во регионот главните аеродроми веќе подолго време се под концесија. Сите главни градови ги дадоа своите аеродроми под менаџмент на странски компании, освен Подгорица, која тоа го бара преку јавни покани од 2019 година. Бизнис моделите и резултатите се различни. Љубљана бележи пад на бројот на патници, па дури и на летови. Загреб останува во иста или слична бројка, што не ги исполнува очекувањата. Оние аеродроми кои се надвор од границите на Европската унија и шенгенската контрола бележат многу подобри резултати - Белград, Приштина и Скопје.
„Отстапките во Загреб, Белград, Љубљана, Скопје и Приштина не беа рационални. Тоа се градови чии аеродроми можеа да се прошират со сопствени средства, тоа се аеродроми кои беа исклучително добро управувани. Тие сериозно растеа, дури и повеќе отколку што растат денес. Ова особено се однесува на Загреб и Љубљана. Тие работеа исклучително добро“, изјави за порталот Klix Ален Шќуриќ, воздухопловен експерт од Загреб.
Во дискусиите на специјализираните воздухопловни портали, договорите за концесија на Балканот, особено во воздухопловниот сектор, се нарекуваат нетранспарентни и корумпирани.
* Наградата се доделува на котирано друштво, избрано со гласање преку онлајн анкета на веб страниците на Берзата и интернет порталот „Фактор“, кој е партнер на Берзата во доделувањето на оваа награда. Гласањето се врши паралелно на двете веб страници и акцијата на издавачот што ќе има најмногу гласови од двете анкети збирно, ќе биде прогласена за Акцијата на годината по избор на јавноста за 2024 година.
Предмет на анкетата е листа од десет котирани акции, избрани врз основа на остварениот промет и транспарентноста во нивното работење.