12 Октомври, 2024
0.0339

ОСТАНУВААТ ВО ВСЕЛЕНАТА - Капсулата „Боинг Старлајнер“ се врати дома без астронаути на бродот

Објавено во: Свет 07 Септември, 2024

Добивај вести на Viber

Капсулата Старлајнер на Боинг ( Boeing Starliner) се врати од Меѓународната вселенска станица во петокот навечер - завршувајќи го својот речиси тримесечен престој во вселената. Но, тој полета назад на Земјата со празна кабина, оставајќи ги зад себе двајца тест пилоти кои сега мора да останат на станицата уште пет или шест месеци.

Старлајнер го напушти своето приклучно пристаниште на вселенската станица нешто по 18 часот. ЕТ, според НАСА. Капсулата поминала околу шест часа слободно летајќи низ орбитата додека полека се спуштала кон дома, пренесува Си-Ен-Ен.

Пред да замине капсулата, Буч Вилмор и Суни Вилијамс - двајцата астронаути на НАСА кои полетаа со Старлајнер до вселенската станица во јуни - му посакаа на вселенското летало, наречено „Калипсо“ од Вилијамс, среќа на долгоочекуваното и неочекувано патување дома.

Близу до полноќ, капсулата стигна до една од најважните и предавнички краеви на својот тест лет: повторното влегување. Пресвртницата бара од Старлајнер внимателно да се ориентира додека се втурнува во најгустиот дел од атмосферата на Земјата додека сè уште патува со орбитални брзини - обично повеќе од 17.000 милји на час (27.400 километри на час).

Како и со секое вселенско летало што се враќа од орбитата, притисокот и триењето на повторното влегување му нанесуваат огромен товар на возилото. Процесот би можел да ја загрее надворешноста на леталото на повеќе од 3.000 степени целзиусови (1.649 степени Целзиусови).

Потоа, додека Старлајнер паѓаше низ воздухот, сет од падобрани - кои Боинг ги редизајнираше и тестираше неодамна во јануари - ја забавија капсулата пред возилото да ги активира воздушните перничиња за благ допир на Тера Фирма.

„Старлајнер“ е првата капсула од американско производство што се спушта со падобран до слетување на земја наместо да прска во океанот. Боинг се надева дека тој пристап ќе го олесни обновувањето и обновувањето на леталото по летот.

Возилото слета во Ново Мексико во вселенското пристаниште Вајт Сендс, област во рамките на истоимениот огромен опсег на ракети што претходно се користеше за обука на пилоти на вселенскиот шатл на НАСА. Според вселенската агенција, Старлајнер го постигна својот знак во саботата во 12:01 часот по ET.

„Сакам да ја препознаам работата што ја направија тимовите на Старлајнер за да обезбедат успешно и безбедно откачување, деорбитирање, повторно влегување и слетување“, рече Марк Напи, потпретседател и програмски менаџер на Програмата за комерцијална екипа на Боинг. „Ќе ги разгледаме податоците и ќе ги одредиме следните чекори за програмата“.

За време на брифингот за вести по слетувањето, менаџерот на програмата за комерцијална екипа на НАСА, Стив Стич, рече дека не е јасно како точно изгледа патот напред за Старлајнер - или кога вселенското летало би можело да се врати на лет. За тоа „ќе биде потребно малку време“, рече тој.

Сепак, тој додаде: „Сега слетавме капсула во САД на копно. Конкретно, влезот беше речиси беспрекорен, така што - не би рекол дека ме изненади - но додека се повлекувам и размислувам за мисијата, самиот влез беше праведен, а изгорениците од деорбитата беа на место.

Стич, исто така, призна дека ако моделирањето на теренот беше совршено, можеби НАСА ќе му веруваше на Старлајнер да ги донесе Вилмор и Вилијамс дома при повратниот лет на возилото.

„Да имавме модел кој совршено ќе го предвиде она што го видовме вечерва, да, изгледа како лесна одлука да се каже дека можевме да имаме лет со екипаж - но го немавме тоа“, рече Стич.

„Од човечка перспектива, сите ние се чувствуваме среќни поради успешното слетување“, рече тој. „Но, постои дел од нас, сите ние, што посакуваме да беше онака како што го планиравме. Планиравме мисијата да слета со Буч и Суни.

Проблематичниот пробен лет на Старлајнер

Отпрвин, претставниците на НАСА изразија уверување дека можат точно да ги откријат проблемите на Старлајнер и да спроведат план за безбедно враќање на возилото со екипажот. Но, две долготрајни прашања на крајот ги попречија тие планови.

Загриженоста за способноста на Старлајнер да одржи прецизна ориентација додека повторно влегува во атмосферата на Земјата - со оглед на неколку проблеми што се појавија за време на првиот дел од неговото патување - беше една од причините што НАСА одлучи да не го однесе екипажот на Старлајнер дома со возилото. Наместо тоа, Вилијамс и Вилмор ќе останат на вселенската станица и ќе се вратат дома со капсула SpaceX во 2025 година.

Прво, низа истекувања на хелиум се појавија за време на појдовниот лет на Старлајнер на почетокот на јуни. Хелиумот се користи за притискање на некои од погоните на возилото, кои му помагаат на вселенското летало да остане ориентирано во вселената, а проблемите со излевањето на дел од хелиумот ја одложија оваа тест мисија со екипаж дури и пред полетувањето.

Одделно, пет од 28-те погонувачи на „Систем за контрола на реакција“ (RCS) на Starliner нагло престанаа да работат на пат до вселенската станица. Четворица на крајот беа извлечени, но најмалку еден остана надвор од служба во текот на целата мисија.

НАСА и Боинг го држеа Starliner во вселената со недели додека работеа да ги разберат тие проблеми, зголемувајќи го престојот на Вилијам и Вилмор од очекуваната должина од околу осум дена до месеци.

За време на вториот чекор од првото прелетување на човештвото низ Месечината-Земја, истражувачот на Јупитер Ледените Месечини (Juice) на ESA го сними овој неверојатен поглед на Земјата. Сликата го покрива северниот дел на Тихиот Океан, а Северна Америка почнува да се појавува на десната (источна) страна на сликата на Земјата.

Сликата е направена од камерата за следење Juice 1 (JMC1) токму во 00:09 часот по средноевропско време на 21 август 2024 година, додека Џус се упатувал кон својот најблизок пристап до Земјата. Ова успешно прелетување на Земјата го пренасочи патот на Џус низ вселената за да го стави на патека за прелетување покрај Венера во август 2025 година.

Ризиците кои претстојат

Нејасноста околу тоа што точно се случило со компонентите на сервисниот модул беше еден клучен фактор во одлуката на НАСА да го врати возилото дома без својот екипаж.

„Заклучокот во однос на враќањето на Старлајнер е - имаше премногу несигурност во предвидувањата на погоните“, рече Стич на 24 август.

За време на опасното враќање на Старлајнер на Земјата, капсулата имаше и други типови на потисници наменети да му помогнат на возилото да ја задржи својата ориентација додека патуваше низ вселената.

Покрај 28-те RCS погонувачи се и 20 „Орбитално маневрирање и контрола на ставот“ — или OMAC — потисни, од кои секој има околу 17 пати поголем потисок од RCS погон.

Но, за време на претходната прес-конференција, Стих опиша како проблемите веќе идентификувани на сервисниот модул на Starliner може да се комбинираат за да создадат сценарио за катастрофа.

„Најлошиот случај би бил некој интегриран механизам за неуспех помеѓу истекувањето на хелиум и погоните на RCS“, рече Стих. „За номинално изгорување на де-орбита, пукаме по 10 OMAC погони во секоја од четирите куќички за кучиња, а потоа млазниците RCS се само таму за да ја задржат ориентацијата“.

За време на последното спуштање на Старлајнер во петокот, серија проверки извршени од тимови на теренот покажаа дека еден од погоните на самата капсула Старлајнер излета.

Претходните прекини на погонот што ги вознемируваа тимовите на Боинг и НАСА се вртеа околу хардверот лоциран на сервисниот модул на Старлајнер - цилиндричен додаток што се наоѓа во основата на капсулата Старлајнер.

„Останете буден“

За време на брифингот за вести на 24 август, претставници на НАСА исто така посочија дека Боинг не се согласува со некои од проценките на ризикот на вселенската агенција.

Имаше „само мало несогласување (меѓу НАСА и Боинг) во однос на нивото на ризик“, рече Стих. „Само зависи од тоа како го оценувате ризикот. ... Ние го направивме тоа малку поинаку со нашиот екипаж отколку Боинг.

Но, Кен Боверсокс, придружниот администратор на НАСА за Дирекцијата за вселенски операции, додаде дека компанијата ја оставила конечната одлука на НАСА „поради нашиот поширок поглед на сите вклучени ризици“.

Боинг уште на 2 август соопшти дека неговата „доверба останува висока“ дека Starliner може да се врати со екипажот. Но, откако НАСА ја објави својата одлука да лета со капсулата дома без астронаути, компанијата рече само дека е фокусирана на „извршување на мисијата како што е определено од НАСА, а ние го подготвуваме леталото за безбедно и успешно враќање без екипаж“, според изјава од 24 август.

Последната целосна слика на астероидната месечина Диморфос, направена од снимката DRACO во мисијата DART на НАСА од ~7 милји (12 километри) од астероидот и 2 секунди пред ударот. Сликата покажува дел од астероидот со ширина од 100 стапки (31 метар). Еклиптиката север е кон дното на сликата. Оваа слика е прикажана како што се појавува на детекторот DRACO и е огледало превртено преку х-оската од реалноста.

Фото:  EPA-EFE/CRISTOBAL HERRERA-ULASHKEVICH

Можеби ќе ве интересира

ЗЕЛЕНСКИ ПОДГОТВЕН ЗА БРУТАЛЕН КОМПРОМИС СО ПУТИН: Што се крие зад неговото тврдење дека војната може да заврши до 2025 година?

ЗЕЛЕНСКИ ПОДГОТВЕН ЗА БРУТАЛЕН КОМПРОМИС СО ПУТИН: Што се крие зад неговото тврдење дека војната може да заврши до 2025 година?

МОРНИЧАВИ РАДАРСКИ СЛИКИ ОД „МИЛТОН“ СТАНАА ВИРАЛНИ: Имаше форма на череп, еве што велат метеоролозите

МОРНИЧАВИ РАДАРСКИ СЛИКИ ОД „МИЛТОН“ СТАНАА ВИРАЛНИ: Имаше форма на череп, еве што велат метеоролозите

ВИДЕО: ЧОВЕК СПАСЕН ВО ОКЕАН ПО УРАГАНОТ „МИЛТОН“: Останал на рибарски брод

ВИДЕО: ЧОВЕК СПАСЕН ВО ОКЕАН ПО УРАГАНОТ „МИЛТОН“: Останал на рибарски брод

КОЈА Е ЈАПОНСКАТА ОРГАНИЗАЦИЈА ШТО ЈА ДОБИ НОБЕЛОВАТА НАГРАДА ЗА МИР? Еве што се знае за неа

КОЈА Е ЈАПОНСКАТА ОРГАНИЗАЦИЈА ШТО ЈА ДОБИ НОБЕЛОВАТА НАГРАДА ЗА МИР? Еве што се знае за неа

„КРАЛОТ НА СОЛАРИУМОТ“ ПРОНАЈДЕН МРТОВ: Се сомнева дека е убиен во својот луксузен дом, германската полиција бара помош од јавноста

„КРАЛОТ НА СОЛАРИУМОТ“ ПРОНАЈДЕН МРТОВ: Се сомнева дека е убиен во својот луксузен дом, германската полиција бара помош од јавноста

НИЕДНА МАЈКА ТОА ДА НЕ ГО ДОЧЕКА: Тие што не се евакуираа во Флорида, пишуваа податоци на рацете на децата, во случај да треба да ги идентификуваат

НИЕДНА МАЈКА ТОА ДА НЕ ГО ДОЧЕКА: Тие што не се евакуираа во Флорида, пишуваа податоци на рацете на децата, во случај да треба да ги идентификуваат

ЕВЕ ГИ ПОСЛЕДИЦИТЕ ОД „МИЛТОН“: Каква штета претрпе Флорида?

ЕВЕ ГИ ПОСЛЕДИЦИТЕ ОД „МИЛТОН“: Каква штета претрпе Флорида?

УРАГАН ПУСТОШИ НА ФЛОРИДА: Загинаа најмалку 10 луѓе

УРАГАН ПУСТОШИ НА ФЛОРИДА: Загинаа најмалку 10 луѓе

(ФОТО+ВИДЕО) ПОПЛАВИ ВО САХАРА: Неверојатна глетка во Мароко

(ФОТО+ВИДЕО) ПОПЛАВИ ВО САХАРА: Неверојатна глетка во Мароко